פחות מיומיים לפני הסרת כלל הגבלות הקורונה שעוד נותרו באזור אנגליה הודיע הערב (שבת) שר הבריאות בממשלה בלונדון, סג'יד ג'אוויד, כי גם הוא נדבק בנגיף – חרף היותו מחוסן נגדו. הידבקותו של ג'אוויד מגיעה בצל הזינוק במספר הנדבקים בבריטניה, והודעתו עשויה להגביר את הלחץ בממלכה מצד אלו שקוראים להימנע מההקלות שבהן תומכים ג'אוויד וראש הממשלה בוריס ג'ונסון.
7 צפייה בגלריה
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
עם מסכות בתור לחיסון קורונה בלונדון. חובת העטייה תוסר, הציפייה תישאר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
סאג'יד ג'אוויד סג'יד ג'ביד שר הבריאות ב בריטניה
סאג'יד ג'אוויד סג'יד ג'ביד שר הבריאות ב בריטניה
שר הבריאות הבריטי סג'יד ג'אוויד. "התסמינים קלים למזלי"
(צילום: רויטרס)
ג'אוויד, שמכהן כשר הבריאות בבריטניה כשלושה שבועות בלבד, מסר בציוץ בטוויטר כי אובחן כחיובי לנגיף בבדיקה מהירה שערך, וכי כעת הוא מחכה לתוצאותיה של בדיקת PCR, שנחשבת לאמינה יותר. "למזלי כבר קיבלתי את הזריקות שלי והתסמינים הם קלים", הוסיף. הוא ציין כי הוא חוסן בחיסון של חברת אסטרה-זניקה, כאשר את המנה הראשונה קיבל ב-17 במרץ ואת השנייה ב-16 במאי.
ג'אוויד תומך כאמור בהסרת ההגבלות באזור אנגליה החל מיום שני הקרוב: במסגרת המהלך האנגלים לא יידרשו עוד לשמור על ריחוק חברתי ולעבוד מהבית, למועדונים יותר לפתוח את שעריהם לראשונה זה 16 חודשים, ולא תהיה עוד הגבלה על גודל הקהל באירועי בידור. האנגלים גם לא יחויבו עוד על-ידי ממשלתם לעטות מסכות במקומות ציבוריים, אם כי בתי עסק וחברות תחבורה ציבורית יוכלו לחייב אותם בעצמם לעטות מסכות.
ההקלות, יש להדגיש, יחולו רק באזור אנגליה. בעוד ממשלת בריטניה אחראית לקבוע מהן הגבלות הקורונה החלות על אזור זה, בשאר חלקי הממלכה – סקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד – הרשויות המקומיות הן שמכתיבות את המדיניות. באזורים הללו הגבלות הקורונה הכוללות עטיית מסכות במקומות ציבוריים ימשיכו לחול.
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ג'ונסון מתעקש להסיר את ההגבלות, אך מודה: "לא נחזור עדיין לחיים שלפני הקורונה"
(צילום: AFP)
בריטניה חווה בשבועות האחרונים עלייה מתמדת במספר הנדבקים היומי שלה, זינוק שמיוחס כמו בישראל להתפשטות וריאנט הדלתא המידבק יותר מהזן הרגיל של הנגיף, והיום הודיעה הממלכה כי ביממה האחרונה אובחנו בה יותר מ-54,000 נדבקים חדשים. מדובר בעלייה נוספת - אחרי שאתמול כבר נרשם שם שיא של חצי שנה, עם יותר מ-51,000 נדבקים ביממה.
למרות הזינוק הזה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, וגם שר הבריאות שלו שכעת נדבק, טוענים כי מבצע החיסונים המוצלח בממלכה – במסגרתו חוסנו במנה אחת לפחות כשני שלישים מהאוכלוסייה הבוגרת – קטע למעשה את הקשר שבין שיעור ההדבקה לבין שיעורי התחלואה הקשה והתמותה. לפי הנתונים מהממלכה, ביממה האחרונה מתו בבריטניה 41 חולי קורונה, לעומת 49 אתמול.
