4 צפייה בגלריה
צעדה מכיכר דיזנגוף לקפלן במחאה על המהפכה המשפטית, תל אביב
צעדה מכיכר דיזנגוף לקפלן במחאה על המהפכה המשפטית, תל אביב
(צילום: AP, יובל חן)
המיליארדר והפוליטיקאי היהודי-אמריקני מייקל בלומברג הצטרף היום (א') לקריאות הגוברות בארה"ב ובעולם לממשלת ישראל להימנע מקידום המהפכה המשפטית, ובמאמר דעה שפרסם ב"ניו יורק טיימס" – תחת הכותרת "ישראל צועדת לעבר אסון" (תרגום חופשי ל-"Israel Is Courting Disaster") – הזהיר מההשלכות הפוליטיות והכלכליות של תוכנית נתניהו-לוין להחלשה דרמטית של מערכת המשפט בארץ, וגם מפגיעה קשה בביטחונה של ישראל, הן בשל פגיעה באחדותה הפנימית אל מול אויביה והן בשל פגיעה בקשרים ההדוקים בין ירושלים לוושינגטון.
בלומברג, ראש העיר ניו יורק לשעבר שניסה גם ללא הצלחה לרוץ לנשיאות ארה"ב, נחשב לאחד מתומכיה המובהקים של ישראל במפלגה הדמוקרטית, ותרם מיליוני דולרים לארגונים שונים בישראל. הוא נוהג לבקר בארץ תכופות, ובין היתר הגיע לביקורי הזדהות עם ישראל במהלך מבצע עופרת יצוקה ב-2009 וגם במהלך מבצע צוק איתן ב-2014. במאמר הדעה שפרסם התייחס לאותו ביקור לפני כתשע שנים, שלדבריו היה חלק מהלחץ שהפעיל אז לבטל את ההחלטה של מנהל התעופה האמריקני לאסור טיסות לנתב"ג בעקבות פגיעת רקטה אז סמוך לנמל.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"ממשלת נתניהו צועדת לעבר אסון". ראש הממשלה ושר המשפטים לוין
(צילום: EPA)
"ביותר מ-20 שנות פעילותי הציבורית, תמיד תמכתי נחרצות בישראל ובעם שלה הן במילים והן במעשה", כתב בלומברג, "מעולם לא התערבתי בפוליטיקה הפנימית שלה או ביוזמות הממשלתיות שלה. אבל אהבתי לישראל, הכבוד שלי לעם שלה והדאגה שלי לעתידה הם אלו שמובילים אותי לצאת נגד הניסיון של הממשלה הנוכחית לבטל את עצמאות המערכת המשפטית", כתב.
הוא פירט בטור שלו כמה מסעיפי הדגל של המהפכה המשפטית, ובין היתר השווה בין הכוונה לאפשר חסינות מראש לחוקים מפני ביקורת שיפוטית, ברוב רגיל של 61, לאמירתו של הנשיא האמריקני לשעבר ריצ'רד ניקסון ולפיה "כשהנשיא עושה את זה, זה אומר שזה לא מנוגד לחוק'". לדברי בלומברג, "ממשלתו של בנימין נתניהו צועדת לעבר אסון בחיפוש אחרי אותו הכוח, בכך שהיא מסכנת את הבריתות שלה ברחבי העולם, את הביטחון שלה באזור, את הכלכלה הפנימית שלה ואת עצם הדמוקרטיה שעל בסיסה נבנתה המדינה".
4 צפייה בגלריה
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
מפגינים חוסמים את איילון דרום לאחר ההפגנה בקפלן
"לישראל מוקפת האויבים אין את 'הלוקסוס' להתעסק במחלוקות פנימיות". מפגינים נגד המהפכה המשפטית בת"א
(צילום: AFP)
בלומברג הדגיש במאמר שלו את החשש מפגיעה בכלכלתה של ישראל, אזהרה שאותה השמיעו כבר מאות כלכלנים בישראל ובעולם, בהם גם נגיד הבנק המרכזי בארץ. בלומברג, אחד מעשרת האנשים העשירים ביותר בעולם עם הון מוערך של 82 מיליארד דולר, ציין את הפיחות בערך השקל ואמר שהנזק הכלכלי מהתוכנית מורגש כבר עתה. הוא הזכיר גם את העובדה שחברות מוציאות את כספיהן מהארץ ומשקיעים אחרים שוקלים פעמיים אם להשקיע כאן את כספם.
"כבעלים של חברה גלובלית, אני לא מאשים אותם", כתב בלומברג, והוסיף כי חברות ומשקיעים מציבים חשיבות רבה לעצמאות המערכת המשפטית במדינות שבהן הן פועלות, לא רק בשל חשש משחיתות או החלטות שרירותיות של הממשלה, אלא גם מחשש לפגיעה בזכויות העובדים שלהן. "חברות נמצאות בתחרות גלובלית אחרי כישרונות. כך גם מדינות. הטובים והמבריקים ביותר חיים במדינות שבהן מובטח להם שהם לא יסבלו מרדיפה או אפליה בגלל מה שהם מאמינים בו או בגלל מי שהם אוהבים", כתב בלומברג.
4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
ביטחון ישראל ייפגע אם תתקרב ל"מודל משטרי שמזכיר את זה של מדינות אוטוריטריות"
(צילום: אור הדר)
הוא הזהיר כאמור גם את החשש מפגיעה בביטחונה של ישראל, אם זו תתקרב למה שכינה "מודל משטרי שמזכיר את זה של מדינות אוטוריטריות", בין היתר בשל הפגיעה בקשר האיתן של ישראל לארה"ב ולמדינות "חופשיות אחרות" כלשונו. בלומברג הוסיף כי בניגוד לארה"ב, לישראל אין את "הלוקסוס" של התעסקות במחלוקות פנימיות יתר על המידה - כיוון שהיא מוקפת באויבים. "אנחנו (האמריקנים) יכולים להרשות לעצמנו מחלוקות לאומיות קשות מבלי לחשוש שהשכנים שלנו ינסו לנצל אותן צבאית. ישראל לא יכולה. היא נמצאת באחת השכונות המסוכנות ביותר בעולם".
אזהרתו של בלומברג מגיעה לאחר רצף אזהרות דומות מצד מאות כלכלנים ומשפטנים, ראשי בנקים, בהם גם נגיד בנק ישראל, מוסדות פיננסיים בולטים ברחבי העולם, וכן אנשי צבא וארגונים יהודיים בתפוצות, בהם הארגון היהודי הגדול ביותר בארה"ב - הפדרציות היהודיות של צפון-אמריקה.