בשעה שבישראל מבטיחים כי מזהים "סימני קריסה" של חמאס ברצועת עזה, בצה"ל "מדלגים" על חטיבות שלמות של חמאס שאליהן עדיין לא הגיע התמרון. גם הערב (ראשון) בצבא לא החליטו מתי בדיוק לפעול במרחבים הללו - ובהם גם דיר אל-בלח, מחנה נוסיראת והעיר רפיח. לפי צה"ל, כ-7,000 מחבלי חמאס נהרגו מתקיפות צה"ל. בצבא מעריכים כי המהלך הקרקעי ייקח עוד שבועות ארוכים. גם במעוזים שבהם עברו האוגדות המתמרנות, יש צפי למחבלים שעלולים לצוץ בחודשים הקרובים.
בפעילות נגד המנהרות, מתמקד צה"ל בטיפול ב"גזעי" מנהרות, ולא בפירים או בתוואים קצרים - בגלל סדר עדיפות. במקביל, בצבא כי אין כוונה להקים רצועת ביטחון ברצועת עזה, אך נבחנת הקמת רצועת חיץ רחבה יותר מהיקף 300 המטרים שהיה בצד העזתי של הגבול ערב המלחמה. כך או כך, לא נראה שיוקמו מוצבים חדשים בשטח הרצועה כפי שהיה ברצועת הביטחון בדרום לבנון.
האמריקנים מתנגדים לתוכנית שפורסמה בפירוט לפני כשבוע וחצי בסוכנות הידיעות רויטרס לפני כשבוע וחצי בנושא ועלתה לדיונים בצמרת צה"ל, מאחר וזו עלולה לנגוס בשטחים חקלאיים של תושבי עזה בקרבת הגבול. גם בצמרת צה"ל יש דעות חלוקות בנושא, אך כבר עתה ברור כי יוקמו תשתיות ביטחוניות, כתצפיות, אמצעי ירי ומרחבים אסורים להתקרבות עזתים, ברצועת השטח העזתית הסמוכה לקו הגבול. זאת במטרה להחזיר את האמון של תושבי הנגב המערבי לשוב לבתיהם בתום המלחמה.
הכותרת
האם אפשר למוטט את חמאס? אתם שאלתם - רון בן ישי ענה
26:51
תקיפות צה"ל ברצועה, מאז חידוש האש
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
חיילים יוצאים מרצועת מעזה
חיילים יוצאים מרצועת מעזה
(צילום: רויטרס /Alexander Ermochenko)
בצה"ל גם עדכנו כי נתונים עדכניים מעלים כי מיליון ו-400 אלף תושבי עזה עזבו את בתיהם בעקבות המלחמה. רובם הגיעו מצפון הרצועה לדרומה - שם מתרכזים רוב העזתים שעזבו את בתיהם בעקבות התמרון בצפון הרצועה וגם באזור חאן יונס.
בצה"ל גם הביעו תחושה מעוֹדֶדֶת מגיבוש הקואליציה המערבית נגד החות'ים בים האדום, בהובלת ארה"ב. בימים האחרונים נשמעו קולות שונים בישראל סביב אפשרות של תקיפה בתימן. הבוקר אמר גורם מדיני כי ארה"ב מגבשת מענה של שליחת כוח ספינות רב-לאומי לחיזוק חופש השיט בים האדום, אחרי הודעת החות'ים מתימן לפיה יתקפו כל ספינה שעוברת שם בדרכה לנמלים ישראליים. קודם להחלטה, ישראל העבירה לארה"ב ולקהילה הבינלאומית מסר לפיו ללא מענה אפקטיבי כזה - ישראל תיאלץ לפעול בכוחות עצמה. "לא נוכל להשלים עם פגיעה מתמשכת של החות'ים בחופש השיט שלנו", היה המסר המרכזי שהועבר מישראל.
(צילום: דובר צה"ל)

נתוני צה"ל המעודכנים מעלים כי יותר מ-3,500 מטרות הותקפו מאז חידוש הלחימה, עם קריסת העסקה לשחרור החטופים. כוחות צה"ל תקפו בסך הכול מפרות המלחמה יותר מ-22 אלף מטרות. מהנתונים עולה כי 34 מפקדים בחמאס חוסלו עד כה, בהם בכירים.
התמרון נכנס בסוף השבוע לעיצומו של השלב השני, כשברקע הולכים ומהדהדים תקתוקי שעון הלחימה למהלך הקרקעי, בעיקר מארה"ב. עד סוף דצמבר במקרה הרע, עד סוף ינואר במקרה הטוב. וזה אם הכול ילך כשורה, ללא אירוע טראומטי עוצר מומנטום.
"יש סימני קריסה בחמאס, אבל צריך עוד זמן", אמרו בצה"ל בסוף השבוע, וגם שר הביטחון יואב גלנט ציין ש"חמאס מראה התפרקות". עם זאת, אלו מושגים כלליים, מעורפלים, כחלק מהכנת הקרקע לקרב על הנרטיב הציבורי בישראל, ליום החורפי שבו ייצאו אלפי לוחמי צה"ל מהרצועה וישובו בהמשך לפשיטות מוגבלות לאורך שנת 2024, שתהיה כולה במוד מלחמתי.