ארגון חיזבאללה מגביר את הירי ומרחיב את הטווח ואת המטרות שלו בימים האחרונים בתגובה לתקיפות צה"ל, ועל רקע זה, הורו אמש (שלישי), לראשונה, גם לשמונה קיבוצים הסמוכים לגבול - שלא פונו בהנחיית פיקוד הצפון - כי על התושבים להישאר בקרבת מרחבים מוגנים בעקבות פעילות צה"ל בלבנון.
האיום של נסראללה: נשגר טילים ליישובים שלא הותקפו בעבר

הנחיית המועצה האזורית הגליל העליון נמסרה ליישובים שפונו, אבל גם לשמונה יישובי עמק החולה: כפר סאלד, שמיר, עמיר, שדה נחמיה, כפר בלום, נאות מרדכי, להבות הבשן וגונן - שבהם הוגדרה לכאורה ולמראית עין "שגרה רגילה". התושבים, מנגד, מוצאים עצמם בימים האחרונים ב"מאגר המטרות" הלגיטימי שעליו הצהיר חיזבאללה. התושבים התבקשו על-ידי מחלקת הביטחון במועצה "לצמצם התקהלויות ולהעביר פעילויות שתוכננו להתקיים בחוץ למבנים". ילדים שבחרו לצאת לשחות בבריכה, בימי החופש הגדול, התבקשו לעשות זאת בליווי מבוגר.
חיזבאללה שיגר גם אתמול רקטות וכטב"מים לעבר יעדים נוספים שלא פונו מתושביהם בגליל המערבי - כולל מושב צוריאל, שספג אתמול פגיעות ישירות.
3 צפייה בגלריה
צוריאל גליל מערבי פגיעה ישירה בית מטח ירי גבול צפון
צוריאל גליל מערבי פגיעה ישירה בית מטח ירי גבול צפון
המטח לגליל המערבי אתמול. בית נפגע בצוריאל
על-פי מכון המחקר "עלמא" לחקר אתגרי הביטחון של ישראל בצפון, בשבוע האחרון ניכרת מגמה משמעותית של הרחבת הירי של חיזבאללה לטווח של יותר מ-5 ק"מ, ולעבר יישובים שאינם מפונים. עד כה, באופן מוצהר, נמנע חיזבאללה מלקיחת אחריות על ירי לעבר היישובים הללו - אבל אחרי האיום שהשמיע בשבוע שעבר חסן נסראללה, מנהיג הארגון, החל חיזבאללה לירות לעבר יישובים, וגם מציין בהודעות לקיחת האחריות שלו שזו "הפעם הראשונה" שבה הוא עושה זאת.
"חיזבאללה לוקח סיכון מחושב מכך שהגדלת הטווח לא תביא את ישראל להחרפת התגובה ומעריך כי ישראל לא תיכנס למלחמה בעקבות כך", אמר טל בארי, ראש מחלקת המחקר ב"עלמא". לדבריו, הסיכון מתבטא בכך שאחת הרקטות עלולה לגרום "פגיעה כואבת במיוחד" עבור ישראל - כמו פגיעה בגן ילדים ביישוב לא מפונה, או במרחב ציבורי מלא אנשים. אז, אולי, תגיב ישראל במערכה עצימה יותר.
על-פי חוקרי "עלמא", בין 16 ביולי - יממה לפני האיום הפומבי של נסראללה - ועד 22 ביולי - תקף חיזבאללה 16 פעמים אזורים שמרוחקים יותר מ-5 ק"מ מהגבול. 11 מהמתקפות כוונו ליישובים אזרחיים שאינם מפונים, וחמש מתקפות נוספות כוונו לבסיסים צבאיים. בעקבות תקיפה שבה על-פי חיזבאללה נהרגו חמישה פליטים סורים בלבנון, בהם שלושה ילדים ועוד שתי אזרחיות לבנוניות שהיו ביחד עם אחיהן, לוחם בשורות חיזבאללה, הגיבו בארגון הטרור בירי מסיבי לקריית שמונה וליישובים שהינם בטווח של מעל ל-5 ק"מ מהגבול ואינם מפונים מתושבים: כברי, כפר חושן, מירון, בר יוחאי, סער וגשר הזיו.
3 צפייה בגלריה
יירוטים בגליל העליון
יירוטים בגליל העליון
יירוטים בגליל העליון, שבוע שעבר
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
3 צפייה בגלריה
הנזקים שנגרמו בקריית שמונה בעקבות ירי חיזבאללה
הנזקים שנגרמו בקריית שמונה בעקבות ירי חיזבאללה
הנזקים בקריית שמונה מירי חיזבאללה
דנה פולק, חוקרת ב"עלמא", אמרה כי "נסראללה איים על ישראל במשוואה חדשה מבחינתו: אם תימשך הפגיעה באזרחים בלבנון, חיזבאללה יתקוף יישובים חדשים שלא תקף עד כה". כך, על-פי מעקב המכון, בימים שלאחר מכן, חיזבאללה טען שנפצעו אזרחים לבנונים והגיב בירי ליישובים אזרחיים. גם ב-19 ביולי, בתגובה לפציעת מספר אזרחים, על-פי טענת חיזבאללה, במהלך תקיפת מבני כוחות רדואן בדרום לבנון, הם שיגרו מלבנון עשרות רקטות ליישובים אבירים, נווה זיו ומנות.
יומיים לאחר מכן, ב-22 ביולי, בהמשך לתקיפת צה"ל בחנין, בלבנון דווח כי נפצעה ילדה. חיזבאללה, כאמור, הגיב בירי עשרות רקטות לעבר היישוב צוריאל, אזור שאינו מפונה ונמצא כ-7 ק"מ מקו הגבול עם לבנון. הירי גרם לפציעתם של שני אזרחים באורח קל וגרם גם לנזק כבד לרכוש.
פולק מציינת כי התשתית הצבאית של חיזבאללה משולבת לחלוטין בתשתית האזרחית בכל שטח דרום לבנון ומשתמשת באזרחים כמגן אנושי: "מטרת המשוואה היא בעיקר כלפי בסיס התמיכה הפנימי של חיזבאללה בלבנון, להם הוא רוצה להציג כי הוא אינו מורתע. כך גם חיזבאללה מחזק את דימויו כ'מגן לבנון', בכך שהוא מגיב על אירועים בה נפגעים אזרחים לבנונים".
פורסם לראשונה: 23:38, 23.07.24