"הוצאת הטרור מהאקדמיה": יו"ר הקואליציה אופיר כץ הגיש היום (שני) הצעת חוק בהליך מזורז, שלפיה מרצים שיתבטאו נגד מדינת ישראל או יביעו תמיכה בטרור יפוטרו ללא קבלת פיצויים.
ההצעה, שהוגשה בשיתוף התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית ובצירוף חתימותיהם של נציגי סיעות הקואליציה והאופוזיציה, צפויה לעורר זעם גדול במוסדות להשכלה גבוהה. "מוסד אשר לא יפטר מרצה לפי הוראות חוק זה, יישללו לו תקציבים על ידי המועצה להשכלה גבוהה", נכתב.
3 צפייה בגלריה
ענת מטר, אופיר כץ, נדירה שלהוב-קיבורקיאן
ענת מטר, אופיר כץ, נדירה שלהוב-קיבורקיאן
יו"ר הקואליציה והמרצות שהתבטאו נגד ישראל ובעד מחבלים
(צילום: ויקיפדיה / ג'ון היימן, דני שם טוב דוברות הכנסת, האוניברסיטה העברית)
סטודנטים באוניברסיטה העברית מחו נגד פרופ' שלהוב קיבורקיאן
(צילום: גיל יוחנן)

לדבריו של כץ ההצעה "להוצאת הטרור מהאקדמיה" הוגשה בעקבות אמירות מסיתות שכבר נשמעו על ידי מרצים במוסדות אקדמיים שונים, שאף התגברו מאז אירועי שבעה באוקטובר ופרוץ המלחמה. לעיתים, כך טען יו"ר הקואליציה, האמירות המסיתות מקבלות גיבוי מהמוסדות עצמם.
כץ הציג כדוגמה את אמירתה המקוממת של ד"ר ענת מטר מאוניברסיטת תל אביב, שספדה למחבל וליד דקה שמת בכלא ואמרה כי הוא "אהוב ומקור השראה". בתגובה לדרישת הסטודנטים הודיע נשיא האוניברסיטה כי המרצה לא תפוטר, בטענה ש"חופש הביטוי מגן גם על אמירות כואבות".
גם שמה של פרופ' נדירה שלהוב קיבורקיאן מהאוניברסיטה העברית הוזכר כדוגמה בהצעת החוק, לאחר שנעצרה - ושוחררה. פרופ' שלהוב קיבורקיאן נחקרה בחשד להסתה, בעקבות עצומה שבה האשימה את ישראל בביצוע השמדת עם בעזה. היא טענה כי "זה הזמן לבטל את הציונות" ואף הטילה ספק במעשי האונס של חמאס בשבעה באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
 ועדת הכנסת - דיון בבקשה להדיח את חבר הכנסת עופר כסיף
יו"ר הקואליציה אופיר כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
3 צפייה בגלריה
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
מחאת הסטודנטיות והסטודנטים בעניין המרצה שהתבטאה נגד ישראל בקמפוס הר הצופים, ירושלים
מחאת הסטודנטים נגד המרצה שהתבטאה נגד ישראל. האוניברסיטה העברית בירושלים
(צילום: רוני גרין שאולוב)
על פי הצעת החוק, שתעלה בקרוב לוועדת השרים לחקיקה, מוסד יחויב לפטר מרצה (ובכלל זאת איש הוראה או חוקר) אם יתבטא או יפעל לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לטרור או תמיכה בארגון טרור. לצורך ההצעה, תמיכה בארגון טרור תיחשב גם כתמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור של מדינת אויב, ארגון טרור או יחידים נגד מדינת ישראל.
כץ אמר בנוסף כי "לא נאפשר השתלטות של טרור על האקדמיה של מדינת ישראל במסווה 'חופש הביטוי'. לא נאפשר את האמירות תומכות הטרור, והרוח הגבית לפעילות נגד ישראל. הגיע הזמן למאבק בטרור באקדמיה - ואני מחויב לו".
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית אלחנן פלהיימר אמר: "הגיעה העת להוציא את הטרור מהאקדמיה, לא ניתן לתופעה הזאת להימשך. אנחנו קוראים לכל חברי הכנסת מכל קצוות הכנסת להביע תמיכה בהצעת החוק הזאת, חופש ביטוי כן - הסתה לטרור חד-משמעית לא".