תיעוד מהתרגיל האיראני: טיל שיוט משוגר מהחוף - ופוגע במטרה בים
(צילום: רויטרס)

התרגיל המשותף של צה"ל עם איחוד האמירויות, בחריין וארה"ב שנפתח היום (חמישי) במפרץ עקבה ובים האדום נועד כדי להרחיב את טווח הפעולה של זרוע הים ולאפשר תחלופה של טכניקות מבצעיות עם מדינות המפרץ לאור ההתבססות האיראנית. כך הסביר הערב (חמישי) בכיר בחיל הים שהדגיש כי כבר התבצע תרגיל אחר בספטמבר וכי בצה"ל צופים שיהיו תרגילים משותפים גם בעתיד.
"בכוונתו להמשיך ולטפח את הקשרים עם המדינות המשתתפות בתרגיל. האיראנים די עצמאיים במרחב הימי, וחשוב להרחיק את הפעילות שלהם ממדינת ישראל כדי למנוע טרור", אמר הבכיר. "עלינו לחזק את השותפויות הבינלאומיות שלנו, והשותפות עם האמריקנים היא חשובה". הבכיר ציין כי התרגיל מתבצע רחוק מהגבול, וכי מדובר באימון התקפי כיוון שזו הפעם הראשונה שאיחוד האמירויות שלחו כוחות לאימון. עם זאת, התרגיל לא יכלול ירי חי של טילים.
3 צפייה בגלריה
ספינת פורטלנד אמריקנית
ספינת פורטלנד אמריקנית
הספינה האמריקנית פורטלנד, שהשתתפה בתרגיל
(צילום: חיל הים האמריקני)
3 צפייה בגלריה
שיגור טיל במסגרת תרגיל צבאי של איראן  באזור מפרץ עומאן
שיגור טיל במסגרת תרגיל צבאי של איראן  באזור מפרץ עומאן
שיגור טיל במסגרת תרגיל צבאי של איראן באזור מפרץ עומאן
(צילום: AFP / IRANIAN ARMY OFFICE)
"בים יותר נוח לשתף פעולה, זה רחוק מהעין ולא רואים את זה מהיבשה", אמר הבכיר שציין כי הוא מאמין שהתרגיל עוד "יפתח דלתות נוספות" - אך לא פירט על כך. הוא ציין כי ישנה תוכנית עבודה מסודרת לתרגילים הבאים, והביע תקווה שאיחוד האמירויות וחבריין ישתתפו בהן: "אלה המדינות שיש לנו איתם אויב משותף", אמר.
לפי הבכיר, התפיסה האמריקנית היא שהצי החמישי של חיל הים מורכב מ-34 מדינות. "בים יש הרבה היבטים של קונצנזוס, ולפעמים הדבר הזה יכול להביא לשיתופי פעולה והבנות משותפות", אמר. "אנחנו צריכים להרחיק התבססות איראניות ולאיום הזה שותפות מדינות נוספות במרחב. צריך לפרק את זה מול איומים ומול אינטרסים".
מוקדם יותר היום הודיעו האמריקנים כי ישראל, איחוד האמירויות, בחריין ופיקוד המרכז של הצבא האמריקני פתחו בתרגיל בים סוף שיימשך חמישה ימים. מפקד NAVCENT (כוחות הצי של פיקוד מרכז), בראד קופר, אמר כי "מרגש לראות את כוחות צבא ארה"ב מתאמנים עם שותפים אזוריים כדי לשפר את יכולת האבטחה הימית הקולקטיבית שלנו". לדבריו, "שיתוף הפעולה הימי מסייע בשמירה על חופש הניווט והזרימה החופשית של הסחר, שחיוניות לשמירה על הביטחון והיציבות האזוריים".
3 צפייה בגלריה
שיגור טיל קדיר מ ספינה של חיל הים האיראני באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן
שיגור טיל קדיר מ ספינה של חיל הים האיראני באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן
לקראת חידוש שיחות הגרעין. התרגיל האיראני
(צילום: EPA)
ישראל שלחה לתרגיל חסר התקדים בעיקר כוחות של חיל הים, ממספר שייטות. הסיכום הראשוני היה שתצא הודעה על האימון המשותף לאחר סיומו, כמקובל, וגם כדי לא לסכן כוחות - ולכן ההודעה של הצי החמישי הפתיעה גורמים במערכת הביטחון.
כמה שעות לאחר מכן דובר צה"ל ציין כי מטוסי קרב של צה"ל מסוג בז (F-15), ליוו היום שני מפציצים אמריקאיים מדגם B-1b, ומטוס תדלוק אמריקאי מדגם KC-10 אשר חצו את שמי מדינת ישראל בדרכם מהמפרץ. "הטיסה התקיימה כחלק משיתוף הפעולה עם צבא ארה"ב, שמהווה נדבך משמעותי בשמירה על ביטחון שמי מדינת ישראל והמזרח התיכון", נכתב בהודעת צה"ל.
מוקדם יותר היום איים מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה האסלאמית, אמיר עלי חאג'יזאדה, כי "כל טעות של ישראל בהתמודדות עם איראן תוביל להאצת השמדתה". חאג'יזאדה, שדבריו צוטטו בסוכנות הידיעות "תסנים", אמר בנוסף כי ישראל יכולה להתחיל מלחמה, אבל איראן תסיים אותה".
אחרי הפרסום על אודות התרגיל דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות כי שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד שוחח בטלפון עם מקבילו האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן. בדיווח נכתב כי השנים דנו ביחסים בין המדינות ועל הדרכים בהן ניתן לפתח ולחזק אותם. בן זאיד הוסיף כי איחוד האמירויות מצפה לעבוד בשיתוף פעולה עם איראן בתחום איכות הסביבה והאתגרים שמביאים שינויי האקלים.
בתרגיל האיראני משתתפים כוחות היבשה, הים והאוויר של הרפובליקה האיסלאמית, ובתקשורת המקומית פרסמו תיעודים שנועדו להאדיר את יכולותיה הצבאיות של איראן. באחד מהתיעודים הללו נראה שיגור מהחוף לעבר מטרה בים של טיל שיוט מסוג "קדיר", שלפי הדיווחים מאיראן יכול לפגוע במטרות במרחק של עד 300 ק"מ.