מטוסי הקרב שהיו בכוננות חיסול, המודיעין המדויק - והספקות שהוסרו באבחת הפצצה אחת מרעישה, אך מדויקת: מעט אחרי השעה 18:00 אמש (שישי) שלחו מטוסי קרב של חיל האוויר כמה פצצות חודרות בונקרים, מהסוג שדומה לאלו שצה"ל הטיל על מנהרות חמאס ברצועת עזה, למתחם בניינים שמתחתיו, לפי הערכות הצבא, שהה מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
נסראללה שהה עמוק מתחת לאדמה, צה"ל בחר חימוש מיוחד. זירת התקיפה בדאחייה

2 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
מטוסי קרב חמושים היו השבוע בכוננות לחיסול בכירים בלבנון. זירת התקיפה
(צילום: SOCIAL MEDIA/via REUTERS)
הפעולה אושרה שעות ספורות לפני כן, בעקבות מודיעין מדויק על מיקומו של נסראללה ברובע הדאחייה שבדרום ביירות, אך המוכנות של חיל האוויר לפעולה שכזו הייתה עוד קודם לכן. לפי ה"ניו יורק טיימס", תקיפת המפקדה התרחשה אחרי שישראל קיבלה מידע על כך שהוא כינס "ישיבת הנהגה" במתקן התת-קרקעי - וישראל הורתה על תקיפות אוויריות על סמך מידע בזמן אמת שהצביע על כך שנסראללה נמצא שם.
למעשה, בחיל האוויר הכינו בשבוע האחרון "חבילת ציד" מתוזמנת, שפעלה סביב השעון בכל לבנון, עם זמינות מיידית באוויר של מטוסי קרב חמושים - על מנת לחסל בכירים בחיזבאללה בכל חלון הזדמנויות שייפתח ועל כל מודיעין שיקפוץ. כעת, ניתן להניח שכך היה גם עם נסראללה, שהיה על הכוונות הישראלית לאחר שגילה בימים האחרונים יותר מעורבות מבצעית בניהול הצבאי של ארגון הטרור, לאחר ששרשרת הפיקוד המנוסה שלו נפגעה או חוסלה במבצע "חיצי הצפון" בימים האחרונים.
הבונקר של נסראללה היה עמוק מתחת לאדמה, ולכן נבחר החימוש המיוחד - שמסוגל לחדור לבטן האדמה ושם לנקודה ספציפית שנבחרה. כך ניתן להעריך מצפייה בעמודי האש שיצרו הפגיעות של הפצצות בקרקע – זאת לצד העובדה שבניינים סמוכים כמעט ולא ניזוקו, כחלק מההשקעה האדירה בתכנון משימה זו להימנע ככל הניתן מפגיעה בבלתי מעורבים.
למעשה, התוכנית המודיעינית והמבצעית בוצעה היטב לפי התכנון, כולל בעומק הפצצות שחדרו ולנקודות שרצו שיגיעו בחיל האוויר, וההבנה היא שאם נסראללה אכן היה שם כפי שהעריכו - הוא לא שרד.
2 צפייה בגלריה
הרס בדאחייה
הרס בדאחייה
( צילום: Ibrahim AMRO / AFP)
התקיפה בדאחייה

ועדיין, כך לפי דיווחים ראשוניים מביירות, יש אזרחים שנהרגו בתקיפה. אך במכלול הנזק האגבי שנלקח בחשבון לפני שמאושרת פעולה שכזו, אפשר להניח שישראל לקחה בחשבון שהמחיר והתועלת יצדיקו גם פגיעה בבלתי מעורבים - בשל נכסיותו של היעד. בחיל האוויר עמלים כעת על תהליך של חקרי הביצועים, על מנת להבין את תוצאת הפעולה.
לפי ניסיון העבר הקרוב מהחיסולים הקודמים, ייקח כמה שעות נוספות לפחות, אם לא מעבר לכך, עד שיבינו בישראל אם נסראללה חוסל או שרד. מלאכת זו נשענת לא רק על ניתוח הזירה מצילומי תצפית אוויריים ומתיעודים שמגיעים מלבנון, אלא גם ממודיעין, שמהווה חלק מהמצוד המתהדק אחר בכירי חיזבאללה. מפתח נוסף להמשך הוא הבכירים שנותרו לחיזבאללה, וכנראה היו לצידו, בהם, כך על פי הפרסומים, עלי כרכי שניצל מניסיון חיסול בתחילת השבוע. במובן הזה, מעריכים בישראל, שחיזבאללה יישאר ללא שרשרת פיקוד - ואיראן תנחה אותו מטהרן.
בינתיים, בצה"ל מגבירים עוד יותר את מאמץ ההגנה והכוננות הגבוהה בצפון. אך סדר הפעולות עד כה בפעילות בצפון נשען על היגיון מסדר, לפיו קודם הותקפו מערכי הנשק המתקדמים של חיזבאללה, גם אם לא במלואם. כ-1920 יעדים שכאלו, של רקטות ארוכות טווח וכבדות וטילים מדויקים, הושמדו תוך שעות אחדות ביום שני בערב - ובמקביל נפגעו מאות מפקדים בדרגי שטח במתקפת הביפרים שיוחסה לישראל.
כמהלך משלים לזעזוע חיזבאללה, בימים האחרונים חוסלו כאמור בכירים בצמרת ארגון הטרור, בהם הפיקוד הבכיר של כוח רדואן המובחר - שתכנן פלישה לגליל. השילוב בין הפגיעה האנושה הזו ביכולות חיזבאללה, לצד הפגיעה במקבלי ההחלטות המבצעיות של הארגון, הוציא אותו מאיזון - ועד כה מונע ממנו לממש את תוכניותיו לירות אלפי רקטות וטילים מדי יום לעבר ישראל. בהתאם, העריכו בחיל האוויר, שיש עוד מנעד שלם של פעולות שיש לבצע, גם אחרי חיסול נסראללה, אם וכאשר, להשלמת הפגיעה הקשה בחיזבאללה, עם או בלי תמרון קרקעי, ובאופן שיאפשר את השבתם הבטוחה של עשרות אלפי תושבי הצפון לבתיהם.
פורסם לראשונה: 22:45, 27.09.24