ההתעקשות על הסרת ההגבלות כעת גוררת ביקורת נרחבת בבריטניה, הן מצד מומחי בריאות שמזהירים מכך שהחיסונים לא מספקים הגנה מוחלטת מפני הנגיף, והן מצד האופוזיציה שאותה מובילה מפלגת הלייבור. גם כריס וויטי, שמייעץ לממשלת בריטניה בענייני בריאות, הזהיר כי ההקלות עלולות לדרדר את אנגליה למשבר. "אני לא חושב שאנחנו יכולים להמעיט בערך העובדה שאנחנו עלולים להיכנס לצרה מהר מאוד", אמר אתמול.
7 צפייה בגלריה
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
לונדונים ממתינים בתור להתחסן. המומחים מזהירים: "ההגנה לא מוחלטת"
(צילום: AFP)
ג'ונסון אמנם מתעקש להסיר את ההגבלות, אך גם הוא מייעץ כעת לאנגלים להמשיך לעטות מסכות במקרים מסוימים, ונראה שהוא מסתמך – במידה מסוימת כמו שעושים כעת בישראל – על לקיחת אחריות אישית של כל אזרח ואזרח. "המגפה לא נגמרה", אמר ג'ונסון מוקדם יותר השבוע. "אנחנו לא יכולים פשוט לחזור מיום שני של ה-19 ביולי לחיים שהיו לפני הקורונה". ג'ונסון הוסיף כי הוא סומך על ההיגיון הבריא של הבריטים: "באופן כללי אני דוחק בכולם לחשוב על אחרים ולשקול את הסיכונים".
בממשלה בלונדון מסרו כי למרות הסרת החובה לעטות מסכות במקומות ציבוריים, ישנן עדיין "המלצה וציפייה" לעשות כן במקומות סגורים וצפופים. אולם לא תמיד מדובר בהמלצה בלבד, ובאנגליה יש כעת בלבול רב בכל הנוגע להנחיות לעטיית מסכות במקומות ציבוריים. כמה חברות תחבורה ציבורית כבר הודיעו שימליצו לנוסעים להמשיך לעטות מסכות בכלי התחבורה שלהן, וגם בעלי חנויות הודיעו כי ינפקו המלצה כזו.
7 צפייה בגלריה
תור לחיסון קורונה בלונדון
תור לחיסון קורונה בלונדון
הצוות הרפואי בלונדון מסמן אילו תאים פנויים לקבלת חיסון
(צילום: AFP)
ראש העיר לונדון, סדיק חאן, הודיע כי בבירה הבריטית תימשך החובה לעטות מכסות בתחבורה הציבורית. שירותי הבריאות הציבוריים מסרו כי גם אלו השוהים בתוך בתי החולים באנגליה יידרשו לעטות מסכה. "זה בלאגן רציני", אמר פדי ליליס, מזכ"ל אחד מאיגודי עובדי הקמעונאות בבריטניה. "הגנה לעובדים בעזרת עטיית מסכות ושמירה על ריחוק חברתי במקומות ציבוריים הומי אדם, כמו חנויות, צריכה להיות מגובה בחוק".
ובזמן שבבריטניה נערכים להסרת הגבלות, ביוון מטילים בימים האחרונים עוד ועוד כאלו. אחר הצהריים הודיעה יוון כי תאסור מעתה השמעת מוזיקה במסעדות ובברים ב"אי המסיבות" מיקונוס הפופולרי בקרב התיירים - במיוחד העשירים שבהם. זאת בעקבות עלייה במספר הנדבקים שם. באי יוטל גם עוצר לילי.
הרשויות ביוון מסרו כי בעקבות התפרצות מקומית "מדאיגה" באי, תיאסר מעתה השמעת מוזיקה ברחבי מיקונוס בכל שעות היממה, כולל בחנויות, בבתי קפה ובברים הפועלים בחופיו של האי. העוצר הלילי יחול שם בין השעות 1 בלילה ל-6 בבוקר, ויציאה מהבית תותר רק למי שנדרש לצאת לעבודה או לקבלת טיפול רפואי.
