מנהל מוזיאון גולני על הפריצה: הנשקים עוד לא הוחזרו, אי אפשר להציב בכל מקום שומר
(צילום: נויל האריס)

בשבוע שעבר, אירע מקרה חריג באתר ההנצחה של חטיבת גולני בצומת גולני: כאשר חשודים פרצו למקום - וגנבו עשרה כלי נשק מעוקרים וישנים שאינם מסוגלים לירות. זמן קצר לאחר הדיווח על המקרה נעצרו שישה תושבי טובא זנגריה, בחשד לפריצה.
תא"ל (במיל') אלון פרידמן, מנהל אתר ההנצחה, סיפר בראיון לynet כי ארבעה רעולי פנים פרצו לאתר בשעות הערב המוקדמות של יום שישי, שברו וניסרו את דלת הפלדה, נכנסו לאולם הקרבות, המתאר את קרבות צה"ל וגולני מקום המדינה ועד היום. "הם ניסרו ופוצצו את זכוכיות הוויטרינה שמגנות על כלי הנשק וגנבו את כלי הנשק שהיו בתצוגה", אמר.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהפריצה למוזיאון גולני
תיעוד מהפריצה למוזיאון גולני
תיעוד מהפריצה למוזיאון גולני
(צילום: באדיבות אתר ההנצחה )
"כלי הנשק האלה השתתפו בקרבות חטיבת גולני מיום הקמתה ב-1948. יש פה נשק שמנציח שם של חלל שנלחם כאן על הגבעה הזאת במסגרת הקרבות ב-1948, ועד מבצעים אחרונים של חטיבת גולני. מגוון מאוד רחב של כלי נשק שמייצגים את כל 74 שנות קיומה של חטיבת גולני שדרך אגב מציינת השבוע ב-22 לחודש את יום ההולדת להקמתה", סיפר המנהל.
מה נראה לך שהם רצו להשיג? "אני מעריך שהם פשוט ראו או קיבלו מידע על כלי הנשק שמוצגים כאן. הם לא הבינו שמדובר בכלי נשק מעוקרים שלא ניתנים לשימוש, או שהם הבינו שהם מנוטרלים ויכלו להשמיש אותם. ניתן לראות שהם פרצו במיוחד לאותו אולם שבו נמצאים כלי הנשק ולא לאולמות האחרים".
2 צפייה בגלריה
המשטרה תפסה את הנשקים שנגנבו ממוזיאון גולני
המשטרה תפסה את הנשקים שנגנבו ממוזיאון גולני
הנשקים שנגנבו בפריצה ונתפסו
(צילום: דוברות המשטרה )
לדבריו, "תגובה מאוד מהירה שלנו פה עם מערכות ההתראה שלנו ותגובה נחושה מאוד של משטרת ישראל הביאה לפתרון מאוד מהיר: שישה עצורים עוד באותו לילה כל כלי הנשק נמצאו בשבת בבוקר".
הנשקים כבר חזרו לוויטרינות? "הנשקים לא חזרו, הם יוחזרו. אבל כרגע עומלים פה קשה כדי להחזיר את המקום לקדמותו".
פרידמן ציין כי לטענתו, "הסיפור הגדול הוא למגר את הפשיעה במדינת ישראל ולא להציב שומר על כל עמדה". עוד, הוסיף שהוא מקווה כי האתר יחזרו לפעול כמה שיותר מהר, ככל הנראה בתוך יום-יומיים. "אני מזמין את הציבור הרחב לבוא לראות להתרשם ולינוק מהציונות שיש כאן בכל פסע צעד ושעל ברחבי האתר", אמר פרידמן לסיכום.