הנאום התקיף של דנילוביץ', היום
(צילום: רועי עידן)

"ישראל הולכת ליצור שתי מדינות - האחת צפופה וחזקה, והשנייה חלשה וללא רוב יהודי". כך הזהיר הבוקר (שלישי) ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' שכינס מסיבת עיתונאים שבה דיבר במשך דקות ארוכות על הזנחת הנגב ויצא ב"קריאת השכמה", כלשונו, למקבלי ההחלטות.
"ב-2050 יחיו בישראל כ-16 מיליון אזרחים. 50% מהם יחיו בגוש דן ובירושלים, ורק קצת יחיו בנגב ובגליל. אם המגמחה תימשך, לא יהיה רוב יהודי בנגב. לצד זה, תושבי גוש דן יגורו באזור הכי פקוק ועמוס בעולם כולו", אמר ראש העיר. "המדינה יוצרת בעצמה שתי מדינות - אחת צפופה וחזקה סוציו-אקונומית, ומדינה חלשה בלי רוב יהודי", הסביר דנילוביץ'.
3 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
זירת הפיגוע בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
"אני החלטתי לצאת במסע בקרב מקבלי ההחלטות של המדינה. הקדשתי את החודשים האחרונים לשיח עמוק יחד עם קברניטי המדינה בתחום הפוליטי, המדיני והביטחוני והבנתי שהגיע הזמן לעשות מעשה. אני פה כי אני השליח של המדינה הזו. ממשלות מתחלפות - אך המדינה תמיד נשארת. המדינה צריכה להיות מעל הכל ומשהו לא טוב קורה למדינת ישראל", הזהיר.
הוא אמר כי לצד חוסר המשילות בדרום, גם הפערים במערכת הבריאות ובתעסוקה אחראים למציאות החדשה בנגב. "אני מתחיל להרגיש את זה", אמר ראש העיר. "ראינו את המחאה המוצדקת של הציבור בנושא עליית המחירים, אבל זה לא רק על יוקר המחייה. זה גם בבריאות. הפחד הגדול שלי זה שיקום פה דור שלא יהיה ממלכתי כמונו. והפחד שלי הוא שהדור הזה ירים את ידו על המדינה ויהיה פה מרי אזרחי".
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר עם חידוש הנטיעות סמוך למולדה
הפרות סדר עם חידוש הנטיעות סמוך למולדה
התפרעויות בנגב
(צילום: AFP)
על אף הדברים התוקפניים, דנילוביץ' התעקש שלא מדובר בנאום "אני מאשים". עם זאת, תהה: "כמה אפשר לקבל פה עוד דו"ח ועוד דו"ח של מבקר המדינה? למה לוקח כל כך הרבה זמן עד שמניעים תהליך? ההחלטה על בית חולים נוסף בנגב התקבלה ב-2014. מאז ועד עכשיו, כל הממשלות שהיו לא הבינו שצריך לשנות את התפיסה. עדיין רק 120 סטודנטים וסטודנטיות לומדים רפואה. ב-2025 יהיה משבר אדיר בסורוקה, כשהרופאים והרופאות שעלו מברית המועצות בשנות התשעים יצאו לפנסיה. זה מחר בבוקר!".
בעקבות גבורת האזרחים שהסתערו על המחבל ליד מרכז "ביג" בשבוע שעבר קרא דנילוביץ' לשינוי תפיסה במשטרה. "צריך להקים מתכונת חדשה, שתהיה מתואמת ומסונכרנת עם המשטרה", אמר.
"אני רוצה לחזק שוטרות ושוטרים, אבל צריך לומר ביושר - המשטרה חבוטה וחבולה בדימוי הנוכחי שלה ועם כוח האדם שיש לה היא לא מסוגלת להתמודד עם היקף הפשיעה והטרור האזרחי. הגיע הזמן לבנות מותג חדש למשטרת ישראל, שהפכה למותג שלילי. אני זוכרת שהתחפשנו לשוטרים כילדים, זו הייתה משאת נפש, ותראו מה קרה למותג של שוטר או שוטרת", אמר דנילוביץ'.
