מנהלת הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (USAID), סמנתה פאוור, ביקרה שלשום (יום רביעי) בישראל והבטיחה חבילת סיוע הומניטרי נוספת ״עוקפת אונר״א״ לרצועת עזה, לאחר שארגון הסיוע של האו"ם לפליטים הפלסטינים הואשם בשיתוף פעולה עם חמאס. בינתיים, בחזרה במטה USAID בשדרות פנסילבניה בבירה, המפקח הכללי של הסוכנות פתח בחקירה ״שקטה״ אודות כספי מענק שהעבירה הסוכנות לארגון צדקה ממישיגן, שמתגאה בקשריו עם מממני חמאס וארגוני טרור איסלאמיסטיים נוספים ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
A box containing sanitation kits and soap provided by USAID being stored at a UN school in Gaza City.
A box containing sanitation kits and soap provided by USAID being stored at a UN school in Gaza City.
ארגז סיוע שהעביר USAID לבית ספר בעזה. ארכיון
(Photo: Roberto Schmidt/AFP/Getty Images)
הארגון, "Helping Hand for Relief and Development" הוא ארגון סיוע חירום מוסלמי-אמריקני ללא מטרות רווח, שנוסד ב-2005 ופועל מפרבר בדטרויט. הוא מגדיר את עצמו כ״ארגון סיוע ופיתוח הומניטרי עולמי המגיב לסבל אנושי במצבי חירום ואסון ברחבי העולם״. בחזון הארגון נכתב כי ״בנוסף למאמצי סיוע החירום שלנו באסונות טבע או מעשה ידי אדם, אנו עובדים גם על תוכניות סיוע ופיתוח ארוכות טווח״. הארגון נחשב לזרוע הפיננסית בארה"ב של קרן פקיסטנית שהתגאתה בהעברת כספים לחמאס, והתגייסה לתמיכה בארגון הטרור אחרי 7 באוקטובר.
בינואר האחרון התריע יו״ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הנציג הרפובליקני מייקל מקאול, בפני USAID ופאוור אישית על המימון לארגון. ״אני כותב כדי להביע את הדאגה העמוקה שלי ש-USAID קיבל מידע נוסף מהמשרד שלי מלפני שמונה חודשים בנוגע להאשמות אמינות שאחד ממקבלי המענקים שלה קשור למימון ארגוני טרור, אך הסוכנות לא נקטה פעולה. מענק זה חייב מיד להיות מושעה עד לבדיקה מלאה ויסודית של האשמות אלו״, אמר אז מקאול.
2 צפייה בגלריה
מייקל מקאול יו"ר ועדת הוץ בית הנבחרים בארה"ב
מייקל מקאול יו"ר ועדת הוץ בית הנבחרים בארה"ב
"רשלנות גסה של USAID". יו"ר ועדת החוץ מקאול
(צילום: CHIP SOMODEVILLA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
לפי מסמכים ממשלתיים, הארגון המוסלמי-אמריקני קיבל מ-USAID מענק בסך של 110 אלף דולרים באוקטובר 2021, כחלק מתוכנית להחזרים כספיים על הובלת סחורות ימיות שנתרמו למדינות מתפתחות, בכלל זה ציוד רפואי, ציוד בנייה, ציוד חינוכי וציוד חקלאי. למרות הטענות שהתקבלו נגדו על קשרים עם גורמי טרור, USAID סיפק לארגון עוד 78 אלף דולרים בחודש אוקטובר האחרון, בסמוך לשבת השחורה. התרומה לארגון מופיעה ברשומות הפרויקט של USAID לצד תרומות לארגונים כמו הדסה, הוועד האמריקני של המרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, ועוד ארגונים יהודיים רבים.
״היה ברור שהסוכנות לא נקטה כל פעולה כדי לחקור את ההאשמות או להשהות את המענק, למרות שצוות הקונגרס סיפק לה מידע מפורט חודשים קודם לכן״, כותב יו״ר ועדת החוץ. ״הסוכנות ניסתה להגן על עצמה בטענה שהעבירה מידע שסופק על ידי הוועדה למשרד המפקח הכללי. למרות שזה צעד מתאים, הוא בשום אופן לא מחליף או פוטר את USAID מאחריותה הברורה לבחון מיידית את ההאשמות ולקבוע אם היא סיפקה את כספי משלם המיסים לישות הקשורה לארגוני טרור מוגדרים. הרשלנות הגסה של USAID בטיפול בעניין הזה, וכישלונה המדאיג לקחת את ההאשמות ברצינות, פשוט לא מתקבלים על הדעת. אני מפציר בכם להשהות את המענק הזה בזמן שאתם משלימים סקירה יסודית של ההאשמות, כולל תיאום עם קהילת המודיעין, רשויות אכיפת החוק הפדרליות, הלשכה ללוחמה בטרור של מחלקת המדינה והמשרד לביטחון המולדת״.
בכיר בוועדה סיפר כי עצם פתיחת החקירה, גם אם באיחור, מעיד כי USAID מודאגים שכסף אכן מגיע ל"אנשים רעים". "זה מעיד שמשהו מריח מאוד רקוב", אמר. חמאס מוגדר כארגון טרור בארה"ב, ונאסר על ארגונים אמריקניים ואנשים פרטיים לקיים איתו או עם שלוחותיו כל קשר פוליטי או עסקי.
טרם נמסרה תגובה מסוכנות USAID ומארגון Helping Hand for Relief and Development.