שעות ספורות לפני שג׳ו ביידן שלח לעולם את אחת ההודעות הדרמטיות בהיסטוריה של הפוליטיקה האמריקאית, אמר יו״ר בית הנבחרים, הרפובליקני מייק ג׳ונסון, כי אם הדמוקרטים יחליפו מועמד, הרפובליקנים עשויים להגיש תביעה משפטית. אין לזה כמובן שום בסיס - ביידן עוד לא מונה רשמית כמועמד המפלגה - אבל זו היתה המחשה לעד כמה דונלד טראמפ והרפובליקנים רצו להתמודד מול ביידן.
זה בלט לכל אורך שלושת השבועות מאז העימות בסוף יוני, שעכשיו ייכנס לספרים כעימות הכמעט יחיד אי פעם ששינה לחלוטין מירוץ לנשיאות. ככל שגבר הלחץ הדמוקרטי על ביידן לפרוש, שמר טראמפ על שתיקה - יחסית כמובן - בהתקפות שלו על הנשיא, שעד העימות היו מרושעות כמו שטראמפ יודע. המטרה היתה לא לעזור לדמוקרטים לדחוף את ביידן החוצה, ובצדק מבחינת הרפובליקנים. ביידן לא היה יכול לנצח את המירוץ הזה, זה היה ברור מזמן, ולרפובליקנים היתה טקטיקה ברורה מאוד כיצד לגרור אותו בבוץ ועפר ולא להשאיר הרבה ממנו עד נובמבר. לפי כל הסימנים, אם ביידן היה נותר במירוץ זה היה נגמר בהפסד בקנה מידה היסטורי, שהיה מחסל את המפלגה הדמוקרטית לשנים רבות. וחמור הרבה יותר - את הדמוקרטיה האמריקאית.
עכשיו טראמפ הוא-הוא המועמד המבוגר ביותר בהיסטוריה. עכשיו הוא זה שלפעמים נרדם מול המצלמות ולא מסוגל לחבר משפט קוהרנטי. זה היה נכון גם קודם, זה רק היה הרבה יותר בוטה אצל ביידן. עכשיו כל זה נעלם
אבל אתמול נטרפו כל הקלפים, וכל קלישאה אחרת שאפשר לחשוב עליה. בתוך שניות הוסרה מעל הדמוקרטים עננה כבדה והרפובליקנים איבדו את היתרון הבטוח שהיה נשאר להם בכל מצב לאורך הקמפיין: הגיל של ביידן - הנושא היציב האחד של מערכת הבחירות הזו, פתאום התפוגג לגמרי. עכשיו טראמפ הוא-הוא המועמד המבוגר ביותר בהיסטוריה. עכשיו הוא זה שלפעמים נרדם מול המצלמות ולא מסוגל לחבר משפט קוהרנטי. זה היה נכון גם קודם, זה רק היה הרבה יותר בוטה אצל ביידן. עכשיו כל זה נעלם.
אפשר להניח ב-95 אחוז כי קמלה האריס אכן תהיה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות. אם אף אחד לא יודיע כי הוא מתמודד מולה - כפי שנראה כרגע המצב - המפלגה תוכל להתכנס במהירות סביבה. אם מישהו כן ירצה לרוץ, יצטרכו הדמוקרטים לעשות מיני-פריימריז מהירים כדי להגיע לוועידה ב-19 באוגוסט עם מועמד מוסכם. לכן גם בלטה החלטתם של מנהיגי המפלגה כמו ברק אובמה, צ׳אק שומר וננסי פלוסי שלא להודיע כבר אתמול על תמיכה בהאריס, כדי לא ליצור רושם שהם אלה שמכתירים את מועמד/ת המפלגה, למרות שאין ספק שהם תומכים בה.
1 צפייה בגלריה
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
סגנית הנשיא קמלה האריס ו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
קמלה האריס ונג'ו ביידן
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
בסופו של דבר, האריס אכן תהיה המועמדת, וגם טראמפ יודע את זה. ההבטחות שלו אחרי נסיון ההתנקשות “להוריד את הטמפרטורות” החזיקו מעמד בדיוק את הזמן שלקח לו להסיר את התחבושת מהאוזן. בשבת האחרונה, יממה לפני הודעת הפרישה של ביידן, הוא כבר קרא להאריס ״משוגעת ומטומטמת״. הקמפיין שלו נגדה יהיה מרושע, נמוך וינטוף גזענות ומיזוגניה, והאריס יודעת את זה. אבל היא גם יודעת שהיא המועמדת המושלמת לרוץ במשך שלושה חודשים ולצעוק שוב ושוב: ״הפלות, הפלות, הפלות, האיש הזה הוא עבריין, הפלות, הפלות, הפלות, האיש הזה זקן, הפלות, הפלות, הפלות״. טראמפ יודע למה היה לו עדיף הרבה יותר לרוץ נגד ביידן.