בכיר במודיעין האמריקני מזהיר כי מלחמת חרבות ברזל מסייעת לארגוני הטרור לגייס פעילים ברחבי העולם, ומספקת "השראה לבודדים", שזועמים בין היתר על תמיכת ארה"ב בישראל. כך אמר ברט הולמגרן, ראש אגף המודיעין במחלקת המדינה האמריקנית, בריאיון שהעניק ל"וושינגטון פוסט".
הפגנה פרו-פלסטינית בברלין
(צילום: רויטרס)

4 צפייה בגלריה
הפגנה נגד ישראל איסטנבול טורקיה
הפגנה נגד ישראל איסטנבול טורקיה
הפגנה פרו-פלסטינית באיסטנבול
(צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)
4 צפייה בגלריה
ברט הולמגרן
ברט הולמגרן
"רואים את זה מתרחש כבר באירופה". ברט הולמגרן, ראש אגף המודיעין במחלקת המדינה
(מתוך ויקיפדיה )
"ראינו את זה כבר מתרחש במידה מסוימת באירופה", אמר הולמגרן, בהתייחס למעצרים באירופה, בהם בגרמניה ובהולנד, של פעילי טרור שתכננו פיגועים נגד אתרים יהודיים. לדבריו, מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר "הייתה, עודנה ותהיה אירוע דורי שארגוני טרור במזרח התיכון וברחבי העולם משתמשים בו כהזדמנות גיוס".
הולמגרן, כך נכתב, הפיץ את האזהרה הזו בזמן שהוא מתכונן להיות המנהל בפועל של המרכז הלאומי ללוחמה בטרור (NCTC), ארגון ממשלתי האחראי לתיאום מאמצי הלחימה בטרור הלאומי והבינלאומי. הולמגרן פיקח על לשכת המודיעין של מחלקת המדינה בזמן שזו שקועה במלחמות באוקראינה ובעזה, כמו גם במגוון מתרחב של איומים ממעצמות כמו סין ורוסיה, ומארגוני טרור כמו אל-קאעידה וארגונים המסונפים לדאעש.
בדוח שפורסם בגרמניה לפני כשבועיים, שבו נחשף כי המדינה החליטה להגדיר את תנועת ה-BDS כ"תנועה קיצונית" בשל פועלה נגד ישראל, נכתב כי מאז 7 באוקטובר והמלחמה בעזה חלה עלייה חמורה במקרי אלימות אנטי-ישראליים ואנטישמיים, הן מצד הימין הקיצוני והן מצד השמאל הקיצוני. לפי השירות הגרמני, החיכוך במזרח התיכון הוא אחד המאיצים של הקיצוניות בגרמניה, משני הצדדים, ואחד הסיבות העיקריות לחשש מפני מתקפה ג'יאהדיסטית במדינה.
אם באוקטובר 2022 נרשמו 208 תקריות על רקע אנטישמי, הרי שבאוקטובר 2023 נרשמו 1,342 תקריות על רקע כזה – רובן מצד הימין הקיצוני ועל רקע דתי. שרת הפנים ננסי פייזר וראש השב"כ הגרמני, תומאס הלדנוונג, התריעו כי גרמניה נמצאת תחת סכנה גדולה מפני מתקפה ג'יהאדיסטית בידי 27,000 פעילים שקרובים לתנועות טרור רדיקליות.
הסכנה העיקרית האורבת לגרמניה, כך לפי הדוח, היא מתאים רדומים של קבוצות קטנות ו"זאבים בודדים", אבל גרמניה מהווה גם מטרה מרכזית לארגוני טרור גדולים יותר. "הדמוקרטיה שלנו חזקה, אבל מופעל עליה לחץ חזק ונמשך. אנחנו חייבים להגן על המדינה שלנו מאנשים שרוצים לגרום לאי-יציבות דמוקרטית", אמרה פייזר באירוע שבו הוצג הדו"ח. "אנחנו חייבים לעשות זאת מפני סיכונים חיצוניים ופנימיים".
4 צפייה בגלריה
פשיטה בברלין על דירה של חשודים בתמיכה בחמאס
פשיטה בברלין על דירה של חשודים בתמיכה בחמאס
פשיטה של המשטרה בברלין על דירה של חשודים בתמיכה בחמאס, בשנה שעברה
(צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)
4 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים עימותים אמסטרדם אוניברסיטה הולנד
מפגינים פרו פלסטינים עימותים אמסטרדם אוניברסיטה הולנד
עימותים בהפגנות בהולנד
(צילום: EPA/Eva Plevier)
בסוף חודש מאי חשף תחקיר של העיתון הגרמני "וולט אם זונטאג" כי חמאס תכנן פיגוע נגד שגרירות ישראל בברלין ובבסיס צבאי של ארה"ב במדינת המחוז ריינלנד-פפאלץ שבמערב גרמניה. לפי התחקיר, שכותרתו "הזרוע הצבאית של חמאס בגרמניה", אחד מאנשי התא שחבריו נעצרו כבר בדצמבר אשתקד היה מעורב בניסיון לאתר מחסן נשק של חמאס שהוטמן באזור כלשהו באירופה.
לפי התחקיר, הכוונה הייתה להעביר את חומרי הנשק לברלין לצורך פיגועים אפשריים – והפקודה הגיעה מההנהגה הצבאית של חמאס בלבנון. גורמים בשירותי הביטחון הגרמניים אמרו אז לעיתון כי זהות היעדים שהמחבלים תכננו לתקוף נחשפה בזכות המידע שנמצא בטלפון הנייד של אותו איש חמאס שנעצר, יליד לבנון. בטלפון, כך לפי הדיווח, נמצאה מפה של שגרירות ישראל בברלין וכן של אותו בסיס אמריקני במערב גרמניה.
במסגרת הפרשה נעצרו בדצמבר אשתקד ארבעה פעילי חמאס – כולם ילידי לבנון – ותחקיר העיתון העלה שהמגעים של הפעילים שהתגוררו בברלין עם גורמים צבאיים בלבנון היו נרחבים ממה שסברו עד כה. הקשר נעשה לפי הדיווח מול מעוז חמאס בלבנון – בעיר צור שבדרום המדינה.
באותו מבצע מעצרים בחודש דצמבר, נלכדו שבעה חשודים שתכננו מתקפות טרור נגד יעדים יהודיים או ישראליים. ל-ynet נודע אז כי יעד הפיגוע שתוכנן בדנמרק היה ישראלי. המוסד והשב"כ הם אלו שסיכלו יחדיו את תשתית הטרור.
בדנמרק דווח על מעצר של שלושה חשודים, בהולנד על מעצר של חשוד אחד בעיר רוטרדם - ובגרמניה הודיעו אז על מעצרם של שלושה נוספים, בבירה ברלין. לפי הרשויות בגרמניה העצורים שנלכדו בברלין וברוטרדם הם פעילי חמאס ופעלו במסגרת תא משותף בחיפוש אחר כלי נשק.