אלפים, ובהם משפחות חטופים, ממשיכים הבוקר (שבת) את הצעדה בת ארבעת הימים משער בגין בתל אביב לירושלים, בדרישה לעסקה לשחרור חטופים. הערב היא תגיע לשיאה, בעצרת שתתקיים מול משרד ראש הממשלה בעיר. קרובי חטופים הביעו זעזוע מהדיווחים הגוברים על כך שרה"מ בנימין נתניהו מנסה לחבל בסיכויים לעסקה, כנראה מחשש לפירוק ממשלתו, וקראו לו "לשים בצד כל שיקול אישי או פוליטי".
יום הצעדה הרביעי לקידום עסקת חטופים
(צילום: יאיר פלטי)

עינב צנגאוקר, הבוקר: נתניהו ממשיך לטרפד את העסקה

4 צפייה בגלריה
 יום הצעדה הרביעי לעסקת חטופים
 יום הצעדה הרביעי לעסקת חטופים
היום הרביעי לצעדה. המשפחות בדרכן לירושלים
(צילום: לירן תמרי)
4 צפייה בגלריה
 יום הצעדה הרביעי לעסקת חטופים
 יום הצעדה הרביעי לעסקת חטופים
(צילום: יאיר פלטי)
4 צפייה בגלריה
 מנהרות ירושלים
 מנהרות ירושלים
הצועדים במנהרות ירושלים
עינב צנגאוקר, ממובילות המחאה ואימו של החטוף מתן צנגאוקר, התייחסה הבוקר לחשש שראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לטרפד את העסקה, ואמרה: "אנחנו מקבלים עוד ועוד דיווחים שנתניהו ממשיך לטרפד את העסקה. הוא מכניס סעיפים למתווה שעלולים לעלות בחייו של מתן שלי, ובחייהם של חטופים נוספים. נתניהו, לא ניתן לך לטרפד את העסקה. אנחנו דורשים ממך לחתום עליה ולשים בצד כל שיקול אישי או פוליטי, ולהחזיר לנו את החטופים הביתה, עכשיו".
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר בן ה-80 שנהרג בשבי חמאס, אמרה: "יש לנו הרבה מה לתקן, השלב הראשון הוא להחזיר את החטופים. בתור מי שהודיעו לה על מות הקרוב שלה, משהו נרגע בגוף, אבל אני עדיין מזכירה לעצמי כל בוקר שיש אנשים חיים שם, וכל אחד מהם הוא נשמה ומשפחה שלמה מרוסקת שצריך להחזיר אותו הביתה בשביל החיים שלו ובשביל הידיעה שיש לנו בית לגדל בו את הילדים שלנו ושיש עתיד. בשביל זה אנחנו ממשיכים במאבק. נתניהו, לא נפסיק עד שתחזיר אותם הביתה".
הקולות האחרונים שנשמעו מכיוון נתניהו ולשכתו מסמנים שתי התפתחויות מדאיגות ביותר: האחת, הקשחה פומבית של עמדות ממשלת ישראל בנושאי הליבה של המשא ומתן, שעצם פרסומן מעכב את השיחות, וההתעקשות עליהן עלולה לגרום לפיצוץ המגעים. ההתפתחות השנייה היא הקרע בין ראש הממשלה לראשי המוסד והשב"כ דדי ברנע ורונן בר, אותו חשף פרשננו רון בן ישי.
ההתבטאויות הפומביות של נתניהו, המבטאות הקשחה בעמדות ישראל , אינן חדשות - אבל ביממה האחרונה מה שנראה כבר כחילוקי דעות עם ראשי צוותי המשא ומתן עד כדי סכנת טרפוד המגעים לעסקת חטופים, עלה מדרגה.
ברנע נסע לקטאר וחזר ודיווח לראש הממשלה, שאישר את הדיווח ושלח שלשום את ראש השב"כ לקהיר לדון בעניין פתרון לבעיית ציר פילדלפי ומעבר רפיח. עם זאת, במקביל, נאם ראש הממשלה בטקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1 ומנה ארבע נקודות שעליהן הוא עומד בתוקף שיתקיימו, ואינו מוכן להסכים לדרישות חמאס בעניינים אלה.
לדבריו, "כל מתווה חייב לאפשר לישראל לחזור להילחם עד השגת כל מטרות המלחמה". בדרישה זו, נדגיש, תומכים ראש המוסד ברנע וראש השב"כ בר ללא סייג. בהמשך מנה נתניהו שלוש דרישות נוספות - הוא אמר כי "לא נאפשר הברחות נשק לחמאס ממצרים, בראש ובראשונה על ידי שליטה ישראלית בציר פילדלפי ובמעבר רפיח", ואף "לא נאפשר את חזרתם של מחבלים חמושים או כניסת אמצעי לחימה לצפון הרצועה". עוד אמר רה"מ בנאומו: "אני עומד על כך שכבר בשלב הראשון של המתווה מספר מקסימלי של חטופים ישוחרר".
4 צפייה בגלריה
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
דוד ברנע, בנימין נתניהו, רונן בר
מימין לשמאל: בר, נתניהו וברנע
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי, יאיר שגיא)
דברי ראש הממשלה בטקס סיום קורס קצינים
(צילום: דובר צה"ל)

ראש המוסד וראש השב"כ לא הביעו תמיכה בסעיפים 2, 3 ו-4, אבל לשכת ראש הממשלה הודיעה שלשום כי ברנע אמר לחברי הקבינט ש"בלי עקרונות שעליהם התעקש רה"מ נתניהו לא ננצח ולא נחזיר את החטופים". לדברי מי שהיה נוכח בקבינט, ברנע לא אמר שהוא תומך בכל העקרונות שעליהם התעקש ראש הממשלה - אלא רק על העיקרון הראשון שישראל תוכל לחזור ללחימה אם חמאס לא ימלא את התחייבויותיו. ברנע בשום צורה ואופן לא הביע תמיכה בדרישות של נתניהו בעניין המעבר של אנשי חמאס ואמצעי לחימה לצפון הרצועה.
הבעיה כאן נוגעת להחזקת מסדרון נצרים, הנמתח מגבול ישראל באזור בארי עד לשפת הים לאורך נחל עזה. החזקת המסדרון הזה על ידי צה"ל מונעת תנועה של אזרחי הרצועה וחמושי חמאס צפונה. אבל חמאס דורש שכוחות צה"ל יפנו את היישובים העיקריים באזורים המיושבים של הרצועה, כולל מסדרון נצרים, והוא מעמיד את זה כתנאי מרכזי ובל יעבור.
הבעיה עם הדרישה הזו שגם אם חמאס יקבל אותה, יעבור זמן רב מאוד עד שהמתווכות וארה"ב בראשן יצליחו להקים כוח שייכנס במקום צה"ל למסדרון נצרים וימנע בצורה אפקטיבית את מעבר המחבלים צפונה. לכן התעקשות על הסעיף הזה מצד ראש הממשלה, עד כמה שלא תהיה מוצדקת מבחינה מבצעית, פשוט תוקעת לזמן רב את עסקת החטופים על פי המתווה הנוכחי.