עדויות מטרידות ומדאיגות על מחסורים משמעותיים בציוד החירום הרפואי של צה"ל למלחמה: בצבא פתחו אמש (שבת) בתרגיל חירום ענק המדמה פתיחת מלחמה מול חיזבאללה בצפון, בהשתתפות יותר מעשרת אלפים חיילים, אלפים מהם במילואים, שהוקפצו במפתיע בצו חריג ליחידתם. אלא שמאחורי הקלעים, מסתבר, יש דאגה גדולה בתוך הצבא ובפרט בחיל הרפואה בשל פערים ניכרים בכשירות היחידות למלחמה – בעיקר בציוד רפואי שמיועד לכוחות המתמרנים בעימות הבא.
4 צפייה בגלריה
בוחן הרף ל מלחמה הבאה ב צפון צה"ל חיילים חייל תרגיל
בוחן הרף ל מלחמה הבאה ב צפון צה"ל חיילים חייל תרגיל
מחסור במחטים, חוסמי עורקים וכלים לניתוחי שטח. תרגיל צה"ל שדימה פצועים בצפון ב-2020
(צילום: יואב זיתון )
גורמים בצבא מצביעים על מחסור משמעותי בחלק מחטיבות הסדירות בציוד רפואי לכוחות, ובקרב כוחות המילואים, המחסור מגיע להיקפים של 50% עד 60% ביחס לנדרש. במחסני החירום הרפואיים בצבא מורגשים בשנה האחרונה חוסרים של מגוון אמצעים: ממחטים, דרך חוסמי עורקים, כלים לניתוחי שטח, תרופות הרדמה ועוד. לפי הגורמים, עשרות אחוזים מהציוד הרפואי לחירום כבר פג תוקף.
בצה"ל מודים שיש פערים בנושא, אך טוענים כי הדבר מורגש כעת יותר בחטיבות המילואים. בחטיבות החוד הסדירות, טוענים בצבא, הנושא טופל בחודשים האחרונים במהלכי רכש מהירים. "יש דברים בגו, אבל מדובר במשק מאוד מורכב עם תוקפים שונים לעשרות אלפי פריטים שאנו מחזיקים. ביצענו רפורמה בנושא התוקפים ושינינו בהתאם את הארכות התוקף לחלק מהאמצעים, במשק שנחשב לשמרני מאוד. יש פערים משמעותיים עדיין אך בכל הקשור לחטיבות הסדירות - רמת כשירותן הושלמה והן כעת 'ירוקות', גם אם הן יופעלו מחר בבוקר", אמרו בצבא.
4 צפייה בגלריה
בוחן הרף ל מלחמה הבאה ב צפון צה"ל חיילים חייל תרגיל
בוחן הרף ל מלחמה הבאה ב צפון צה"ל חיילים חייל תרגיל
מפנים "פצוע" בתרגיל בצפון. שיח מרכזי בצבא, שהגיע לראש אט"ל וסגן הרמטכ"ל
(צילום: יואב זיתון )
פערי הענק שהצטברו בכשירות הרפואית של החטיבות למלחמה הובילו גם להעברת אמצעים רפואיים מיחידה ליחידה בהתאם לסדר תיעדופה האופרטיבי בכניסה ללחימה חוצת גבול. בגלל חומרתו, הנושא הפך למרכזי בשיח היומי של בכירי המטכ"ל, בהם ראש אט"ל וסגן הרמטכ"ל. לאלו הגיעו עדויות ונתונים על פלוגות רפואיות בחטיבות המתמרנות שיוצאות "נכות" ללחימה אם זו תפרוץ בקרוב.
בחיל הרפואה הסיטו אמצעים ומשאבים בהתאם למשימות השוטפות. כך למשל, עבור הכוננות של יחידת החילוץ 669 וספינות חיל הים שמבצעות פעולות רבות ומרוחקות, לעיתים הסיטו אמצעים ממחסני חטיבות היבשה. בהתאם, חלק מיחידות היבשה האלה סובלות כעת מעיכוב של כשנה בריענון הערכות הרפואיות שלהן.
