1 צפייה בגלריה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
חייל סמל ראשון אילוסטרציה
אילוסטרציה
(מתוך אתר צה"ל)
בית הדין הצבאי בבית ליד הורה על שחרורו של לוחם צה"ל שנעצר לפני כשבוע על ידי מצ"ח בחשד שהתעלל בפלסטיני בכפר ליד יריחו במהלך פעילות מבצעית - ושדד אותו. הפרשה נחשפה לראשונה ב-ynet. הלוחם שוחרר לאחר שבבדיקת אליבי התגלה שהוא בכלל שהה בבסיס שלו בזמן התקרית.
הלוחם, שמשרת ביחידה קרבית בפיקוד מרכז, נעצר בחשד כי באפריל האחרון הוא וחייל נוסף בכוח שפעל בכפר עצרו רכב ובו פלסטינים, הכו אחד מהם, גרמו לו לפציעות, הפשיטו וגנבו ממנו כסף וטלפון נייד. הוא נעצר רק בשבוע שעבר מאחר שהתלונה הגיעה למצ"ח רק לאחרונה ונבדקה בטרם המעצר, ומעצרו הוארך מאז פעמיים בית הדין הצבאי במחנה נווה צדק שבשרון. על פרטי זהותו הוטל צו איסור פרסום. החייל השני לא נעצר.
החייל הכחיש את המעשים המיוחסים לו למרות שעל פי החשד הם תועדו במצלמה. בתלונה נכתב כי הלוחמים עצרו את המכונית שבה נסע הפלסטיני עם שתי נשים וגבר נוסף ליד יריחו, הוציאו אותו מהרכב, ערכו חיפוש על גופו, הפשיטו אותו, צילמו וקיללו אותו. בהמשך, לפי החשד, הכו ובעטו בו.
עו"ד חי הברעו"ד חי הברצילום: מוטי קמחי


עו"ד חי הבר, שמייצג את החייל מטעם ארגון חוננו, טען בפני בית הדין הצבאי כי באותו היום שבו אירעה התקרית החייל היה בתורנות בבסיס וכלל לא היה בפעילות מבצעית בשטח. עו"ד הבר הצביע בדיון בבית הדין על כשלי החקירה של המשטרה הצבאית, שלא טרחה לבדוק מי נכח בבסיסו של החייל באותם הימים. בית הדין קיבל את הטענות והורה כאמור בתחילת השבוע על שחרורו של החייל. בימים אלה שוקל החייל את צעדיו, לרבות הגשת תביעה על הנזקים שנגרמו לו ולשמו הטוב. במקביל, החקירה בנושא עדיין נמשכת.
עו"ד הבר מסר לאחר החלטת בית הדין: "למרבה הצער 'הכתובת הייתה על הקיר'. לא ניתן לסבול מציאות שבה רשויות החקירה בצבא מעדיפות לעצור חיילים במקום לבצע את עבודתם נאמנה ולבדוק את אמיתות התלונה בטרם מעצר. המקרה שבו טיפלנו ממחיש, למרבה הצער, את היקף התופעה החמורה של מעצרי שווא בצבא. נראה כי בעוד שזכויות אדם בסיסיות התקדמו בכל הנוגע לאזרחים, בצבא עדיין סבורים כי זכויותיו הבסיסיות של חייל, ובהן זכותו לחירות, אינן בעלות חשיבות מיוחדת וניתן לפגוע בהם ללא כל סיבה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "החייל נעצר על ידי מצ"ח בחשד לאלימות כלפי פלסטיני, ביזה ונזק לרכוש, ומעצרו הוארך על-ידי בית הדין הצבאי. בימי המעצר בוצעו פעולות חקירה שונות. בשלב הזה של החקירה, מצאה התביעה הצבאית כי אין מקום לעתור להמשך מעצרו של החייל, והוא שוחרר מן המעצר. מצ"ח תמשיך בחקירת המקרה, ועם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".