החלטה 1701 המקורית, שמועצת הביטחון של האו"ם קיבלה בסיום מלחמת לבנון השנייה ב-2006, הייתה החלטה טובה ואפילו טובה מאוד מנקודת ראות ישראלית. הבעיה היחידה הייתה שהיא לא נאכפה על ידי אף אחד מהגורמים שהיו אמורים לאכוף אותה בשטח.
3 צפייה בגלריה
מזכ"ל חיזבאללה קאסם, השליח הוכשטיין ורה"מ נתניהו. ממשלות ישראל לא נקפו אצבע כשראו את התבססות חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה קאסם, השליח הוכשטיין ורה"מ נתניהו. ממשלות ישראל לא נקפו אצבע כשראו את התבססות חיזבאללה
מזכ"ל חיזבאללה קאסם, השליח הוכשטיין ורה"מ נתניהו. ממשלות ישראל לא נקפו אצבע כשראו את התבססות חיזבאללה
(צילום: Kawnat HAJU / AFP, יריב כץ, REUTERS/Mohamed Azakir)
ממשלות ישראל לדורותיהן רצו שקט וראו את ההתבססות הזוחלת של חיזבאללה בדרום לבנון ולא נקפו אצבע. גם כשארגון הטרור התחיל לשגר רקטות לעברנו וליצור תקריות גבול, ישראל נמנעה מתגובה, ובוודאי שלא אכפה את ההחלטה על הצד הלבנוני. גם כוח יוניפי"ל, שהוקם על ידי האו"ם ופעל מטעמו, לא אכף כשחיזבאללה איים על אנשיו - אלא קיפל את זנבו, והסתפק בדיווחים חסרי תכלית על הפרות משני הצדדים.
הגורם השלישי שהיה אמור לאכוף את הסכם הפסקת האש ואת החלטה 1701 היה צבא לבנון - וגם הוא לא עשה דבר, אפילו כשכוח רדואן הקים מגדלי תצפית במרחק מטרים ספורים מגדרות המוצבים שלו. חיזבאללה, למעשה, הערים על כולם. גם כשאמ"ן ופיקוד צפון אספו מודיעין מופלג על התבססות ארגון הטרור בחזות של כפריים תמימים או שוחרי טבע, לא נעשה דבר על ידי אף אחד מהגורמים.
כך שאין טעם לבחון בזכוכית מגדלת את פרטי ההסדרה המתגבשת עכשיו, שהיא בעצם החלטה 1701 מ-2006 בתוספת לגיטימציה לכאורה לישראל לאכוף את ההסכם. מנגנון בינלאומי בראשות גנרל אמריקני יהיה זה שאליו נבוא בתלונות על הפרות ההסדרה, והוא זה שיהיה אמור לאשר לצה"ל לבצע פעולות אכיפה אם ממשלת לבנון, צבא לבנון ויוניפי"ל לא ישכנעו את חיזבאללה לפרק את ההפרות ואת התשתיות שהוא מקים בחזות תמימה בשטח.
אפשר לומר כבר עכשיו, על סמך מה שכבר התפרסם ממקורות מהימנים, שתהליך האכיפה בשטח - גולת הכותרת של ההסכם המתגבש - מצטייר מנקודת ראות ממשלת ישראל כמסורבל, לא יעיל במקרה הרע, ולא נחוץ במקרה הטוב. לפי מה שהתפרסם, לישראל תהיה זכות תגובה ואכיפה מיידית אם חיזבאללה יפגע בריבונותה ובאזרחיה באמצעות רקטות, מרגמות, טילי נ"ט, מטענים שיונחו על הגבול, וחדירות.
התקיפות בדאחייה בביירות, היום

למדינת ישראל הייתה ממילא את הזכות להגיב ולסלק את הפרות הריבונות הבוטות והאלימות האלו של חיזבאללה, אבל במקום להגיב בכל העוצמה ובצורה חדה והרסנית על חדירה לשטחנו, או על מטחי רקטות שפלסטינים בשליחות חיזבאללה ירו לשטחנו, ישראל בחרה להכיל. גם כיום לישראל יש זכות טבעית להגנה עצמית שאינה טעונת פירוט בשום הסכם, והיא יכולה להגיב על כל ירי, פיגוע או חדירה משטחה של לבנון בדרך הנראית לה, ובאמצעים שצה"ל יבחר. איננו זקוקים לשום מכתב הבנות עם האמריקנים כדי לעגן את הזכות הזאת.
ממשלת ישראל, והעומד בראשה בנימין נתניהו, צריכים רק את נחישות ההחלטה שלא לעבור בשתיקה ולא להכיל יותר הפרות מהסוג הזה. הבעיה תתחיל אם יתרחשו הפרות מהסוג שחיזבאללה עשה במשך שנים, כשבנה את התשתיות שלו מעל ומתחת לפני הקרקע לזינוק לעבר ישראל, מתוך הכפרים השיעים הסמוכים לגדר ושטחי הסבך שביניהם.
חיזבאללה גם הפר את החלטה 1701 כשבנה בסיסי שיגור טילים וכטב"מים בכל שטח לבנון ולא רק בדרום לבנון. ההבדל היחיד הוא שבדרום לבנון חיזבאללה ניסה להסתיר את פעולות הקמת התשתית האלו לזמן מה, בעיקר כשישראל החליטה בתקופות מסוימות, מאז 2006, שלא לטוס טיסות איסוף מודיעין מעל שטח לבנון, וכשישראל קיבלה עליה את המשוואות שקבע נסראללה, ונזהרה שלא להרגיז את הארגון השיעי שהלך ותפח למפלצת חמושה והחליט על תוכנית כיבוש הגליל.
