לאחר שהודיע על פרישתו מהמירוץ לבחירות 2024, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הלילה (בין רביעי לחמישי) את נאום הפרישה הרשמי שלו בחדר הסגלגל שבבית הלבן. ביידן, שהודיע על החלטתו לפרוש בהצהרה חתומה שפרסם ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר), פירט בנאומו הלילה על הישגיו ועל החלטתו שלא לרוץ לכהונה נוספת, והדגיש כי הפרישה "הייתה הצעד הנכון". ״אני מעריך את המשרד הזה, אבל אני אוהב את המדינה שלי יותר״, אמר ביידן. "הבטחתי שתמיד אהיה כן איתכם, הגעתי למסקנה שהדרך הכי טובה קדימה היא להעביר את הלפיד לדור הבא".
בנוגע למלחמות באוקראינה ובישראל, ביידן אמר כי "אמשיך לקדם את הקואליציה נגד פוטין, שתמנע ממנו לכבוש את אוקראינה ולעשות עוד נזק, אמשיך לדאוג שנאט"ו תהיה חזקה ואהפוך אותה ליותר עוצמתית ויותר מאוחדת מאי פעם, ואמשיך לפעול לסיום המלחמה ברצועת עזה, להביא את כל החטופים הביתה ולהביא שלום וביטחון למזרח התיכון".
ביידן אמר בנאומו כי "אני מעריך את המשרד הזה, אבל אני אוהב את המדינה שלי יותר. זה היה כבוד חיי לשרת אותכם כנשיא, אבל הגנת הדמוקרטיה, שניצבת בסכנה, חשובה יותר מכל תואר". אמר ביידן. בהמשך הזהיר ביידן כי ארה"ב נמצאת ב"נקודת פיתול": "ברגעים הנדירים האלה בהיסטוריה, כשההחלטות שלנו ייקבעו את עתיד האומה והעולם בעשורים הבאים, אמריקה תצטרך לבחור בין ללכת קדימה או אחורה, בין תקווה לשנאה, ובין אחדות לחלוקה".
"עלינו להחליט: האם אנחנו עדיין מאמינים בכנות, הגינות, כבוד, חירות, צדק ודמוקרטיה?", הוסיף ביידן. "האם אופי בחיים הציבוריים עדיין משנה? אני יודע את התשובה לשאלה הזאת - אנחנו אומה אדירה בגלל שאנחנו אנשים טובים. הבטחתי תמיד לספר לכם את האמת, והאמת, המטרה הקדושה של המדינה הזו, היא הדמוקרטיה עצמה, ועלינו להתאחד כדי להגן עליה".
1 צפייה בגלריה
ביידן נואם בחדר הסגלגל
ביידן נואם בחדר הסגלגל
ביידן נואם בחדר הסגלגל
בהמשך הרחיב ביידן על סיבותיו לפרישה, ואמר כי עשה זאת מאחר ש"נהיה ברור בשבועות האחרונים שעלי לאחד את המפלגה שלי". ביידן ציין כי "אני מאמין שהרקורד שלי כנשיא וכמנהיג הפך אותי לראוי לכהונה שנייה, אבל שום דבר לא יכול לעמוד בפני הצלת הדמוקרטיה שלנו, כולל השאיפות האישיות שלי. לכן החלטתי שהדרך הכי טובה קדימה היא להעביר את הלפיד לדור החדש, זו הדרך הטובה ביותר לאחד את האומה שלנו. יש זמן ומקום כעת לקולות חדשים וטריים, קולות צעירים".
ביידן הדגיש כי בששת החודשים שנותרו לכהונתו, הוא ימשיך להתמקד בחובותיו כנשיא: "אמשיך לפעול להורדת יוקר המחיה, לפיתוח הכלכלה שלנו. אמשיך להגן על החירות האישית ועל זכויות האזרח, החל מהזכות להצביע והזכות לבחור". על רקע ניסיון ההתנקשות במועמד המפלגה הרפובליקנית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן אמר כי "אמשיך להתנגד לשנאה ולקיצוניות, ואבהיר כי אין מקום באמריקה לאלימות פוליטית או לאלימות בכלל, נקודה", וכן אמר כי "אמשיך להגן על ילדינו מאלימות כלי נשק, ולהגן על העולם שלנו מפני משבר האקלים, שמהווה איום קיומי". בנוסף, ביידן ציין כי יקרא לרפורמה בבית המשפט העליון של ארה"ב, "כי זה קריטי עבור הדמוקרטיה שלנו".
בהמשך חזר ביידן פעם נוספת על תמיכתו בסגניתו, קמלה האריס, שצפויה להתמודד כמועמדת המפלגה הדמוקרטית בבחירת מול טראמפ. "קמלה מנוסה, קשוחה ומוכשרת. היא הייתה שותפה מדהימה עבורי ומנהיגה עבור המדינה". ביידן סיכם: "אמריקה היא אומה של חולמים ושל עושים, הדבר הטוב ביותר בה הוא שכאן לא מולכים מלכים ודיקטטורים לא שולטים - אלא העם. ההיסטוריה והכוח בידיים שלכם, זכרו מי אנחנו - ארצות הברית של אמריקה, ושום דבר לא עומד מעבר ליכולתנו אם אנו פועלים יחד. אז בואו נפעל יחד ונשמר את הדמוקרטיה שלנו".
רעייתו, ג'יל, מסרה לאחר הנאום: "לאלה שמעולם לא פיקפקו, לאלה שסירבו להטיל ספק, לאלה שתמיד האמינו, לבי מלא בהכרת תודה. תודה על האמון שנתתם בג׳ו, עכשיו הזמן לתת את האמון הזה בקמלה".