3 צפייה בגלריה
משפחת אבו זראקי
משפחת אבו זראקי
"משלמים 2,000 שקל על ספרים וציוד לבית הספר". ילדי משפחת אבו זראקי
חינוך חינם לתלמידים? לא בבית ספרנו: יוקר המחיה בישראל הפך כבר מזמן לנושא מרכזי בשיח הציבורי שלנו, אלא שכעת הוא מקבל משנה תוקף עם החזרה הצפויה - בכפוף כמובן למשא ומתן בין האוצר להסתדרות המורים - למערכת החינוך ב-1 בספטמבר.
ההוצאות הרבות של ההורים העובדים נובעות גם מהעובדה שהלימודים מסתיימים בשעות הצהריים, וילדים רבים שוהים בצהרונים שעלותם גבוהה. מרבית הילדים והנערים גם רשומים לחוגים, חלקם אף ליותר מחוג אחד. לצד החוגים, נערים רבים נעזרים במורים פרטיים שעלותם גבוהה במיוחד. ynet ו"ידיעות אחרונות" בדקו כמה עולה לנו לגדל ילד בשנה שבה הוא עולה לכיתה א', ומה העלות השנתית עבור נער שעולה לכיתה ז'.

תלמיד שעולה לכיתה א'

תשלומי בית ספר יסודי בכיתה א': 540 שקל לילד לשנה. הסכום אינו כולל תוספת של אלפי שקלים שבתי הספר רשאים לגבות עבור שיעורי תל"ן - 885 שקל. בנוסף לתשלומי חובה, בתי ספר רבים מוסיפים תוספת מותרת על "רכישת שירותים מרצון" - 250 שקל.
ספרי לימוד וציוד: השאלת ספרי לימוד בעלות של 800 עד 1,000 שקל, ציוד ללימודים (ילקוט, כלי כתיבה, מחברות, קלמר, צבעים, קלסרים, טושים וקופסה לאוכל). המרכיב העיקרי בסל ההכנה לכיתה א' הוא בחירת הילקוט האורטופדי, לרוב עם ידית גרירה שתסייע לילד לגרור את התיק כמו טרולי ולא לסחוב אותו על הגב. מדובר בעלות של תיק טרולי אורטופדי על גלגלים בטווח של 400 שקל. יש הבוחרים להוזיל עלויות ולקנות ילקוט אורטופדי ועגלת נשיאה בנפרד.
תלבושת אחידה: מדובר בלפחות עשר חולצות ‑ שש חולצות שרוול קצר עם סמל בית ספר מודפס ועוד ארבע חולצות בית עם שרוול ארוך עם סמל בית ספר. עלות שנעה סביב 100 שקל כולל הדפס במבצעים ברשתות, ולצידה יש להוסיף כמה סווצ'רים בחורף.
חוגים: מדובר בעלות שנתית המוערכת בלפחות 4,200 שקלים. לרוב רושמים בגיל הזה ילד לשני חוגים (למשל ג'ודו, כדורסל או מחול), והעלות יכולה גם להגיע לכ-6,000 שקל (אם מדובר בחוג רכיבה למשל, או בשיעורי גלישה או טניס פרטיים ‑ לא במסגרת חוגים במתנ"ס הקהילתי). אם הילדה בוחרת לרקוד בלט במסלול פרטי, הדבר מייקר עלויות. סביב החוגים יש גם עלויות תלבושת לכל חוג וציוד נלווה.
צהרון לילדים: העלות בין 800 ל-1,200 שקל לחודש, תלוי באזור המגורים. עלות שנתית שמגיעה בקלות לסכום של 11 אלף שקל לפחות לילד, בהתחשב שגם בחודש יולי בחופש הגדול ההורים נעזרים בצהרון אחרי הקייטנה.
הכנה לכיתה א': בהתחשב בעובדה שלא מעט הורים בוחרים להשקיע ולסגור פערים עוד לפני שהילד עולה לכיתה א', בקורס פרטי להכנה לקראת המעבר מהגן לבית הספר, הרי מדובר כבר בהוצאה ראשונית של כמה אלפי שקלים.
3 צפייה בגלריה
כיתה
כיתה
ילדים יקרים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

נער שעולה לכיתה ז'

