במקביל לדיון על המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש (א') דיון בשאלת העברת האחריות על חלוקת הסיוע ההומניטרי ברצועת עזה לידי צה"ל - דרישה שמעלה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כבר זמן רב, ומערכת הביטחון מתנגדת לה בתוקף.
2 צפייה בגלריה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילד ילדים פלסטינים בתור ל מזון ב רפיח פליט פליטים רצועת עזה
ילדים בתור למזון ברצועת עזה, ארכיון
(צילום: רויטרס / Mohammed Salem)
בדיון השתתפו ראשי מערכת הביטחון וכן שר הביטחון יואב גלנט, השר סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
עם כניסת כוחות צה"ל ללחימה ברפיח, נזכיר, התקשו גורמים בינלאומיים שלקחו חלק בהכנסת הסיוע ההומנטירי לרצועה עד אז, בהם האו"ם, להמשיך לשנע את משאיות הסיוע לתוך הרצועה. בדרג המדיני הוחלט לאפשר לגורמים פרטיים ברצועה לקחת חלק בהכנסת הסיוע ובחלוקתו.
סמוטריץ' כבר זמן רב מדבר על הסיוע ההומניטרי כאירוע המרכזי וכ"נכס" עבור חמאס. סמוטריץ' אמר בדיון כי יש "לעצור את ההגעה של הסיוע ההומניטרי לידיו של חמאס. זה 'פיבוט' רציני". לשיטתו, לחמאס יש שני נכסים שבהם הוא משתמש כדי לפגוע בישראל: החטופים, והשליטה האזרחית שאותה הוא משיג בעזרת שליטה בסיוע ההומניטרי.
מערכת הביטחון מתנגדת להצעה משיקולים כלכליים, משפטיים וסיכון חיי לוחמים. במערכת הביטחון טוענים כי הדבר יעלה מיליארדים - ויאלץ את צה"ל להקצות למשימה כוחות רבים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
(צילום: חיים צח / לע״מ)
אמש גם פרסם סמוטריץ' פוסט נרחב בפייסבוק לרגל יום השנה לטבח 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבות הטבח המזוויע של חמאס, ובו קרא לאפשר את חידוש ההתנחלויות בעזה. "את המלחמה הזו אנחנו חייבים לסיים כשאין חמאס בעזה ואין גם שום יכולת שלו להשתקם. כשצה"ל שולט ברצועת עזה באופן מלא ולאורך זמן. במצב הזה ובהינתן תנאים מדיניים מאפשרים, ניתן יהיה לחדש את ההתיישבות ברצועת עזה ולוודא נוכחות יהודית קבועה ויציבה בשטח, נוכחות ציונית שהיא, כידוע, הערובה היחידה לנוכחות צבאית ארוכת טווח ולביטחון", הוא כתב.
בפוסט גם קרא להפעיל את צה"ל בערים הערביות בישראל. "לו תישמע דעתי, הייתי ממשיך את המומנטום ושולח בשלב הבא את אוגדות צה"ל המתמרנות גם לערים הערביות בישראל למבצע מאסיבי לאיסוף מאות אלפי כלי הנשק ואמצעי הלחימה המהווים סכנה מיידית ומוחשית לביטחון ישראל. מבצע כזה הוא אינטרס מובהק של החברה הערבית עצמה והוא חיוני לביטחון ישראל. כרגע מדובר בצירים פליליים לכאורה שמניעים תעשיית פשע שפוגעת בחברה הערבית והיהודית כאחד, ואולם מדובר בפסע מהסטת ארסנל הנשק ואמל"ח הזה למרחב הביטחוני בהינתן טריגר או מלחמה כוללת".
בנוגע לאיראן, כתב סמוטריץ': "את המלחמה הזו נהיה חייבים לסיים גם בהפלת המשטר באיראן ובחיסול פרויקט הגרעין שלו". לפוסט המלא שלו - לחצו כאן.