לאחר שגורמים אמריקניים שונים אישרו כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וממשלו מייעצים לישראל לעכב את התמרון הקרקעי כדי להרוויח זמן למשא ומתן על החטופים שמוחזקים ברצועת עזה, בוושינגטון הבהירו כי אין מדובר בקריאה להפסקת אש בלחימה נגד חמאס. "לישראל יש עוד עבודה לעשות כדי לרדוף את הנהגת חמאס", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי בריאיון לרשת CNN.
4 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"לישראל יש עבודה"
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
הכותרת
צריך להתנתק מעזה לגמרי | היום שאחרי המלחמה עפ"י ליברמן
19:57
"אנחנו לא מאמינים שזה הזמן להפסקת אש בין ישראל לחמאס. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה", הוסיף. גם הגורמים האמריקניים ששוחחו עם NBC הדגישו כי ארה"ב אינה מכתיבה פעולות עבור צה"ל, אף שהם מכירים באתגרים של הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה.
"אנחנו עוזרים לענות על השאלות הקשות האלה, ומוודאים שיש להם יעדים ברורים", אמר אחד מהגורמים ל-NBC. ואולם, גורמים בישראל אומרים שככל שהתמרון הקרקעי נדחה, יש קושי להשבית את הכוחות הגדולים ולהחזיק אנשים מחוץ לבית כל כך הרבה ימים. בכיר ישראלי אמר: "אנחנו מגיעים לקצה של העניין הזה והדחייה לא תוכל להימשך יותר מכמה ימים".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ארה"ב לא מצפה מישראל לנצור את האש. נתניהו וביידן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג סין עם הדיפלומט הסיני הבכיר וואנג יי
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג סין עם הדיפלומט הסיני הבכיר וואנג יי
ייפגשו בסוף השבוע בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
בתוך מטבחון המלחמה יש הסכמה שנכון לדחות את התמרון, אך מתחדדים הבדלי גישות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרים. נתניהו עצמו שוחח הלילה שוב, בפעם השמינית מתחילת המלחמה, עם הנשיא ביידן, שבירך אותו על שחרור החטופות נורית קופר (80) ויוכבד ליפשיץ (85).
"ביידן חזר על מחויבותו למאמצים המתמשכים עבור הבטחת שחרורם של כלל החטופים הנותרים שנשבו על ידי חמאס", צוין. הנשיא האמריקני הדגיש את הצורך "לקיים זרימה מתמשכת של סיוע הומניטרי הנחוץ בדחיפות לעזה, ועדכן את נתניהו על התמיכה של וושינגטון בירושלים ועל המאמצים המתמשכים בהרתעה האזורית".
בצל המתיחות באזור, שר החוץ הסיני וואנג יי יבקר בוושינגטון בסוף השבוע הקרוב. הוא ייפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. בשיחת טלפון עם מקבילו בישראל אלי כהן אמר שר החוץ של סין כי "בייג'ינג תעשה כל שביכולתה כדי לתרום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
וואנג ציין כי מדינתו תתמוך בנחישות בכל החלטה, כל עוד היא תתרום להבאת השלום. הוא קרא לישראל לנקוט "אמצעים יעילים" כדי להגן על "ביטחונם של האזרחים והמוסדות הסיניים שם", והוסיף כי "לכל המדינות יש את הזכות להגנה עצמית, אך עליהן לציית לחוק ההומניטרי הבינלאומי".

האזהרה של אובמה לישראל

מי שסיפק התייחסות נדירה למצב הוא נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, שממעט להתבטא בנוגע למדיניות החוץ של הממשל האמריקני - בהתחשב בעובדה שהנשיא הנוכחי ביידן שימש כסגנו.
4 צפייה בגלריה
ברק אובמה
ברק אובמה
לא ברור אם הודעתו תואמה עם ביידן. אובמה
(צילום: רויטרס)
הוא גינה את מתקפת חמאס הברוטלית ב-7 באוקטובר, וחזר על תמיכתו בזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך הזהיר את ישראל משחיקה בתמיכה העולמית בשל החלטות הממשלה.
"החלטות כמו הפסקת אספקת המים או החשמל לעזתים, עלולות להקשיח עוד יותר את הגישה של הפלסטינים כלפי ישראל לדורות, לשחוק את התמיכה העולמית בישראל, לשחק לידי אויביה ולערער את המאמצים ארוכי הטווח להשגת שלום ויציבות באזור", אמר.
בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי לא ברור אם הנשיא לשעבר תיאם את הצהרתו עם הנשיא הנוכחי ביידן.