895 חולי קורונה הלכו לעולמם ביממה האחרונה ברוסיה – שיא יומי מתחילת המגפה. לפי הקרמלין, הסיבה העיקרית לעלייה בתמותה מקורונה היא קצב ההתחסנות האיטי במדינה.
זו הפעם השלישית ששיא המתים היומי מקורונה נשבר מתחילת החודש: ביום שישי דיווחה רוסיה על 887 מתים מקורונה ביממה אחת, וביום ראשון מתו מהנגיף 890 בני אדם.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. בדרך להגבלות חדשות?
(צילום: רויטרס)
רוסיה התמודדה בקיץ עם הגל השלישי של הנגיף, ובימים האחרונים היא סובלת מעלייה בתחלואה. ביממה האחרונה אובחנו 25,110 נדבקים חדשים. כמו מדינות רבות, גם ברוסיה השתולל "וריאנט דלתא" - זן מידבק במיוחד. מוסקבה טוענת שהווריאנט אחראי כעת לכל החולים הפעילים בעיר.
סגנית ראש הממשלה טטיאנה גוליקובה, שעומדת בראש הצוות הממשלתי למאבק בקורונה, אמרה שהיא חוששת שבקרוב יגיע מספר הנדבקים היומי ברוסיה ל-30,000 ומעלה. גוליקובה ציינה שמספר הנדבקים בסתיו הנוכחי גבוה פי 3 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
"המספרים רעים מאוד, ובהחלט יש סיבה לדאגה", אמר היום דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב על העלייה בתחלואה ובתמותה. "הסיבה העיקרית היא מספר בלתי-מספק של מתחסנים. הנגיף הופך לאלים יותר, וכתוצאה מכך מי שלא מתחסנים חולים קשה – ולמרבה הצער מתים".
3 צפייה בגלריה
קורונה מרכז חיסונים מוסקבה רוסיה
קורונה מרכז חיסונים מוסקבה רוסיה
במרכז חיסוני קורונה במוסקבה
(צילום: AP)
מתחילת המגפה אישרה רוסיה ארבעה חיסונים שיוצרו במדינה לנגיף הקורונה. החיסונים אמנם זמינים לציבור כבר מחודש דצמבר – אך הרשויות מתקשות לשכנע את האזרחים להתחסן. הסקרים הראו שרוב הציבור כלל לא מתכוון לקבל חיסון לקורונה. מתוך 146 מיליון איש שחיים ברוסיה, עד כה רק 42.2 מיליון (כ-29%) קיבלו את שתי המנות הדרושות לחיסון. לפי סגנית ראש הממשלה גוליקובה, רוסיה צריכה לחסן עוד 35.9 מיליון בני אדם כדי להגיע למצב של חסינות עדר.
דובר הקרמלין פסקוב אמר שהקמפיין שנועד לעודד התחסנות – וניסה להסביר לרוסים שאין אלטרנטיבה לחיסון – נכשל. רוסים שמסרבים להתחסן נוטים לומר שאין להם אמון במערכת, או שהם חוששים משימוש בתרופות וחיסונים חדשים. המומחים מציינים שחוסר האמון במערכת נגרם בין השאר כתוצאה מהאישור המזורז של אחד החיסונים המקומיים - "ספוטניק V" - חיסון שאושר לשימוש למרות שבזמן האישור לא היו מספיק נתונים שקבעו שהוא יעיל ובטוח לשימוש.
סיבה נוספת לשיעור המתחסנים הנמוך ברוסיה היא העובדה שלפי שעה, למרות התחלואה, אין הגבלות מחמירות שנמצאות בתוקף. כמה אזורים ברוסיה הטילו הגבלות על התקהלויות, ודורשים להציג תעודת מתחסן או מחלים (או בדיקת קורונה שלילית) בכניסה לבתי קולנוע, תיאטראות, פאבים ומסעדות. לאור הנתונים האחרונים, והחשש שמספר הנדבקים רק יעלה, הרשויות שוקלות להטיל הגבלות חדשות ומחמירות - אך לפי שעה אפשרות של סגר ארצי לא נמצאת על הפרק.
3 צפייה בגלריה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
ספוטניק חיסונים חיסון קורונה
"ספוטניק V". אחד מארבעה חיסונים לקורונה שפותחו ברוסיה
(צילום: shutterstock, רויטרס)
כדי להעלות את שיעור ההתחסנות הודיעה מוסקבה על חידושן של הגרלות נושאות פרסים בקרב מי שיגיעו לקבל את החיסון. במקביל, למרות שמספר הנדבקים בעיר עולה בשבועות האחרונים, החליטה מוסקבה לסגור את מרכז החיסונים הגדול בעיר - שנמצא במרכז הירידים גוסטיני דבור - לצורך קיום אירוע גדול במקום.
לפי הנתונים הרשמיים ברוסיה, מתחילת המגפה מתו 211,696 חולי קורונה ויותר משבעה מיליון נדבקו בנגיף. במהלך המגפה נשמעו טענות שמספר הקורבנות האמיתי גבוה בהרבה.