כ-200 בני אדם, בהם בני משפחה, חברים ועוברי אורח, ציינו היום (חמישי) את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית החטופה אגם ברגר, שעדיין נמצאת בשבי חמאס ברצועת עזה. לאגם אחות תאומה, לי-ים, שמציינת גם היא יום הולדת. אימם אמרה באירוע: "אחת חוגגת בחופש ואהבה, השנייה 'חוגגת' בשבי". במקביל, בכיכר החטופים צוין יום הולדתו ה-38 של אברה מנגיסטו, שנמצא כבר 3,637 ימים בשבי חמאס. אביו אמר: "כמעט עשר שנים שאני מתפלל שהבן שלי יחזור הביתה".
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
(צילום: ליאור שרון)

מציינים את יום הולדתו של אברה מנגיסטו

5 צפייה בגלריה
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
(צילום: שני מהל)
5 צפייה בגלריה
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
"את אולי רחוקה וחסרה, אבל קרוב אליי מתמיד". שלמה ומירב, הוריה של אגם
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
מציינים את יום הולדתה ה-20 של התצפיתנית אגם ברגר
לי-ים, אחותה התאומה של אגם. "אחת חוגגת בחופש ואהבה, השנייה בשבי"
(צילום: שאול גולן)
את האירוע, שהתקיים ברחבת ה"מדיטק" בעיר הולדתה של אגם, חולון, פתח הזמר נתן גושן עם "שיר למעלות", שאותו הקדיש לכלל החטופים, החיילים בחזית והמשפחות השכולות. לאחר מכן נערך גם טקס הפרשת חלה למען שחרור כל החטופים וביניהם אגם. הרב ישראל לאו נכח אף הוא באירוע ונשא תפילה למען אגם ויתר החטופים.
מירב, אמה של החטופה, הזכירה כאמור כי גם ללי-ים, אחותה התאומה של אגם, יש יום הולדת. "אף אחד לא עשה לי הכנה לתפקיד הזה, להיות אימא לתאומות שאחת חוגגת יום הולדת 20 בחופש ואהבה, והשנייה 'חוגגת' בשבי. אף אחד לא הזהיר אותי שאצטרך לברך את הילדה שלי כשאויב אכזר שולט בה ולוקח לי את האימהות", אמרה.
היא הפנתה קריאה לבתה: "את תקווה של עם שלם ועולם כולו. את אולי רחוקה וחסרה, אבל קרובה אליי מתמיד. אני נושמת רק אותך, אני מודה לבורא עולם שאת שלי, ומתפללת שבקרוב ניפגש שוב בגשמיות". משפחתה של ברגר ביקשה לנצל את יום הולדתה לעשיית מעשים טובים, כפי שאגם נהגה לעשות, ובמקום עסקו בבניית מארזי אוכל למשפחות לילדים עם צרכים מיוחדים.
ראש העיר חולון שי קינן, עלה אף הוא לנאום באירוע ובין היתר אמר: "העם שלנו עובר תקופה קשה ונוראית, מ-7 באוקטובר אנחנו אוספים את עצמנו ורק שהחטופים יחזרו זה ייגמר. בתקופה הזו של החושך הגדול גילינו את האור של העם הזה והאהבה הזו, תנצח כי אם הם באו ורצחו בדרך השפלה ביותר הם לא יכולים לנצח".
אגם ברגר מחולון היא בתם של שלומי ומירב, אחותה התאומה של לי-ים, ואחותם של בר ועילאי, שחגג לאחרונה בר מצווה ללא אחותו. אגם היא כנרית מחוננת, ונוהגת להתנדב עם אוכלוסיות עם קשיים מיוחדים. משפחתה של אגם מתארת אותה כדומיננטית, דעתנית ולוחמת צדק.
בתיכון יצרה אגם לוח חזון ובו גזירי עיתונים עם מילים ומושגים המאפיינים אותה: "סיפור חיי אמונה", "משפחה", "תודה" ו"חופש". כל זה היה בגיל 16, מבלי לדעת ששלוש שנים לאחר מכן החופש שלה יילקח ממנה.
כשסיימה את התיכון, החליטה אגם לצאת למכינה קדם צבאית. היא חלמה להיות מ"כית טירונים, אך במהלך המכינה קיבלה את השיבוץ לקורס תצפיתניות. למרות זאת, היא החליטה להשקיע בתפקידה ובמהלך הקורס אף סומנה במסלול "כוכבות" המיועדות לפיקוד. כעת, חברותיה שנבחרו למסלול כבר מפקדות, אך אגם לא זוכה להצטרף אליהן ולהגשים את חלומה.
בסוף הקורס היא שובצה בגזרת עזה, ובמוצב כרם שלום. שבוע לפני הפיזור לבסיסים היא קיבלה שינוי שיבוץ, נחל עוז. הדבר ערער אותה והיא אף התייעצה על כך עם אימה, אך לבסוף החליטה להיעתר לשיבוץ.
משפחתה של אגם זכתה למסר ממנה מהשבי. במסגרת העסקה הקודמת בסוף חודש נובמבר, חזרה לארץ אגם גולדשטיין-אלמוג. ביום הולדתו של שלומי, אביה של אגם, התקשרה אליו גולדשטיין-אלמוג וסיפרה לו: "הייתי עם אגם שלך בשבי, היא ביקשה שאמסור לך מזל טוב". החטופות ששבו אף סיפרו שאגם מברכת על מזון ומסרבת להדליק אש בשבת.
היום הולדת לאברה מנגיסטו בכיכר החטופים