7 צפייה בגלריה
איי מיקונוס ביוון
איי מיקונוס ביוון
בלי מוזיקה בברים ובחופים. באי מיקונוס ביוון
(צילום: רויטרס)
ביוון נרשמת עלייה בתחלואה בשבועות האחרונים, והבוקר היא דיווחה שביממה האחרונה מתו בה 14 חולי קורונה ו-2,691 אובחנו כחיוביים לנגיף. במסגרת ניסיונה להיאבק בהתפרצות, יוון הטילה גם הגבלות על לא-מחוסנים: היא אוסרת מאז אתמול על מי שלא התחסן לשבת בתוך מסעדות, בתי קפה וברים – והישיבה מותרת להם בחוץ בלבד. הגבלות אלו מגיעות כשברקע הניסיון של יוון, שתלויה מאוד בתיירות, להימנע מסגר ומפגיעה כלכלית אנושה.
במיקונוס מתחו ביקורת על ההגבלות החדשות. ראש העיר בה, קונסטנטינוס קוקאס, אמרה כי מדובר במהלך מוטעה ולא הוגן. "מיקונוס לא יכולה להיות האי היחיד שאי אפשר יהיה להשמיע בו מוזיקה. הדבר היחיד שזה ישיג הוא שהמבקרים ילכו לאי אחר", הוא כתב בפוסט בפייסבוק.
מדינה נוספת שמהדקת כעת הגבלות בצל התפשטותו של וריאנט הדלתא, שהופך לדומיננטי ברחבי העולם, היא אוסטרליה. העיר הגדולה ביותר בה, סידני, הודיעה היום על הידוק הסגר שמוטל בה מאז סוף החודש שעבר, ושתוקפו צפוי לפי שעה לפוג בסוף החודש.
במסגרת ההגבלות החדשות בסידני, שבה מתגוררים כחמישה מיליון תושבים, ייסגרו שעריהן של חנויות שונות שאינן חיוניות ויוטלו קנסות על מעסיקים שמחייבים את עובדיהם להגיע למשרד למרות ההתפרצות בעיר - שבה ובסביבותיה אובחנו מאז תחילת ההתפרצות האחרונה יותר מ-1,000 נדבקים.
7 צפייה בגלריה
איי מיקונוס ביוון
איי מיקונוס ביוון
הרשויות במיקונוס מחו על ההגבלות: "התיירים פשוט יעברו לאי אחר"
(צילום: רויטרס)
הרשויות במדינת המחוז ניו סאות' וויילס, שסידני היא בירתה, אסרו במקביל על כ-600 אלף תושבים בפרברים המערביים של העיר – מוקד ההתפרצות החמור ביותר שם – לעזוב את השכונות שלהם, גם במקרה שבו הם נדרשים לכך כדי להגיע לעבודה (אלא אם כן הם עובדים בשירותי החירום). בעיר דיווחו היום על עוד 11 נדבקים ביממה האחרונה, לעומת 97 ביממה שקדמה לה.
בניו סאות' וויילס דיווחו על מקרה מוות נוסף מהנגיף, מה שמעלה את מספר המתים שם מתחילת השנה לשלושה. "אני לא זוכרת תקופה שבה המדינה שלנו ניצבה מול אתגר גדול שכזה", אמרה ראש ממשלת מדינת המחוז גלדיס ברג'יקליאן.
על עלייה במספר הנדבקים מדווחת גם מדינת המחוז השכנה ויקטוריה. מספר הנדבקים שדיווחו הרשויות שם היום עמד על 19, לעומת שישה אתמול – מה שמעמיד כעת בספק את הסרת הסגר הקצר שהוטל במדינת המחוז ושאמור להסתיים ביום שלישי הקרוב. בוויקטוריה ובאזור סידני חיים יחדיו כ-12 מיליון איש, כך שכחצי מאוכלוסיית אוסטרליה נמצאת כעת תחת סגר כזה או אחר.
בסך הכול, יש לציין, הטיפול של אוסטרליה במגפה נחשב לסיפור הצלחה: אף שגרים בה כ-25 מיליון תושבים, מאז תחילת המגפה נרשמו בה רק מעט יותר מ-31 אלף נדבקים ו-913 מתים שהיו נשאי קורונה. מדובר בנתונים טובים בהרבה משל רוב מדינות המערב. עם זאת, במדינה מותחים ביקורת על מבצע החיסונים המדשדש שם: עד כה רק 10% מאוכלוסיית אוסטרליה חוסנה בשתי המנות הנדרשות, שיעור קטן מאוד שלא מאפשר להגיע למה שמכונה "חסינות עדר".