ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בצהריים (יום רביעי) הצהרה מצולמת, שבה טען כי כל דיון בשאלת "היום שאחרי" ברצועת עזה כל עוד חמאס לא חוסל אינו רלוונטי.
(צילום: עומר מירון, לע"מ)

"חיסול החמאס הוא צעד הכרחי כדי להבטיח ש'ביום שאחרי' לא יהיה בעזה אף גורם שיאיים עלינו", אמר ראש הממשלה. "כבר לפני כמאה ימים אישרתי לגורמי הביטחון לאפשר לעזתים מקומיים, שאינם מזוהים עם החמאס, להשתלב בניהול האזרחי של חלוקת המזון בעזה. הניסיון הזה לא צלח, כיוון שהחמאס איים עליהם ואף פגע בכמה מהם כדי להרתיע אחרים".
לדברי נתניהו, "עד שלא יהיה ברור שהחמאס לא שולט צבאית בעזה, שום גורם לא יהיה מוכן לקבל על עצמו את הניהול האזרחי על עזה מחשש לשלומו. לכן הדיבורים בעניין 'היום שאחרי', כשחמאס נשאר על כנו, הם יישארו רק דיבורים - ריקים מתוכן. בניגוד לנטען, זה חודשים אנחנו עוסקים בניסיונות שונים להביא פתרון לבעיה המורכבת הזו. חלק מהניסיונות סמויים מן העין וטוב שכך. זה חלק ממטרות המלחמה שהגדרנו, אנחנו נחושים להשיג גם אותו.
"בכל מקרה, אין תחליף לניצחון הצבאי", הוסיף נתניהו. "הניסיון לעקוף אותו בטענה כזו או אחרת הוא פשוט מנותק מהמציאות. יש תחליף אחד לניצחון - תבוסה. תבוסה צבאית ומדינית, תבוסה לאומית. הממשלה בראשותי לא תסכים לכך".
לדברי נתניהו, "כוחותינו נלחמים ברחבי רצועת עזה - בג'באליה, בזייתון וברפיח. אנחנו עושים זאת תוך כדי פינוי האוכלוסייה האזרחית ותוך כדי מילוי המחויבות שלנו לצרכים ההומניטריים שלה. המאמצים האחראיים שלנו נושאים פרי. עד עתה ברפיח התפנו קרוב לחצי מיליון בני אדם מאזורי הלחימה. הקטסטרופה ההומניטרית שדיברו עליה לא התממשה, היא גם לא תתממש".
1 צפייה בגלריה
עשן ברפיח
עשן ברפיח
"עד עתה התפנו קרוב לחצי מיליון מאזורי הלחימה. הקטסטרופה ההומניטרית לא התממשה". רפיח
(צילום: AFP)
הגרי במעבר כרם שלום, אמש
(צילום: דובר צה"ל)

בכתבה נרחבת ב"וול סטריט ג'ורנל" נטען כי גם עתה חמאס רחוק מלהיות מוכנע. ארגון הטרור משתמש ברשת המנהרות שלו, בתאים קטנים של לוחמים ובהשפעה הנרחבת ברשתות החברתיות לא רק כדי לשרוד, אלא גם כדי להטריד את כוחות צה"ל.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי החוסן שמראה חמאס מהווה בעיה אסטרטגית עבור נתניהו, שאמר פעם אחר פעם כי אחת ממטרות המלחמה היא השמדה מוחלטת של חמאס. "בישראל, במיוחד במערכת הביטחון, גוברת הדאגה שאין לישראל תוכנית מהימנה להחליף את חמאס, וכל הישג שישיג צה"ל יישחק", נכתב.
אתמול, נזכיר, נשאל דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי על כך שהכוחות צריכים לחזור אל יעדים שכבר טוהרו בתחילת התמרון הקרקעי - והשיב כי "זו שאלה שצריך להפנות לדרג המדיני". עם זאת, לדברי הגרי, "אין ספק שחלופה לחמאס תייצר עליו לחץ".
פורסם לראשונה: 15:48, 15.05.24