תשלומים בחטיבה: 1,026 שקלים לשנה לילד. סכומים אלו אינם כוללים תוספת של אלפי שקלים שבתי הספר רשאים לגבות עבור שיעורי תל"ן - 1,060 שקל. בנוסף לתשלומי חובה, בתי ספר רבים מוסיפים תוספת מותרת על "רכישת שירותים מרצון" - 450 שקל.
ספרי לימוד וציוד: השאלת ספרי לימוד בעלות של 1,000 עד 1,200 שקל בשנה. ההוצאה על ציוד מוערכת בין 500 ל-700 שקל לתלמיד, שכוללת ילקוט שמחירו נע בין 150 שקל ועד 280 שקל, תלוי כמה ממותג התיק. בגילים האלה אין מדובר בילקוט אורטופדי. בנוסף, בגילים הללו כבר עוברים לקלסרים ודפדפות וההוצאה גדולה יותר בהשוואה למחברות שורות בבית הספר היסודי.
מחשב נייד: עלות מחשב נעה בין 2,000 ל-3,500 שקלים, והדבר תלוי בכמה רוצים ההורים להשקיע במוצר.
תלבושת אחידה: מדובר בלפחות 12 חולצות ‑ שש חולצות שרוול קצר עם סמל בית ספר מודפס ועוד שש חולצות בית ספר עם שרוול ארוך עם סמל בית ספר. בחורף מוסיפים גם לפחות שני סווצ'רים לתלמיד. העלות מוערכת ב-300 שקל לתלמיד.
חוגים: מדובר בעלות שנתית בטווח שנע בין 4,200 ל-8,000 שקל לשנה. הסכום תלוי כמובן באיזה חוג מדובר ואם הוא חוג פרטי או שהוא מתקיים למשל במתנ"ס. היה ומדובר בתלמידה שרוקדת בלט קלאסי מקצועי, הרי שהעלות השנתית יכולה להגיע גם ל-15 אלף שקל רק עבור ההשתתפות בשיעורי הבלט החודשיים, וזה עדיין לא כולל סדנאות וקורסים שלוקחים בחגים ובחופש הגדול וציוד נלווה שמתכלה מהר כמו נעלי פוינט. אלה מהנערים שבוחרים להשתתף בחוגי ספורט מקצועי ומשתתפים בתחרויות בארץ וגם מעבר לים, נדרשים לשלם סכומים גבוהים בהרבה עבור נעלי ספורט ממותגות, תלבושת, מחבט טניס וכדומה. העלויות הן בשמיים. גם אם ילדכם מנגן על כלי נגינה אצל מורה פרטי, הרי ששיעור פרטי נע בין 250 ל-400 שקל לשיעור. על בסיס חישוב של ארבעה שיעורים בחודש הגענו לעלות שנתית של 18 אלף שקל, וזה עוד לפני שרכשתם את הפסנתר או הגיטרה שעלותם מוערכת באלפי שקלים.
שיעורים פרטיים: בגילים אלו נערים נזקקים לשיעורים פרטיים, לפחות באנגלית ובמתמטיקה ולעיתים גם בלשון. מדובר בעלות שנתית שנעה בין עשרת אלפים ל-13 אלף שקלים, תלוי בכמה מקצועות הילד נעזר במורה פרטי. עלות שיעור פרטי נעה בין 120 שקל במקרה הטוב ועד 250, ובמקרים מסוימים מגיעה אף ל-300 שקל אצל מורים נחשבים במיוחד באזורים יוקרתיים.
תנועת נוער: העלות השנתית, כולל מחנות בחגים, נעה סביב 1,680 שקלים.
אבחון מקצועי: אחת ההוצאות הנפוצות שמתווספות להורים לילדים בגילים הללו היא עבור אבחון מקצועי אם יש לנער הפרעות קשב והוא מתקשה וזקוק לעזרה. מדובר בעלות שנעה בין 3,100 ועד 4,500 שקל ‑ תלוי בגורם המקצועי שאליו פניתם.

"לזוג צעיר שמשתכר יפה עם שני ילדים - קשה לסגור את החודש"

"שנינו משתכרים יפה, אבל חיים תמיד במינוס ולא מצליחים לגמור את החודש", אמרו סשה ויהונתן גלר מחיפה, הורים לשני ילדים במערכת החינוך. "ההתייקרויות האחרונות רק החמירו את המצב. אנחנו נאלצים להשתמש בצהרונים מאחר ששנינו עובדים עד מאוחר, ומסגרות החינוך אינן נותנות מענה בנושא. בנוסף יש לנו הוצאה קבועה גם לשמרטפית. עבור קייטנה וצהרונים שילמנו בכל חודש 6,600 שקלים. אנו משלמים גם לקלינאית תקשורת ולריפוי בעיסוק סכום של כ-4,000 שקלים בחודש".
"לזוג צעיר עם שני ילדים מאוד קשה להמשיך להתנהל כך בפן הכלכלי", אמרו הזוג גלר. "אנחנו מקווים שעל ידי הכוונה מקצועית אולי נצליח להבין איך שני אנשים שמשתכרים יפה לא מצליחים לגמור את החודש. זה אבסורד. על השאלה ממה הם שואבים אופטימיות, השיבו: "מוצרי היסוד אומנם מתייקרים, אבל אנחנו חושבים יחד ומחפשים כל העת איך ניתן לקצץ בהוצאות".
למשפחת אבו-זראקי מהיישוב דבוריה יש שלושה ילדים במערכת החינוך, בני 6, 8 ו-9, והם מספרים שגם להם קשה לעמוד בנטל. "מה שעולה הכי הרבה השנה הוא ספרי הלימוד", סיפרה האם סירין. "אנחנו משלמים המון כסף על הספרים שהפכו בשנים האחרונות לחוברות שניתן לפתור עליהן תרגילים, ולכן הם אינם ניתנים להשאלה. בבתי ספר רבים בחברה הערבית אין מנגנון של השאלת ספרים והדבר גורם לנטל כלכלי כבד על ההורים. אני חושבת שאנחנו משלמים כ-2,000 שקלים עבור ספרים וציוד הקשור ללימודים לכל אחד מהילדים שלנו.
"אני מרגישה שהשנה הכול יותר יקר ואין ממש מבצעים. הילדים גם בחוגי קראטה בעלות של 200 שקל לחודש ובקיץ גם למדו שיעורי שחייה שעלו 800 שקל לכל ילד. נתמודד בכך שבכל חודש נקנה פריטים אחרים. בחודש שעבר קנינו נעליים, החודש קנינו ציוד ללימודים. אני חייבת להיות תמיד מחושבת. אנחנו שואבים אופטימיות מכך שלמרות המחירים הגבוהים יש משהו מאוד שמח וכיפי בקניות לילדים ‑ זו תמיד התחלה של שנה חדשה".