(צילום: נויל האריס)

השבוע הדרמטי של הכנסת: בליכוד הודיעו הבוקר (שני) כי בכוונתם להניח על סדר היום של הכנסת הצעת חוק לפיזורה. ההצעה תמתין להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי, ואם יגובש רוב - בליכוד יעלו אותה. אם לא תימצא האצבע הנוספת להשיג רוב שיאפשר את אישור ההצבעה, היא תמתין למועד אחר.
בליכוד עדיין מחכים למהלכים של ח"כ ניר אורבך (ימינה), שהבהיר כי הוא אינו מתכוון להמשיך לכהן בקואליציה הנוכחית שכבר איבדה את הרוב בכנסת.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה בנט ויו"ר האופוזיציה ח"כ נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
4 צפייה בגלריה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
ניר אורבך ביציאה מישיבת סיעת ימינה
ח"כ אורבך
(צילום: יאיר שגיא)
על רקע המשבר הפוליטי, וקריאתו של יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו לח"כ אורבך להצטרף לליכוד, אמר אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט לשרים בחלק הסגור של ישיבת הממשלה: "המצב הפוליטי לא קל, אבל בצד השני קשה להם מאוד. אם נהיה יותר נחושים - נצליח".
בנט אמר עוד: "פרשת השבוע מדברת על נחישות. בסופה של פרשה זו הצלחנו לכבוש את הארץ, והנה אנחנו כאן". שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הוסיפה כי "מכונת הפייק ניוז מטורפת".
4 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי
השרה מיכאלי וח"כ ביטון. אין הסכמות
(צילום: רפי קוץ, עמית שאבי )
בגזרה אחרת, אתמול נפגשו שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי עם יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), בניסיון ליישר ביניהם את ההדורים בסוגיית הרפורמה המתוכננת בתחבורה הציבורית.
הפגישה הסתיימה ללא תוצאות, מאחר שמיכאלי נחושה לא לערוך בינתיים שינויים במתווה הרפורמה. לפי שעה, עדיין לא ברור אם ח"כ ביטון יחזור לתמוך בקואליציה. הפגישה בין השניים כללה הצעות לפתרונות ברפורמת התחבורה הציבורית, אבל הן לא התכנסו לפתרון מוסכם. השניים החליטו כי אף על פי שהפערים לא קטנים בשלב הזה, ייעשו בימים הקרובים מאמצים למציאת פתרונות נוספים.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה שקד. עסקים כרגיל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, שרת הפנים ובכירת ימינה איילת שקד תמריא היום לביקור מדיני במרוקו והיא אמורה לשוב לארץ ביום חמישי. הביקור נערך על רקע הערכת השרה שקד שלפיה האופוזיציה לא תעלה להצבעה את החוק לפיזור הכנסת. שקד אמנם אינה חברת כנסת (לאחר שהתפטרה במסגרת החוק הנורבגי), אך ספק אם הייתה בוחרת לשהות בחו"ל אם הייתה ההערכה שההצבעה על הפיזור אכן תתקיים השבוע.
החשש מההצבעה לפיזור הכנסת מגיע, בין היתר, על רקע קריאתו בחמישי שעבר של ח"כ נתניהו לחבר לח"כ אורבך להצטרף לחברי הכנסת עמיחי שיקלי ועידית סילמן, שנטשו את הקואליציה. "אני שומע שבימים האחרונים אורבך מודאג", אמר נתניהו בשבוע שעבר, וטען כי שיקלי וסילמן "עשו את המעשה הציוני הנכון". אורבך ניהל מגעים עם הליכוד להצטרפותו למפלגה.
נתניהו על אורבך: "עשה את המעשה הנכון"
(מתוך טלגרם)

ביום שני שעבר הודיע אורבך שאינו רואה את עצמו יותר כחבר בקואליציה, והמשמעות המעשית של החלטתו היא שלא יצביע עמה יותר במליאת הכנסת. בהודעה שפרסם הדגיש אורבך כי פרישתו נכונה ל"מצב הדברים כפי שהוא כיום".
בכך נתן אורבך פתח להמשך קיומה של הממשלה - אך דרש לשם כך את הארכת תקנות יו"ש, ולמעשה העניק לקואליציה פרק זמן מוגבל כיוון שתוקפן יפוג בעוד כשבוע. בהודעה שפרסם הדגיש בנוסף כי לא יצביע בעד פיזור הכנסת "בשבוע הקרוב", אם כי במפגש עם שקיים עם ראש הממשלה בנט הוא התחייב לספק לקואליציה זמן רב יותר משבוע.
"אחרי שבוע של פגישות עם רה"מ וגורמים נוספים - הגעתי למסקנה כי הקואליציה לא יכולה להמשיך ולהתקיים בהתנהלות הנוכחית", מסר אורבך בשבוע שעבר. "לפני כשנה, חבריי ואני האמנו שאפשר וצריך להוציא את ישראל מהסחרור, הקמנו קואליציה על בסיס קווי יסוד מאוד ברורים, הן ברמה האידיאולוגית והן ברמה הביצועית. לצערי הקואליציה כיום – איננה ממלאת את ייעודה".