2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו ולוין, הערב
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בליכוד שוקלים "ריכוך" נוסף לעילת הסבירות, ולפיו מינוי שנעשה בתקופת בחירות יאושר שוב על ידי הממשלה הנבחרת. בינתיים, מליאת הכנסת תצביע הערב (יום ב') בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות.
כיום המינויים שנעשים בתקופת בחירות נפסלים בשל עילת הסבירות. קיים חשש שאם העילה תתבטל, יוכלו למנות בתקופת בחירות תפקידים לאורך זמן שימנעו מהממשלה הבאה למנות אנשים שלה.
מיד לאחר ההצבעה במליאה, צפויים יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין להיפגש - כדי לדון בנוסח המרוכך שיעלה מחר לדיון בוועדת החוקה. הקואליציה מתכוונת לסיים בתוך שבועיים את החקיקה של תיקון חוק יסוד: השפיטה לצמצום עילת הסבירות. אחרי מספר דיונים מצומצם בוועדה, ההצבעה צפויה להתקיים בוועדת החוקה לקראת סוף שבוע הבא. ביום ראשון שלאחר מכן תובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.
(צילום: אבי חי)

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), הצהיר בשבוע שעבר שאינו מתכוון לרכך את הצעת החוק שתובא בהמשך לקריאה שנייה ושלישית. ההערכה במערכת הפוליטית היא שסירובו של רוטמן לרכך את נוסח החוק עשוי לגרום למשבר קואליציוני. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ככל הנראה, ירצה לרכך את הנוסח לקראת ההצבעה הסופית, מחשש להתגברות המחאה ולביקורת בינלאומית - מה שיוביל להתנגשות מימין.
לטענת רוטמן, נוסח הצעת החוק מרוכך כבר עתה. "רק החלטות של נבחרי ציבור המבטאות עמדות ערכיות וציבוריות ועומדות במבחן הציבור לא תובאנה להכרעות בג"ץ", הוא אמר. לדבריו, עילת הסבירות אינה משמשת את בית המשפט או את היועץ המשפטי למניעת שחיתות או למניעת פעילות בלתי חוקית.
רוטמן טען עוד שמדובר ב"כלי משפטי רב עוצמה - לא דמוקרטי, שמעיף מההגה את נבחרי הציבור, וקובע ששיקול הדעת הסופי והבלעדי בכל סוגיה נמצא רק בידי בית המשפט, בניגוד מוחלט לעיקרון הפרדת הרשויות". רוטמן הביע התנגדות לחידוש השיחות בבית הנשיא, בניגוד לקריאות של ראשי האופוזיציה. "ידועים דבריו של אלברט איינשטיין על מי שעושה אותו דבר שוב ושוב אך מצפה לתוצאות אחרות. מי שבזבז את כל הזמן בבית הנשיא לטובת התנגדות טוטאלית ופיצוץ הדיונים ללא כל סיבה".
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
יגרום למשבר קואליציוני? רוטמן
(צילום: שלו שלום)
הקואליציה מתכוונת לסיים בתוך שבועיים את החקיקה של תיקון חוק יסוד: השפיטה לצמצום עילת הסבירות. אחרי שההצעה, שתביא לכך שבית המשפט לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית באמצעות עילת הסבירות על החלטות של הממשלה ונבחרי ציבור, תעבור בקריאה ראשונה, היא תשוב כבר מחר לדיונים בוועדת החוקה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית. אחרי מספר דיונים מצומצם, הצעת החוק צפויה לעבור ריכוך מסוים ולעלות להצבעה בוועדת החוקה לקראת סוף שבוע הבא, וביום ראשון שלאחר מכן תובא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.
מדובר בהצעת החוק היחידה שהקואליציה צפויה להצליח לחוקק במסגרת הרפורמה המשפטית במושב הנוכחי, אך אחרי שבכנס החורף ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית על תיקון חוק יסוד: השפיטה, נדחתה ברגע האחרון לטובת השיחות בבית הנשיא, גורמים בקואליציה חוששים שהדבר יקרה גם הפעם. שר המשפטים יריב לוין מצידו מעדיף שלא להיכנע לרעשי ההפגנות ואחרי עילת הסבירות מתכוון להתמקד בצעדי החקיקה הבאים - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ככל הנראה בגרסה של חצי חברי ועדה מהאופוזיציה וחצי מהקואליציה (בלי וטו לשופטים) וחוק היועמ"שים על פי מתווה הנשיא.