"אני קורא לכל המערכות הבטחונייות להתגייס כי האירוע הזה הוא בסדר גודל לאומי. אי אפשר להפריד אותו אם הממשלה לא תחליט להקים גוף אחד שיתכלל את כל הגורמים. לכל אחד יש גרסה אחרת, אבל אנחנו לא מחפשים אשמים אלא רוצים להבין מה קרה ולדעת לאן אנחנו הולכים. צריך להפסיק עם משחקי האגו של כל הגופים מדינה, ושהממשלה תקבל החלטה שיש גורם אחד שמתכלל. במצב שאליו נקלעה מדינת ישראל - כל האמצעים החוקיים כשרים".
ראש העיר שקרא גם להקמת מעין משמרת לאומי. "יש המון אזרחים טובים ואכפתיים, אם המדינה תדע לרתום אותם, אנשים יתגייסו לשמור על הבית. תאמינו לי שאני לא קיצוני, ולא הסכמתי שיהיו מיליציות מבחוץ ושאזרחים יחזיקו נשק - אבל אני מצפה מהמשטרה ומגופים אחרים לשנות את התפיסה ולהבין את הרוח החדשה כי בסוף זה האינטרס של כולנו".
3 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ' בהצהרה לתקשורת
רוביק דנילוביץ' בהצהרה לתקשורת
רוביק דנילוביץ'
(צילום: רועי עידן)
דנילוביץ' הוסיף כי בניגוד לתדמית האופטימיסטית שלו - הוא שינה את גישתו. "שיניתי סטטוס, גם אני מתוסכל", הודה ראש העיר. "אני זועק ואומר את הדברים האלה כבר זמן מה. האופי שלי מאוד ממלכתי כי אני מאמין במדינה, ובמשך השנים אני מכבד את הממלכה כי כך צריך לנהוג. אני השליח של מי שנמצא בשלטון ומחויב לומר את הדברים האלה. הנגב לא יכול להמשיך באותה מגמה. אי אפשר שבשטח של יותר מ-60% מהמדינה יחיו פחות מ-9%, ומי שמעודד את זה זו המדינה עצמה שיוצרת את אזורי הביקוש.
"יש לנו יריב משותף שצריכים להתחיל לטפל בו, וכרגע כולם נאבקים בכולם מבפנים", אמר. "צריך לומר לציבור ביושר שאנחנו הולכים לתקופה מורכבת, ושלא יהיו פתרונות קסם. נעשה הכל כדי שיהיו עוד יוזמות, אבל המדינה צריכה לגבות ולתת יותר סמכויות".
אחת הדוגמאות שנתן הייתה על התושבים הרבים בנגב שנולדו לאמהות מרצועת עזה וחברון שנישאו לבדואים מקומיים, ושאינם מכירים במדינה. "הם לא מכירים בחוק ועושים מה שהם רוצים. מטילים אימה על רוב האוכלוסייה הבדואית שרוצה לחיות ולהשתלב כאן", אמר דנילוביץ'. "אני צריך לשמוע את זה מכל מני גורמים בכירים בחברה הבדואית שהאוכלוסייה הזאת מאיימת בטרור? אתם לא מבינים שאיתם זה רק בכוח? תיכנסו בהם כבר!", קרא למקבלי ההחלטות. "זה לא קשור לימין או לשמאל. מישהו צריך לקבל החלטות כי זה האיום הקיומי הביטחוני על מדינת ישראל".
רק בסוף מסיבת העיתונאים, שנמשכה כמעט שעתיים, הציג דנילוביץ' את עיקרי התוכנית שלו לשינוי המצב. את המתווה העביר לרה"מ נפתלי בנט ולשרי ושרות הממשלה. בין היתר נתן דגש לביטחון האישי ובנייה מחדש של המותג המשטרתי, גיוס אלפי שוטרים ושוטרות ברמה גבוהה והקמת משמר לביטחון לאומי לצד עידוד משטרה עירונית חזקה.
בתחום הבריאות ביקש להאיץ את הקמת בית החולים השני בנגב, לקדם רכבת מהירה מבאר שבע לתל אביב ולהעניק הטבות מס לתושבי באר שבע וליישובים הסמוכים (שנחשבים לחזקים לפי המדרג הסוציו-אקונומי), והמליץ לתת נקודות זיכוי גם לרווקות ולרווקים ומשפחות צעירות ללא ילדים. יחד עם זאת, קרא דנילוביץ' להסדיר את ההתיישבות הבדואית ולחזק את יישובי הקבע הסטטוטוריים.