סוכנות הידיעות AP דיווחה אחר הצהריים (שלישי) שהבית הלבן החל להגדיר את פעולותיה של רוסיה בגבול אוקראינה, ואת שליחת כוחותיה לאזורים הבדלניים, כ"פלישה". ג'ון פיינר, סגן היועץ לביטחון לאומי, אמר על הפעולות הרוסיות האחרונות: "אנחנו חושבים שזו תחילתה של פלישה". לפי AP, בממשל האמריקני היססו להשתמש במונח "פלישה", מכיוון שהנשיא ג'ו ביידן אמר שפלישה תוביל לסנקציות קשות נגד מוסקבה, שריכזה בחודשים האחרונים יותר מ-150,000 חיילים בגבול.
עד כה השתמשה ארה"ב במונח "פריסת כוחות", והמתינה לראות מה רוסיה עושה בשטח. גורם בממשל האמריקני אמר ל-AP שאחרי העדכונים האחרונים על תנועת הכוחות, ברור שמדובר בפלישה. בתוך כך הודיע הבית הלבן שהערב יישא ביידן נאום מיוחד על ההסלמה במזרח אירופה.
טנקים וכלי רכב צבאיים נוספים ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)

5 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס, AP, gettyimages)
במהלך היום הבית הלבן והאיחוד האירופי צפויים להודיע על עיצומים חדשים נגד מוסקבה, בעקבות ההכרה הרוסית בעצמאותם של שני המחוזות הבדלניים בחבל דונבאס במזרח, אוקראינה ושליחת הכוחות הרוסיים לשם. מוקדם יותר הודיעו בריטניה וגרמניה על חבילת סנקציות נגד מוסקבה.
קנצלר גרמניה אולף שולץ הודיע כי ארצו עוצרת את הליכי אישור צינור הגז "נורד סטרים 2", פרויקט שאמור להעביר גז מרוסיה לעומק אירופה ולהניב למוסקבה הכנסות גדולות. שולץ אמנם נמנע מלהכריז שגרמניה מבטלת את הפרויקט לחלוטין, כפי שרבים במערב קיוו שיעשה, אולם עצם ההודעה על השעייתו היא מסר תקיף ראשון לרוסיה. ביטול הפרויקט הוא אחת הסנקציות החריפות ביותר שנשקלו בשבועות האחרונים נגד הקרמלין, אך הממשלה בברלין נזהרת מלהתחייב לבטלו, בשל תלותה הגדולה של גרמניה בגז הרוסי. מדינות במערב בירכו על החלטתו של שולץ.
לפי בכירים במערב כוחות רוסיים נכנסו הלילה לאזורים בשליטת המורדים במזרח אוקראינה, שעות אחרי שוולדימיר פוטין הודיע שרוסיה מכירה בעצמאותם של המחוזות הבדלניים דונייצק ולוהנסק. חלק מהבכירים ציינו שכרגע לא מדובר בפלישה הנרחבת שלהערכתם רוסיה מתכננת. במהלך הלילה פורסמו דיווחים ראשונים על טנקים "בלתי מזוהים" באזור דונייצק שבשליטת המורדים הפרו-רוסים.
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הדגיש היום כי אין ספק שפריסת הכוחות הרוסיים בשטח אוקראינה היא פלישה לכל דבר, וכי כעת יש להיערך לשלבים הבאים בתוכנית פוטין: "אם הגרוע מכול יקרה, מדינה אירופית תמצא עצמה יעד למתקפה כוללת בלי שום הצדקה".
5 צפייה בגלריה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
טנק ליד דונייצק שבמזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
אחר הצהריים פנה פוטין לפרלמנט ו"ביקש" אישור להשתמש בכוח צבאי מחוץ לגבולותיה של רוסיה – צעד שלפי AP עלול לסלול את הדרך למתקפה נרחבת נגד אוקראינה. הפרלמנט אישר את המהלך. משרד ההגנה הרוסי מסר שפוטין קורא לשלוח כוחות לחבל דונבאס מכיוון שלרוסיה "לא נותרה ברירה", והיא "חייבת להגן" על התושבים במחוזות הבדלניים שהכירה בעצמאותם.
גורם במשרד החוץ הרוסי אמר בצהריים שרוסיה לא מתכננת לשלוח "לעת עתה" כוחות למזרח אוקראינה, אך תעשה זאת במקרה של "איום". סגן שר החוץ, אנדריי רודנקו, אמר את הדברים אחרי שהפרלמנט הרוסי אישר את "אמנות הידידות" בין רוסיה למחוזות הבדלניים. רודנקו אמר שהאמנות כוללות סעיף של "סיוע צבאי", אך קרא להימנע מ"ספקולציות" על שליחת כוחות. "כרגע אף אחד לא מתכנן לשלוח כוחות לשום מקום. אם יהיה איום - אז נספק סיוע בהתאם לאמנות", אמר רודנקו.
5 צפייה בגלריה
חוגגים בדונייצק
חוגגים בדונייצק
פוטין חותם על הצו שמכיר בעצמאות הבדלנים. משמאל: החגיגות בדונייצק אמש
(צילום: רויטרס)
בנאום לאומה הודיע אמש פוטין שרוסיה מכירה מעתה בעצמאות של שתי "הרפובליקות העממיות" בדונייצק ובלוהנסק. בתום נאום חריף, שבו טען שאוקראינה תמיד הייתה חלק מההיסטוריה הרוסית וכי מאז המלחמה הקרה היא הפכה לקולוניה אמריקנית עם משטר בובות, חתם הנשיא הרוסי על צו המכיר בעצמאות המחוזות והורה לשלוח אליהם "כוחות לשמירה על השלום". במסגרת ההכרה במחוזות הבדלניים אמורה מוסקבה להכריע בנוגע לגבולות המדויקים של שתי "הרפובליקות העממיות" בדונייצק ובלוהנסק. המורדים שולטים רק בחלק מהשטחים בשני המחוזות, ולא בכולם.
מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר הערב שרוסיה ממשיכה להיערך לפלישה נרחבת לאוקראינה: "לפי כל הסימנים רוסיה ממשיכה לתכנן מתקפה נרחבת נגד אוקראינה. אנחנו ממשיכים לקרוא לה לסגת".
פורסם לראשונה: 17:10, 22.02.22