4 צפייה בגלריה
בוחן הרף ל מלחמה הבאה ב צפון צה"ל חיילים חייל תרגיל
בוחן הרף ל מלחמה הבאה ב צפון צה"ל חיילים חייל תרגיל
669 וחיל הים קיבלו משאבים על חשבון חטיבות היבשה
(צילום: יואב זיתון )
בצבא מדברים על ניהול סיכונים מחושב כדי להתמודד עם המשבר שנוצר, ולכן נפתחו חלק מהחוזים עם ספקי התרופות לטובת זירוז ההצטיידות. "אם בעבר יצרן תרופות אירופי היה מספק לנו תרופות בתוך חודש, היום זה יכול לקחת חודשים ארוכים כי על התרופות האלו לכוחות מתמודדים גם צבאות אחרים, בגלל המלחמה באוקראינה", מסבירים בצבא. "העדיפות היא לסדירים אבל גם לחטיבות המילואים נדע בחירום לרענן ולחדש מלאים במהלכי בזק". עוד הסבירו בצבא כי "האחריות ברורה לנו והתכנון בתחומים האלה שנים קדימה הוא מאוד מורכב".
בשל המצב החמור, חיל הרפואה דרש וקיבל תקציב חריג של כשבעה מיליון שקל בחודשים האחרונים, במטרה לסגור חלק מהפערים ברכש הציוד החסר.
4 צפייה בגלריה
אוקראינה העיר בחמוט חיילים אוקראינים סוחבים נשק
אוקראינה העיר בחמוט חיילים אוקראינים סוחבים נשק
חיילים אוקראינים. גם המלחמה שם משפיעה
(צילום: רויטרס)
בנוסף, התקבלו אישורים רגולטיביים להאריך תוקף לחלק מהתכשירים שאינם מצילי חיים, כמו זוביראקס, ולייצר ערכות מיוחדות של פריטים עם תוקף קצר יחסית - ולרענן רק אותם. כך, מעריכים בחיל הרפואה, מצב הכשירות כבר שופר בכ-30% ביחידות הקרביות הסדירות. בצבא מודים כי קיימים פערים גדולים גם בכשירות התאג"דים, בעיקר של המילואים. מחסור קיים גם באמבולנסים צבאיים, אך לטובת העניין נרכשו יותר מ-100 אמבולנסים שיגיעו ליחידות במהלך השנתיים הקרובות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הציוד הרפואי למחלקות הרפואה של החטיבות הסדירות רוענן, ולאור הרכש המהיר רענון הציוד ביחידות נוספות צפוי להתאפשר במהרה. בנוסף, נדגיש כי גם ביחידות שרענון הציוד עבורן התעכב, הציוד קיים ובמקרה הצורך קיימת יכולת לרענן אותו באופן מיידי. משק התרופות והציוד הרפואי הינו משק מורכב בהיבטי הספקה, עם מיעוט ספקים, הפועל תחת רגולציה קפדנית ונמצא בשנים האחרונות במחסור כלל עולמי. לאור זאת נוצרו עיכובים בקבלת פריטים שונים והוצאת רכש לפועל".
עוד נמסר: "צה״ל משקיע מאמצים רבים בשימור כשירותו של הציוד הרפואי לחירום, ועם זאת, קיימים פערים בחלק מהפריטים, המשפיעים על רענון ערכות שמיועדות לחירום. הפערים מוכרים ומנוהלים במטכ"ל באופן מעמיק ויסודי, ובהתאם לתיעדוף מבצעי. במקביל, מתקיימים שני תהליכים אשר צפויים לספק פתרון לפערים, ביניהם רכש בהליך מהיר של פריטים ספציפיים, שמשפיע על קביעת חיי המדף של הערכות, וכן שינוי מהותי בשיטת הרענון שצפוי להביא להארכת חיי המדף של הערכות ב-30% ולחסכון של שעות עבודה רבות".