5 צפייה בגלריה
מציינים את יום הולדתו של  אברה מנגיסטו
מציינים את יום הולדתו של  אברה מנגיסטו
יום ההולדת לאברה מנגיסטו בכיכר החטופים. "כבר כמעט עשר שנים מתפלל שיחזור"
(צילום: טל שחר )
5 צפייה בגלריה
מציינים את יום הולדתו של  אברה מנגיסטו
מציינים את יום הולדתו של  אברה מנגיסטו
(צילום: טל שחר )

יום הולדת גם לאברה, שנמצא כבר 3,637 ימים בעזה

במקביל, בכיכר החטופים בתל אביב ציינו היום את יום הולדתו ה-38 של אברה מנגיסטו, שנמצא כבר 3,637 ימים בשבי חמאס, והפריחו בלונים צהובים. אביו של אברה, איילין, אמר כי "כבר כמעט עשר שנים שאני מתפלל שהבן שלי יחזור הביתה".
באירוע נשא דברים גם אביה של היימנוט קסאו בת ה-9, שנעדרת מאז חודש פברואר. הוא אמר: "מזל טוב לאחינו אברה מנגיסטו, ובעזרת השם, שבשנה הבאה הוא יחגוג איתנו כאן. מתפללים שכל החטופים של 7 באוקטובר, ילדים, נשים וטף, ישובו הביתה במהרה".
הוא סיפר על התחושות מאז היעדרותה של בתו: "היימנוט חילקה פלאיירים במרכז הקליטה בצפת ומאז היא נעלמה. אנחנו עולים חדשים, פחות משלוש שנים בישראל, אנחנו לא מכירים את השפה. איך יכול להיות שבמדינה כל כך חזקה, שיש לה אמצעים טכנולוגיים שיודעים להגיע לכל מקום בעולם, הילדה הזאת לא נמצאת. אלו ימים קשים עבורנו, אנחנו לא יודעים מה היום ומה הלילה, אנחנו נמצאים במצוקה אמיתית ולא יודעים מה לעשות".
הזמרת עלמה זהר כתבה בחשבון הפייסבוק שלה: "תמיד יש אבן אחת שמתגלגלת ומבשרת על המפולת שמגיעה. תמיד יש איש אחד שהמדינה מפקירה בשבי לפני שהרבה אנשים מופקרים למותם מבלי שאיש ייקח אחריות. תמיד יש סימן ראשון שמדינה איבדה צלם וכיוון לפני שהכול קורס. אברה מנגיסטו נמק כבר עשר שנים בשבי החמאס.
"אם מדינה שלמה הייתה יוצאת אז לרחוב ומתייצבת לצד משפחתו בדרישה חד משמעית להחזרתו, אולי היינו היום במקום אחר. אבל אברה היה אתיופי, והוא היה פגוע נפש, והוא לא היה 'הילד של כולנו'. תמיד יש סדק בחומה רגע לפני השיטפון, שהיינו עיוורים מכדי לראות. אברה עדיין שם. ושום דבר לא נגמר עד שהוא יחזור. משפחת מנגיסטו מחכה לכם בכיכר, כבר עשר שנים. בואו עכשיו".
המטה להחזרת החטופים והנעדרים כתב ברשתות החברתיות: "יום הולדת שמח, אברה. אנחנו חושבים עליך ועושים כל מאמץ להבטיח את החזרה שלך הביתה. המשאלה שלנו היא שבשנה הבאה תחגוג בחיק משפחתך".