כמו בחגיגות השנה החדשה מסביב לעולם, גם לגבי חג החנוכה, הראשונים לחגוג ולהדליק נר הם חברי הקהילה היהודית באוסטרליה. אורית אלקיים, ראש משלחת הסוכנות היהודית באוסטרליה, אומרת בריאיון ל-ynet Live כי "החג כבר הגיע אלינו אבל הוא כמובן שונה השנה, בטח בהתחשב בעובדה שהיום 7 בדצמבר, וה-7 בחודש יישאר תמיד תאריך שכולנו נחשוב עליו ונזכור אותו. במסגרת הדברים שאנחנו עושים בסוכנות אנחנו מביאים גם את פרויקט 'לאורם' – שמונה סיפורי גבורה של אזרחיות ואזרחים ישראלים. אנחנו מביאים בתוך הסיפורים שלהם את ישראל שאנחנו מכירים, שאנחנו רוצים להאיר באמצעותה את החג הזה – בשמחה יחד עם זיכרון כואב מאוד".
ריאיון עם ראש משלחת הסוכנות היהודית באוסטרליה, אורית אלקיים
(צילום: ירון ברנר)

מה מצבה של הקהילה היהודית באוסטרליה בימים אלה? "הקהילה היהודית באוסטרליה היא ציונית מאוד, שתומכת מאוד במדינת ישראל. היהודים באוסטרליה שולחים לארץ משלחות סולידריות וגם שלחו המון חבילות, ומספקים המון תמיכה, גם מורלית וגם כספית, למדינת ישראל. צריך גם להגיד שיש פה גילויי אנטישמיות, באוסטרליה באופן כללי וגם במלבורן, איפה שאני ממוקמת כרגע. יש הפגנות בעיקר במרכזי הערים.
"בשבוע שעבר היו פה משפחות של החטופים והן התקבלו יפה מאוד, הן ראו את ראש הממשלה ושרת החוץ וכמובן נפגשו עם חברי הקהילה היהודית, אבל כשהם חזרו למלון הייתה הפגנה, שקשה לי לקרוא לה אפילו פרו-פלסטינית. זה היה יותר פרו-חמאס, וזה היה פשוט נורא. יש תחושה של אנטישמיות באוויר, ויש גם צעדות של תלמידי תיכון שיצאו גם היום לצעוד כהזדהות עם הפלסטינים. לדעתי הם לא כל כך מבינים על מה בעצם הם מפגינים".
2 צפייה בגלריה
הדלקת נרות באוסטרליה
הדלקת נרות באוסטרליה
הדלקת נר ראשון של חנוכה באוסטרליה

הנצחה של גיבורים ישראלים

במסגרת הפעילות של השליחים, הסוכנות היהודית משיקה את פרויקט "לאורם" שנועד להבליט את סיפורי האזרחים והאזרחיות שפעלו בגבורה ב-7 באוקטובר. הסיפורים יופצו לקהילות היהודיות ברחבי העולם ויעמדו במרכז אירועי חנוכה בתפוצות.
במסגרת המיזם, מאות שליחים ושליחות של הסוכנות היהודית ברחבי העולם יקיימו במהלך שמונת ימי החנוכה אירועים בקהילות היהודיות – בקמפוסים, בבתי הספר, בתנועות הנוער, בבתי הכנסת ובמרכזים קהילתיים. השליחים יספרו בכל יום לאנשי הקהילה את הסיפור של גיבור או גיבורה שניצבו באומץ מול מחבלי חמאס, וידליקו את הנרות לאורו או לאורה.
2 צפייה בגלריה
נרות מיוחדים של הסוכנות היהודית
נרות מיוחדים של הסוכנות היהודית
נרות חנוכה של הסוכנות היהודית
(צילום: הסוכנות היהודית)
במקביל להנצחת סיפורי הגבורה, יוכלו חברי הקהילות היהודיות לתרום לשיקומן של המשפחות שנפגעו במתקפת הטרור של חמאס באמצעות הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית, שמלווה את המשפחות במענקי חירום מיידיים ובמהלך מסע השיקום.
הסיפורים שיונצחו במסגרת המיזם:
  • נטע אפשטיין ז"ל, שקפץ על רימון בכפר עזה ובכך הציל את בת זוגו אירן.
  • רחל אדרי, שהיא ובעלה הוחזקו כבני ערובה בביתם באופקים ובזכות קור הרוח הצליחו להינצל.
  • עוז דוידיאן, שחילץ עשרות צעירות וצעירים מהמסיבה ברעים והציל אותם, תוך סיכון חייו.
  • עילי נחמן ז"ל, מתן אקשטיין ז"ל ואדיר מסיקה ז"ל, וחברם סלע מעגן, שהצליחו להתעמת עם מחבלים ובכך להציל את חברותיהם.
  • עאמר אבו-סבילה ז"ל, צעיר בן 25 מאבו תלול שבפזורה הבדואית, שהצליח להציל את הבנות הצעירות של משפחת סוויסה בשדרות ונרצח.
  • שלמה רון ז"ל, ממייסדי קיבוץ נחל עוז, שהציל את משפחתו שהסתתרה בממ"ד לאחר שהציג מצג שווא למחבלים שלפיו הוא לבדו בבית.
  • אביטל אלג'ם, שנחטפה לעזה כשהיא מחזיקה את ילדי שכנתה שנרצחה. לאחר שהמחבלים שחררו אותה בשטח, היא חזרה לישראל – תוך שהיא מגינה על הילדים.
  • שיר אזולאי, תושבת קיבוץ חולית שהצליחה להציל תחת אש את חייה של שכנתה שנקלעה לממ"ד בוער.
במקביל להדלקת הנרות, הסיפורים יופצו בדפים של הסוכנות היהודית ברשתות החברתיות בארץ ובעולם, כדי לאפשר לכל בית יהודי בעולם להיות שותף במיזם.
יו"ר הסוכנות היהודית, האלוף במיל' דורון אלמוג: "בתוך הכאב העצום והשבר הנורא, התגלו מעשי גבורה ואומץ של גיבורות וגיבורים שהצילו חיים. מעשיהם מעניקים תקווה לכולנו ועלינו לזכור ולנצור אותם לעד. הערבות ההדדית והאחדות של עם ישראל בימים החשוכים ביותר הם הכוח המניע שלנו להמשיך קדימה, לשקם ולבנות את החברה הישראלית".