למרות שישראל אישרה השבוע שורת הקלות לרצועת עזה, יחידות "ההטרדה הלילית" ברצועה הודיעו הבוקר (שבת) כי בכוונתן לחדש הערב בשעה 20:00 את פעילותן סמוך לגבול - והחל ממחר גם את הפרחת בלוני נפץ ובהסלמה הדרגתית.
יחידות "ההטרדה הלילית" הוקמו והופעלו במהלך "צעדות השיבה" ב-2018. תפקידן הוא להטריד את תושבי עוטף עזה באמצעות קולות נפץ וירי בשעות הלילה. הפעילים ביחידות הללו מנסים לפגוע בגדר, יורים זיקוקים ומשתמשים בלייזרים כדי להפריע לכוחות צה"ל הפועלים מעברו השני של הגבול.
3 צפייה בגלריה
יחידות ההטרדה הלילית ברצועת עזה
יחידות ההטרדה הלילית ברצועת עזה
פעילי יחידות "ההטרדה הלילית" ברצועת עזה, בשנה שעברה
(צילום: EPA)
בהודעה שפרסמו הבוקר יחידות "ההטרדה הלילית" נמסר כי ההחלטה לחדש את פעילותן נובעת מ"המדיניות של ישראל" ורצונן להסיר את המצור שמוטל על הרצועה. מקור בפלגים הפלסטיניים מסר בהמשך לעיתון "אל-איאם" כי ההחלטה התקבלה במהלך מפגש ביום חמישי שערכו אנשיהם ברצועה.
לפי אותו מקור, הפלגים החליטו להחזיר את פעילות היחידות כאמצעי לחץ על ישראל, ללא כל קשר למאמציהם של המתווכים, ובעיקר של מצרים, להביא להסדרה ארוכת טווח בעזה. הגורם הדגיש כי פעילות היחידות תיעשה בתוך גבולות ברורים, שכן הם מבינים את הסיכון להסלמה שקיים בפעולותיהם. הוא הוסיף כי עד כה השיח על הקלות מצד ישראל "נערך רק באמצעי התקשורת", וכי הפלגים לא קיבלו אף אישורים או התחייבויות להקלות מטעם אף מתווך או גורם רשמי.
ההודעה מגיעה בצל המבוי הסתום בשיחות מול חמאס על הסדרה ארוכת טווח ברצועת עזה: אף שבשבוע שעבר הושג הסכם בין האו"ם לקטאר על חידוש העברת המענק הכספי של קטאר למשפחות נזקקות ברצועה, בחמאס הביעו מורת רוח מכך שההסכם לא כלל תשלומים לפקידי ממשלו בעזה.
ביום רביעי האחרון הודיעה כאמור ישראל על שורת הקלות לעזה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, מסר כי ההקלות אושרו על ידי הדרג המדיני ולאחר הערכת מצב ביטחונית. הוא הדגיש כי הן מותנות בהמשך השמירה על "היציבות הביטחונית".
ההפגנות בגבול רצועת עזה ביום רביעי
(צילום: מג'די פתחי, TPS)

במסגרת ההקלות החדשות הותר להכניס דרך מעבר כרם שלום ציוד ומוצרים רבים יותר, עבור מה שהוגדר כ"פרויקטים אזרחיים בינלאומיים". כמו כן, אושר ייבוא כלי רכב חדשים לרצועה, וחודש מסחר הזהב בין עזה לשטחי יהודה ושומרון. מכסת הסוחרים העזתים העוברים דרך מעבר ארז לתוך ישראל הוגדלה ב-1,000 נוספים.
ההקלות אושרו אז כמה שעות לאחר התפרעויות סמוך לגבולה הדרומי של הרצועה, סמוך לחאן יונס. כאלף עזתים הפגינו סמוך לגדר המערכת, רובם במרחק של 200-100 מטרים מהגדר. ההפגנות אז הסתיימו בשקט יחסי, אחרי שחמאס הציב "כוחות ריסון" סמוך לגדר, והללו בלמו לעתים את המתפרעים.
3 צפייה בגלריה
הלוחם בראל חדריה שמואלי שנפצע, והירי בו מטווח אפס - דרך חרך הירי בחומה
הלוחם בראל חדריה שמואלי שנפצע, והירי בו מטווח אפס - דרך חרך הירי בחומה
הלוחם בראל חדריה שמואלי שנפצע, והירי בו מטווח אפס - דרך חרך הירי בחומה
(צילום: EPA)
הכוננות לאותן התפרעויות ביום רביעי הייתה גבוהה: במוצאי שבת האחרונים, לפני שבוע, פלסטינים רבים התפרעו גם כן סמוך לגבול, הפעם בחלקה הצפוני של הרצועה. בהתפרעויות הללו נורה מטווח אפס לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, ונפצע באורח קשה. בעקבות הירי בלוחם – דרך חור בחומת הגבול שבו הוא הציב את רובה הצלפים שלו – ישראל תקפה אז כמה יעדים של חמאס ברצועה. היא תקפה פעם נוספת בלילה שבין שני לשלישי בעקבות הפרחת בלוני תבערה.
הבוקר דיווחו הפלסטינים על הרוג שני מאותם עימותים לפני שבוע: משרד הבריאות בעזה הודיע כי ילד בן 12 שהשתתף בהם מת מפצעיו. לפי הדיווחים הילד, עמר חסן אבו אל-ניל, נורה בראשו על ידי צלפי צה"ל. ביום רביעי בבוקר מת מפצעיו פלסטיני נוסף שהשתתף בהפגנות האלימות: אוסאמה דעיג', תושב הרצועה ממחנה הפליטים ג'באליא.