בצל ההסלמה המשמעותית בצפון ובהתאם להערכת המצב וההערכות שאיראן תגיב לחיסולים האחרונים, פיקוד העורף שוב עדכן אחר הצהריים (יום ה') את ההנחיות לציבור: החמרה משמעותית בהגבלות על פעילויות והתקהלויות תחול באזור הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים ושפלת יהודה.
הנחיות פיקוד העורף
באזורים אלו יהיה ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקומות שבהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות; ניתן יהיה להתקהל בשטח פתוח עד 30 איש ובמבנה סגור עד 300, וכן ייסגרו חופים; במקומות עבודה ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות.
ההגבלות נכנסו לתוקף החל מהשעה 14:00, ויישארו בתוקף, נכון לעכשיו, עד ליום שבת בשעה 20:00. ביתר האזורים לא חל שינוי בהנחיות שניתנו עד כה.

אירועים בוטלו

בעקבות החמרת ההנחיות בוטלו אירוע הסליחות הגדול בכותל, שיתקיים לפי המגבלות בהשתתפות 300 בני אדם ויועבר בשידור חי, וכן נדחו כמה משחקי כדורגל וכדורסל. משחק ליגת העל בכדורגל בין בית"ר ירושלים למכבי חיפה נדחה פעם נוספת, ובמנהלת הליגות הודיעו כי יוחלט על מועד חלופי בהמשך. ההתמודדות בין השתיים, שהייתה אמורה להיערך באצטדיון סמי עופר בחיפה, נדחתה בעקבות ההסלמה בצפון ואף שתי הקבוצות החליפו ביתיות, אך כעת ההנחיות תקפות גם באזור ירושלים.

המבצעים החשאיים בלבנון יצאו לאור

במקביל להחמרת ההנחיות, צה"ל חשף שבחודשים האחרונים התנהלו 70 מבצעים חשאיים בתוך לבנון, ל סיכול הכנות חיזבאללה לתוכנית "כיבוש הגליל".
הממצאים מהמבצעים החשאיים של היחידות המובחרות כללו מטעני ענק לפיצוץ חומת הגבול ואלפי טילים ונשקים מסוגים שונים, שהוסתרו במנהרות ובמרתפים על הגבול לאלפי מחבלי רדואן, כדי לפלוש עימם לישראל. לפי דובר צה"ל, "פגענו קשות ברדואן, אך האיומים טרם הוסרו - ולכן פתחנו במבצעים האוגדתיים".
החשיפה מעבר לגבול
(צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל: מסתכלים גם מזרחה

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר בהצהרה אחר הצהריים כשנשאל על הסיבה להחמרה כי "ראינו ירי של חיזבאללה למרכז הארץ, חלק מהפעילות שלנו שגורמת לזה שחיזבאללה מנסה לעשות הכול על מנת לירות אש לשטחנו. אנחנו פועלים על מנת לסכל אבל ההגנה לא הרמטית".
בתשובה לשאלה על אפשרות ירי מאיראן אמר הגרי: "נתקלנו בירי מאיראן, גם מתימן וגם מסוריה ועיראק, כמו שהיה גם למרכז הארץ. צריך להגן על עצמנו באופן אחראי, כך אנחנו מצמצמים ומונעים מהאויב הישיגים. אנחנו עושים את זה כל הזמן, מסתכלים דרומה, מזרחה, צפונה בהתקפה במוכנות שיא".

"יכול להקרין על ראש השנה"

רק שלשום, בתום הערכת מצב ו-48 שעות אחרי חיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, עדכן דובר צה"ל על הקלות בהנחיות פיקוד העורף באזור חיפה - אך כעת אלו כאמור, בוטלו.
מסביר פיקוד העורף תת-אלוף (במיל') צביקי טסלר, אמר אחרי השינוי בהנחיות כי "במסגרת הערכות המצב המתמשכות שאנחנו מקיימים והתמשכות הירי, הגבלנו קצת יותר במקומות במרכז. שם אנחנו מגדירים מדיניות של פעילות חלקית. מה שזה אומר לגבי פעילות חינוכית, אפשר להמשיך במקומות שסמוכים למרחב מוגן". הוא ציין כי זה "בהחלט יוצר החמרה ביחס למצב הקיים, ובהחלט יכול להקרין גם על ראש השנה ועל כמות האנשים שיכולים להיות בבית כנסת".
השריפה אחרי הירי למרכז, הבוקר
(צילום: מיקי שמידט)

הנחיות פיקוד העורף עודכנו על רקע השיגורים מלבנון, וכן הכוננות המוגברת למהלומת תגובה ונקם איראנית על חיסולי איסמעיל הנייה וחסן נסראללה. פרשננו רון בן ישי הסביר הבוקר כי בישראל קיים חשש שהתגובה האיראנית עלולה לבוא באופן דומה למתקפת הטילים והכטב"מים מ-13 באפריל, כנראה יותר מעיראק בעזרת המיליציות השיעיות; ניסיון לפגוע בתוך ישראל, בעיקר בבכירים. לאחרונה ננקטו בקריה ובמבנים של צה"ל ומערכת הביטחון, אמצעי ביטחון חסרי תקדים שכללו בינוי מחדש ותוספות אמצעים וכוח אדם; פיגוע בחו"ל נגד מטרות ישראליות או יהודיות.
הבוקר נשמעו אזעקות בשורה ארוכה של יישובים בגוש דן, בשרון וגם בשומרון, ולראשונה במלחמה נורה מטח משמעותי למרכז מלבנון. לפי צה"ל, זוהו ככל הנראה בין שלושה לחמישה שיגורים של רקטות - וחלקם יורטו. במד"א דיווחו על שלושה פצועים, בהם נהג אוטובוס כבן 50, שנפצע מרסיס בראשו, בכביש 444, סמוך למחלף חורשים. שני בני אדם נוספים נפצעו באורח קל.
מאז שעות הבוקר חיזבאללה שיגר רקטות לשורת יישובים בצפון, בהם גם צפת. לטענת ארגון הטרור, בחלק מהשיגורים הוא כיוון לכינוסי חיילים. בכלל המקרים לא דווח על נפגעים, אך זוהו נפילות ובוצעו יירוטים.