מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה אמש (חמישי) לדיון בנושא המצב בלבנון, שבו הועלו המשבר ההומניטרי במדינה והצורך בהפסקת אש ובפתרון דיפלומטי. שגריר ישראל דני דנון פנה לאזרחי לבנון בערבית ואמר: "זו המדינה שלכם, לא של האיראנים".
דנון הוסיף כי לישראל "אין כל כוונה להיות נוכחת בדרום לבנון. היא נמצאת שם בימים אלו כי חיזבאללה, לצד חמאס, מנהל מלחמה נגד ישראל". לדבריו, "התשובה נמצאת בידיים של צבא לבנון ויוניפי"ל. הם חייבים לפעול ולמלא את חובותיהם לפי החלטה 1701. העם הלבנוני המוחזק כבן ערובה על ידי חיזבאללה, הנתמכת על-ידי איראן, זקוק להגנה. הארגון הקים מדינת טרור בתוך מדינה כושלת".
נציגי האו"ם אמרו בדיון כי "חילופי האש בין צה"ל לחיזבאללה החריפו דרמטית. חיזבאללה הגביר ההתקפות על ישראל ויורה רקטות וכטב"מים לחיפה ולתל אביב, וישראל הגבירה את התקיפות בביירות, ותקפה מאות מטרות של חיזבאללה, מתוכן רבות בלב אזורים מאוכלוסים, מה שיצר מצב חירום הומניטרי". לדברי נציגי האו"ם, מספר המתים בלבנון זינק, ועמד על 300 רק השבוע.
1 צפייה בגלריה
השגריר דנון בדיון
השגריר דנון בדיון
"חיזבאללה הקים מדינת טרור בתוך מדינה כושלת". דנון בדיון
(צילום: AFP)
לדברי הנציגים, שהתייחסו גם למצב העורף הישראלי, "יותר מ-50 ישראלים נהרגו ו-60 אלף איש נעקרו מבתיהם". הנציגים קראו לשני הצדדים להגיע להסדר: "האזור על פי תהום של מלחמה כוללת. חיזבאללה חייב להפסיק לירות רקטות. על ישראל להפסיק להפציץ בלבנון ולסגת ממנה. הצדדים צריכים לנצל את ההזדמנות הדיפלומטית המונחת על השולחן ולא את הנשק".
הם התייחסו לסכנה ולפגיעה, לטענתם, שלה גרם צה"ל לחיילי יוניפי"ל, הכוח צבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם. "המצב מסכן את כוח שמירת השלום. שני חיילי יוניפי"ל נפצעו לאחר שמפקדה בא-נאקורה נפגעה מירי טנק צה"ל, מה שגרם לכמה כלי רכב ואמצעי קשר של יוניפי"ל לנזק, ולפגיעה במצלמות בעמדה. מפקד יוניפי"ל מחה על הירי, והדגשנו בפני ישראל שחובת צה"ל לנקוט צעדים שיבטיחו את שלומם וביטחונם של חיילי הכוח".
שגריר צרפת באו"ם ניקולה דה-ריבייר אמר בדיון כי "כל השחקנים האזוריים צריכים להפגין איפוק. יש צורך בהפסקת אש מיידית בלבנון. העם הלבנוני משלם מחיר כבד. יש להבטיח הסדר דיפלומטי ליישום מלא של 1701 – כמסגרת להחזרת היציבות. יש לאפשר לתושבים לחזור לבתיהם בישראל ובלבנון".
שגריר איראן באו"ם אמיר סעיד אירוואני התייחס בדיון לחיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה לפני כשבועיים: "נסראללה, סמל חיזבאללה, דמות בולטת בעולם האסלאמי וגורם קריטי לשלום ויציבות בלבנון, היה התקווה הטובה ביותר שנותרה לקידום תהליך הפסקת האש".
סגן שגריר ארה"ב באו"ם רוברט ווד אמר: "אנחנו ברורים - פתרון דיפלומטי בין ישראל ללבנון לאורך הקו הכחול הוא הפתרון היחיד להשבת השטח והאזרחים לבתיהם. לישראל זכות להגן על תושביה מחיזבאללה שירה במשך השנה החולפת בלבד אלפי רקטות לכיוונה. עליה לפעול להגנה על אזרחים, בפרט באזורים מאוכלסים בביירות. אנחנו מוטרדים מאוד מדיווחים על הרג אזרחים בלבנון, כולל ילדים ואזרח אמריקני".
שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה אמר בדיון: "אל מול עינינו יש הסלמה חסרת תקדים בעזה שמתפשטת הרבה מעבר אל אזורים שונים במזרח התיכון. הסכסוך סוגר על ביירות והתמונות של הנזקים בעיר הדהדו ברחבי העולם. ישראל נוהגת בבוז ויהירות אל מול החלטות מועצת הביטחון ובוחרת בהסלמה במקום בדיפלומטיה".