(צילום: אטילה שומפלבי)

המפכ"ל לשעבר משה קראדי טען היום (שבת) בשבתרבות של המועצה האזורית עמק חפר עם אטילה שומפלבי כי "המשמר הלאומי" שמתכוונת הממשלה להקים ולהכפיף לשר איתמר בן גביר עלול לשמש אותו לבצע "הפיכה", כלשונו.
לדברי המפכ"ל לשעבר, "נתניהו צריך ללמוד טיפה היסטוריה ולראות מה קרה במדינות שבהן לפוליטיקאי כלשהו היה כוח משלו. המרחק בין זה לבין העובדה שהוא עם הכוח הזה ישתלט לך על לשכת ראש הממשלה ויעשה הפיכה, הוא קרוב מאוד. לכן הייתי מציע לראש הממשלה להיזהר ולא להפקיד בידי בן גביר כוח כלשהו, כי הוא יעשה בזה שימוש נגדו ביום מן הימים".
1 צפייה בגלריה
משה קראדי ואיתמר בן גביר
משה קראדי ואיתמר בן גביר
"עלולות להיות התנגשות בין שתי משטרות". קראדי ובן גביר
(צילום: משי בן עמי, מארק ישראל סלם)
קראדי הצביע גם על תרחיש סביר יותר: "תאר לך שיחסמו את נתיבי איילון, ומפקד המחוז יחליט שבסיטואציה הזו נכון להכיל את המחאה כפי שהיה עד עכשיו. אז הוא נותן להם, וזה לא מוצא חן בעיני השר לביטחון הפנים, ששולח את משמרות המהפכה שלו לפנות את הכביש. ואז אנחנו בהתנגשות בין שתי משטרות - אחת שכפופה למפכ"ל ואחת שכפופה לשר".
קראדי גם התייחס למהפכה המשפטית, ואמר כי באופן תיאורטי עומדת בפני ראש השב"כ דילמה לא פשוטה. "חוק השב"כ קובע שהוא צריך לסכל טרור, למנוע חתרנות מדינית ולשמור על הדמוקרטיה", אמר. "נשאלה שאלה תיאורטית שיכולה להיות מעשית - האם, לפי מה שכתוב בחוק השב"כ, הארגון צריך להתערב ברגע שאנחנו עוברים לדיקטטורה? ואז במקרה כזה יש לו זכות לבצע מעצרים של אנשים שגורמים לכך שנעבור מדמוקרטיה לדיקטטורה. אבל אז נשאלת השאלה מי קובע מה זה דמוקרטיה ומה זה דיקטטורה. בקיצור, אני לא מקנא בראש השב"כ".
אתה אומר שלא מופרך שראש השב"כ צריך לחשוב על הנושא הזה. "זה מופיע לו בחוק. אבל שוב - תשאל משפטנים מי מגדיר מה זה דמוקרטיה ומה זה דיקטטורה. הוא לא יכול לקבל את ההחלטה על פי דעתו".
מה לגבי בית משפט העליון? "בית משפט לא פוסק אם אנחנו דמוקרטיה או דיקטטורה. אבל הפרשנות תינתן ליועצת המשפטית לממשלה שתצטרך להחליט אם הפעולות שננקטות הפכו אותנו, או מעבירים אותנו, למצב של איבוד הדמוקרטיה. ואז, על פי החוק, ראש השב"כ צריך לפעול".
אתה מצפה מראש השב"כ במקרה כזה לפעול? "אני לא מצפה. נפגשתי עם ראש השב"כ ואני חושב שהוא מצוין, חכם ומכיר את הרגישות ויודע מה צריך לעשות. כרגע זה נראה דמיוני, זו שאלת תיאורטית ברמת דמיון ממש מופרך. אבל כבר למדנו שהקשר בין הדמיון למציאות קרוב מאוד. בינתיים לא נראה לי שזו שאלה שעומדת כרגע על הפרק".
לאחרונה תקף בן גביר את קראדי ומפכ"לים אחרים לשעבר, כשטען כי "אני מאוד מקווה שהפקת האח הגדול או הישרדות VIP יתנו כבר למפכ״לים לשעבר משה קראדי ואסף חפץ חוזה טאלנט, כי הצורך שלהם בתשומת לב על חשבוני קצת פתטי. אני קורא לכל המלהקים להירתם לנושא. רק בריאות". בטוויטר הבחינו כי בעבר בן גביר עצמו ניהל מו"מ על כניסה לבית האח הגדול.
מלשכת השר לביטחון לאומי נמסר בתגובה בצאת השבת: "מרגע שהשר בן גביר נכנס למשרד לביטחון לאומי, הוא הביא איתו תוכנית סדורה הכוללת בין היתר הקמת משמר לאומי, העלאת משכורות לשוטרים עד דרגת פקד, תוספת תקנים, הפסקת תרבות המינויים של חבר מביא חבר וקונספציה של יוזמה והתקפה נגד הטרור והפשיעה, והפסקת מדיניות ההכלה. המדיניות הזאת מרגיזה במיוחד את ה'ניצבים לשעבר' שמשך שנים רבות שלטו והרסו את המשטרה ומצב הביטחון הלאומי והשר 'מזיז להם את הגבינה', אבל זה לא ימנע מאיתנו להמשיך להוביל שינויים מהותיים לטובת אזרחי ישראל".