במאמצי היירוט של מתקפת הכטב"מים אמש (שבת) על הגליל העליון נפגעה קשות הקריה הטיפולית-שיקומית לנכים ולבעלי מוגבלויות, שבמועצה האזורית מבואות החרמון בצומת כח. היום בצהריים הגיעו נציגי מס רכוש כדי לאמוד את הנזקים הגדולים שנגרמו מפגיעת המיירט בגג הבריכה ההידרותרפית במקום. מנהלת המתחם, הגר שרון, קיבלה את פניהם והתקשתה עדיין להאמין למה שרואות עיניה. "התחושה מאוד קשה. עברו יותר מ-12 שעות וייקח עוד זמן להבין", אמרה בכאב.
"אין לאנשים זמן לחכות". תיעוד הנזק בקריה השיקומית
(צילום: אביהו שפירא)

2 צפייה בגלריה
קריה השיקומית במבואות חרמון
קריה השיקומית במבואות חרמון
"זה מקום שחייב לחזור לעבוד מהר, לאנשים אין זמן לחכות"
(צילום: אביהו שפירא)
שרון סיפרה על התגובות שקיבלה ממטופלי המתחם, והוסיפה כי "רבים מהם הציעו כבר אתמול בלילה להגיע לעזור להרים את המקום מחדש. זה באמת בית, גם של העובדים ובעיקר של המטופלים שיכולים לחיות פה, ולעשות פעילות שהם לא יכולים לעשות ביבשה".
אך שרון לא מוטרדת רק מהנזקים הגדולים וההפסד בעקבות אי-מתן המענה לאלו שזקוקים לכך עכשיו, אלא גם מזה שביום סיום המלחמה תושבי האזור שנפצעו בקרבות - יגלו שהמקום היחיד באזור שיכול לסייע להם נהרס. לדבריה, "אני יודעת שרק במשרד הביטחון הצטרפו 650 נכי צה"ל בגליל המזרחי מפרוץ המלחמה".
בפגישה עם אנשי מס רכוש, האמונים על מתן הפיצויים לצורך תיקון הנזקים, הצהיר ראש המועצה בני בן מובחר כי בכוונתו כבר מחר, לאחר מתן אישור מס רכוש, לפעול לשיקום המתחם. "זה מקום שחייב מהר מאוד לחזור לעבודה. אין לאנשים זמן לחכות לטיפולים ולשיקום", הדגיש בן מובחר, שסיפר אמש ל-ynet על כך שהמקום היה "פרויקט החיים שלי, והכול פה הלך".
גם היום הוא נותר נסער מהנזק המשמעותי שנגרם למקום, עליו עמל שנים רבות. "אנחנו רואים את המיירט עדיין על הגג, החבלן עלה לפה עם מכבי האש כדי לנטרל את הטיל", סיפר בן מובחר. "הנזק גדול מאוד. זה מקום גדול והמיירט שנכנס לכאן פשוט עשה נזק לא רק פה, אלא גם בבניינים הסמוכים, ממש בכל האזור. אנחנו מקווים שהמדינה לא תשחק איתנו במשחק של השמאות".
2 צפייה בגלריה
קריה השיקומית במבואות חרמון
קריה השיקומית במבואות חרמון
"הנשיא ושרים רבים התקשרו וחיזקו, שמח שיש רוח של גיבוי". בן מובחר בזירת הפגיעה
(צילום: אביהו שפירא)
הוא הוסיף כי קיבל עד שעות הבוקר שיחות טלפון רבות מנציגי ממשלה שביקשו לעודד אותו - והבטיחו לו שמה שנהרס יתוקן. "מנשיא המדינה ועד כמעט כל השרים, כולם התקשרו ואמרו 'בני תרים את מצב הרוח הכול יהיה בסדר, אנחנו נבנה טוב יותר ממה שהיה'. אני שמח שיש רוח כזאת של גיבוי ואנחנו נעשה את זה", אמר.
במתחם שנפגע, הסביר בן מובחר, כי פעלו כמה בריכות טיפוליות שסייעו בשיקום ובחיזוק נכים ואנשים עם צרכים מיוחדים. "יש לנו כאן בריכה עם 28 מעלות ו-34 מעלות", הסביר. "אנשים אחרי ניתוחים מגיעים לפה לשיקום, ובשעות הבוקר יש פה ילדים עם צרכים מיוחדים עד סיעודיים. אנחנו מאריכים חיים וממלאים את החיים של האנשים בחיוניות, שזה עושה דברים מדהימים. אני רוצה לתת לילדים האלה את שעות הבוקר, ובערב נכי צה"ל וחיילים בסדיר - וכל מי שזקוק לשיקום. אנחנו לא מפעל אלא מלכ"ר - למען אנשים שזקוקים לדבר הזה".
הוא הזכיר כי החלטת הממשלה העתידית בתוכנית הרב-שנתית לשיקום הצפון, אמורה לתת מענה לפיתוח המתחם השיקומי, ואמר כי "בתוך החלטת הממשלה יש גם הקמת מתקן נוסף שייתן מענה לקטועים, שאנחנו רוצים לתת להם פה מחסה ופעילות יום. אני מקווה שבהחלטה הגדולה יחד עם המשרדים הממשלתיים, שיהיה כאן גם מגורים לאנשים ממשפחות עם צרכים מיוחדים. יהיה פה כפר חדש, ה-14 בין יישובי המועצה. אנשים לא יסעו לשיקום בתל השומר או בית לוינשטיין, אלא אם הם זקוקים לטיפול רפואי שיקומי".