למרות חיסולו של מח"ט חאן יונס ראפע סלאמה וניסיון החיסול של ראש הזרוע הצבאית מוחמד דף - שגורלו עדיין אינו ברור - שיחות המשא ומתן לעסקת חטופים לא נעצרו נכון לעכשיו, חרף הצהרות שונות שיצאו מחמאס.
המתווכות - ארצות הברית, מצרים וקטאר - ממשיכות בשיחות, אבל אין עדיין החלטה סופית אם ראש המוסד דדי ברנע ייצא לקטאר. ההערכה היא שבסופו של דבר הוא יטוס לדוחא, אבל עדיין לא נקבע באיזה יום. לצד זאת סבורים בישראל שחמאס מחשב מסלול מחדש לגבי המשך המגעים, ועדיין לא קיבל החלטה.
הרמטכ"ל: ציר פילדלפי? נדע לשלוט בכל מיני דרכים
(צילום: דובר צה"ל )

חשוב להדגיש שעוד לפני החיסול היו מחלוקות לא פשוטות, ופערים בכמה וכמה נושאים. זו הסיבה לכך שישראל הגבירה את הלחץ הצבאי, ובגלל זה גם הדרג המדיני אישר את התקיפה הדרמטית בחאן יונס - אף שהיה ברור שהיא עשויה לעכב לפחות לזמן קצר את המגעים לעסקה. בישראל, עם זאת, סבורים שבטווח הבינוני והארוך התקיפה תסייע בקידום המגעים.
ראש הממשלה נתניהו אמר במסיבת העיתונאים שלו במוצאי שבת כי הוא לא זז במילימטר ממתווה ביידן - לא מוסיף ולא גורע. אבל נתניהו לא דייק בכך. בראיית בכירי מערכת הביטחון, נתניהו כן הקשיח עמדות והכניס לעקרונות שלו, שהם תנאי לעסקה, עיזים: ההתנגדות לחזרת חמושים לצפון עזה וההתעקשות על נוכחות ישראלית בציר פילדלפי.
ביום שישי, בהודעה שפורסמה מלשכת ראש הממשלה, נטען כי "הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס לפיו ישראל דנה באפשרות לסגת מציר פילדלפי, הוא פייק ניוז מוחלט. ראש הממשלה עומד על כך שישראל תישאר בציר פילדלפי שבין רצועת עזה למצרים. כך הנחה את צוותי המשא ומתן, הבהיר זאת לנציגי ארצות הברית, ועדכן על כך את הקבינט".
1 צפייה בגלריה
חצי חצאים בנימין נתניהו ראש ממשלה טקס סיום קק"צ קרביים צה"ל ציר פילדלפי רפיח כרם שלום ישראל
חצי חצאים בנימין נתניהו ראש ממשלה טקס סיום קק"צ קרביים צה"ל ציר פילדלפי רפיח כרם שלום ישראל
נתניהו וציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל, יואב זיתון)
הערב, במסיבת העיתונאים שערך הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בבסיס פלמחים, הוא נשאל על כך וענה: "השליטה שלנו בציר מאוד חשובה ואנחנו פועלים בו בנחישות רבה, משמידים שם מנהרות ששימשו את חמאס".
לצד זאת הבהיר הרמטכ"ל: "נדע לשלוט בציר פילדלפי בכל מיני דרכים שלא כאן המקום לפרט, ואני חושב שכשנכנסים לדיון איזה הסכם עושים ומה הפתרונות, בדברים האלה צריכים לדון בחדרים סגורים. נדון באחריות, ההחלטות יתקבל על ידי הדרג המדיני, ואנחנו ניתן את העצות הביטחוניות הכי טובות שאנחנו יכולים לתת".
התפיסה של ראשי צוות המשא ומתן היא שהמשמעות של התעקשות על שני הסעיפים האלה - חזרת החמושים ושליטה על ציר פילדלפי - היא פיצוץ העסקה. לפי הפרסום ברויטרס, הייתה נכונות ישראלית לנסיגה הדרגתית מפילדלפי והתקנת סנסורים. ישראל לא שלטה על ציר פילדלפי בעת שביידן הציג את המתווה שלו, אך במתווה נאמר שישראל מחויבת לנסיגה מעזה.
לגבי שיבת חמושים דובר על פתרון לגבי הבידוק שיתבצע על ידי גורם אחר ולא ישראל, כגון האו"ם למשל. לא הייתה הסכמה אמנם, אבל התנהלו מגעים. לצד זאת, יש הסכמה על כך שההתעקשות של ישראל לאפשר חזרה עתידית למלחמה הוכיחה את עצמה, וחמאס קיבל את הנקודה הזאת.