שרת התחבורה מירי רגב הודיעה כבר במאי האחרון כי היא תוציא את סמכויות הניהול של בניית המטרו מחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), זאת בשל האיחור בפתיחת הקו האדום, והכריזה שתעביר אותן לחברת נתיבי ישראל (נת"י). אולם, הסכם בין משרד האוצר למשרד התחבורה שהגיע לידי ynet, הנוגע לעבודות קידום הזמינות, מגלה כי חלק מתכולות העבודה של פרויקט המטרו יעברו לחברת נת"י, וכי החברות ייאלצו לחתום על הסכם שיתוף פעולה עד 1 בפברואר 2024.
סיור של השרה רגב ברכבת הקלה, במאי

לפי המסמך, מדובר בלא פחות משינוי גישה של השרה רגב, שבספטמבר הייתה נחרצת בנוגע לכוונתה להעביר את הסמכויות מנת"ע: "אני רוצה שנת"ע תתמקד ברכבת הקלה, ראינו מה קרה בקו האדום עם העיכוב בפתיחה", אמרה אז השרה רגב בריאיון למוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות". היא אמרה אז עוד: "שהם יתמקדו בדנק"ל - ובמקביל נזרז את המטרו. זה פרויקט ענק וצריך לחלק את העבודה בצורה אחראית. נת"ע בסופו של דבר היא חברת בוטיק שצריכה כרגע להתמקד בייעוד שלה - לסיים את הקו הירוק והסגול. המטרו הוא פרויקט לאומי שצריך להיות בזום עליו, והוא מקודם הרבה יותר מהר בזכות נת"י, נגמר העניין של להירדם בשמירה".
ההחלטה על חלוקת העבודה בין שתי החברות נוגעת בשלב זה רק לנושא קידום זמינות העבודות של הפרויקט - מיפוי ותכנון של עבודות התשתית לקראת תחילת העבודה בשטח. ההחלטה כבר אושרה על ידי מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, סגנית החשב הכללי באוצר אשרת דוד וכן איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
מהמסמך עולה כי על מנת להתמודד עם היקף ומורכבות הפרויקט, חברת נת"י תבצע בשלב זה את עבודות קידומי הזמינות של קו M1 בשלוחותיו הדרומיות, ותעסוק במיפוי השטח, תכנון עבודה והעתקת קווי חשמל, מים וביוב מתוואי הפרויקט לצורך החפירות. על פי המסמך, נת"י תהיה אחראית לעבודות אלו במקטע המתוכנן בין ראשון לציון, נס ציונה ורחובות, וכן לגבי שלוחת הקו לערים באר יעקב, רמלה ולוד.
במסמך, שלפיו על החברות לחתום ביניהן על הסכם שיתוף פעולה עד תחילת פברואר, אף צוינו חלק מהנקודות שחייבות להיכלל בהסכם שיתוף הפעולה. כך לדוגמה, הוצב תנאי כי נת"י תהיה חייבת להעביר לנת"ע בכל שלב משלבי התכנון את התוכניות, ונת"ע תהיה זו שתאשר אותן. מנגד, בכל זמן נתון נת"ע תהיה מחויבת להעביר לנת"י עדכון על כל שינוי בתוכנית, ואת התכנון המעודכן ביותר שעל פיו יש לבצע את קידומי הזמינות. חשוב לציין כי הסכם דומה כבר קיים בין נת"י לבין רכבת ישראל, שמסדיר את אופן הקמת מסילות רכבת כבדה על ידי נת"י.
תנאי נוסף המופיע במסמך מגלה כי על חברת נת"ע יהיה לקחת בחשבון בכל התקשרות שלה מול החברות המבצעות בפרויקט את עבודות קידום הזמינות שעליהן תהיה אמונה נת"י. דגש נוסף נוגע למסירת כלל המידע בין שתי החברות עוד בטרם החתימה על ההסכם ביניהן.
מחברי המסמך, כך נדמה, ניסו לצפות כל בעיה שעלולה לצוץ בעבודה המשותפת בין נת"ע לנת"י, ואף קבעו כי בכל סוגיה של מחלוקת - מי שיכריע יהיו ראשי רשות המטרו. עוד הוכרע כי נת"ע תנהל את כל תפיסות והפקעות השטחים לאורך תוואי הקו, וזאת במטרה לרכז אצל חברה אחת את התביעות כנגד המדינה בנושאים אלו.
בסיכומו, המסמך אף מסמן יעדים כלליים לעבודה המשותפת, כמו בקשה ליצור לו"ז משותף לשתי החברות בכל הקשור לעבודה על הפרויקט. במסמך אף מציינים שלושת החתומים עליו כי לאחר מסירת מחצית מהפרויקטים המסוכמים בו, יבחנו משרדי האוצר והתחבורה את אופן יישום ההסכם בין החברות - והאם ניתן להמשיכו בעתיד.