3 צפייה בגלריה
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפיל בדרום לבנון
כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון. סביר שלא יהיו "יעילים" יותר מהסיבוב הקודם
(צילום: REUTERS/Thaier Al-Sudani)
מה למשל יקרה בפעם הבאה כשתושבי הכפרים השיעים יחזרו לבתיהם ההרוסים, וחיזבאללה "ישתתף" בשיקום הבתים כשיבנה מתחתיהם ובתוכם מחסני אמל"ח ועמדות תצפית ואש? ישראל תפנה לוועדה בראשות הגנרל האמריקני והחברים הבריטים, הצרפתים ומדינה ערבית, ותתלונן. "תביאו לנו הוכחות", יגידו חברי הוועדה, ואז ישראל תצטרך לחשוף בפניהם את האמצעים שבאמצעותם היא אוספת מודיעין ולשכנע אותם שאכן נעשתה הפרה ולא פעילות בנייה תמימה.
לוועדה לא יהיה מנגנון אכיפה משלה, והיא תצטרך לפנות לצבא לבנון - שיש בו חיילים ומפקדים שיעים רבים - וליוניפי"ל, ולדרוש מהם שהם יגרמו לחיזבאללה לסלק את ההפרות שישראל הבחינה בהן והוכיחה לוועדה. סביר מאוד להניח שצבא לבנון ויוניפי"ל לא יהיו בסיבוב הנוכחי יותר יעילים מאשר היו בין השנים 2006 ל-2023. חיזבאללה ימשיך להפחיד אותם ויעשה בכל שטח לבנון כעולה על רוחו, בעוד שישראל תצטרך לבקש רשות מהוועדה ולהוכיח לה כל הזמן שאכן יש הפרות בשטח, וכי יוניפי"ל וצבא לבנון לא מטפלים בהן. סימן רע נוסף הוא שהאמריקנים דורשים שאנחנו נסכל הברחות נשק רק בשטחה של סוריה ולא בלבנון.
המנגנון המסורבל הזה לא יהיה יותר יעיל מוועדות שביתת הנשק שקמו על גבולות ישראל ב-1949, אחרי מלחמת השחרור. הוועדות האלו, שפעלו בחסות האו"ם, רשמו בקפדנות הפרות של כל צד, אבל גם אנחנו וגם מדינות ערב סביבנו ידענו להפר את הסכמי שביתת הנשק בכל מיני תחבולות עורמה. רק הפעולות של צה"ל, כמו למשל פעולות התגמול בשנות ה-50', היוו גורם מרתיע.
ולכן, אפשר לומר שלהסדרה המתגבשת בלבנון ערך מדיני, אבל היא לא באמת תמנע את התבססות חיזבאללה. רק פעילות של צה"ל, עם או בלי אישור הוועדה, היא שעשויה להפוך את ההסכם הזה מ"אות מתה", כמו שהיה הסכם 1701, להסדרה אפקטיבית.
3 צפייה בגלריה
הפגנה למען השבת החטופים בדרך בגין שבתל אביב
הפגנה למען השבת החטופים בדרך בגין שבתל אביב
הפגנה בקריאה לשחרור החטופים. ההחלטה המקורית עוסקת גם בסוגיה הזו - ויכולה להשפיע על חמאס ועזה
(צילום: דנה קופל)
אבל להסדרה הנוכחית, נדגיש, יש חשיבות בשני תחומים אחרים. ראשית, מפני שהיא מסיימת את המלחמה הנוכחית ומאפשרת לצה"ל להיערך מחדש להגנה יעילה על הגבול, ובמקביל, לדאוג להיערכות מודיעינית יעילה כדי לזהות את הפרות ההסדרה על ידי חיזבאללה ברגע שהן מתבצעות. במקרה כזה, אפשר יהיה לפעול נגדן, בעוד ארגון הטרור חלש ולא מסוגל להגיב כמו שצריך.
המעלה השנייה של ההסכם, והיא מעלתו הגדולה, שהוא מבודד את חמאס בעזה, ויכול לשמש מודל להסדרה בדרום, כולל שחרור חטופים והקמת ממשל חלופי בינלאומי ובין-ערבי, שיחליף את ארגון הטרור כשלטון אזרחי. למעשה, החלטה 1701 המקורית, בפרק המבוא שלה, גם עוסקת בשחרור חטופים. אמנם אז היה מדובר רק בשניים - אהוד גולדווסר ואלדד רגב ז"ל - אבל ההחלטה הזו, השייכת למועצת הביטחון, קובעת במפורש שיש לשחרר את החטופים. זו רק אחת הסיבות שבגללן החלטה 1701, שהיא הבסיס להסדרה הנוכחית בלבנון, יכולה לשמש גם בסיס להסדרה, בשינויים מתאימים, בעזה.
אנחנו נמצאים כעת בימים קריטיים שבהם חיזבאללה ישתדל להוכיח שהוא סיים את המלחמה מעמדה של כוח, ואנחנו יודעים גם שתמיד יש מרחק בלימה עד שההסכם הדיפלומטי הופך למציאות בשטח. לכן, בימים הקרובים, צה"ל צריך להמשיך לפעול בצורה התקפית עד הרגע האחרון, ואנחנו, האזרחים, צריכים לדעת שחיזבאללה עשוי לנסות לגבות מאיתנו מחיר גם בשעות שלפני כניסת ההסדרה לתוקף ואפילו בימים שאחריה. צריך להישמר ולהישמע להוראות פיקוד העורף.