משדר הבוקר באולפן ynet


מחבקים את הרצוג, מתעלמים מנתניהו: נשיא המדינה יצחק הרצוג ינחת ביום שלישי הבא בוושינגטון, על רקע המשבר המעמיק בין ישראל לארה"ב. שר בליכוד אמר אתמול בשיחה סגורה את מה שרבים בממשלת ישראל חושבים ולא אומרים בגלוי: "הממשל האמריקני מתנהג כלפי נתניהו בצורה לא הוגנת ומשפילה. לא מכבודו של נתניהו להתחנן לפגישה. זה בהחלט אירוע קשיח ובעייתי".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
נתניהו וביידן. ראש הממשלה ממשיך לקבל כתף קרה מארה"ב
(צילום:AP, עמית שאבי)
שרים אחרים בממשלה ציינו כי יחסו של ממשל ביידן כלפי ישראל חמור יותר אפילו מיחסו של ממשל אובמה. יש אף שרים שטענו כי הרצוג היה צריך לדחות את ההזמנה לבית הלבן לאור היחס לנתניהו. בסביבת הרצוג אמרו בתגובה שהביקור מתואם עם נתניהו.
2 צפייה בגלריה
ג'ורג וואה ויצחק הרצוג
ג'ורג וואה ויצחק הרצוג
יקבל חיבוק חם מביידן. הרצוג
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
שעות ספורות לאחר שינחת בוושינגטון יגיע הרצוג לבית הלבן לפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בהמשך ייפגש עם סגנית הנשיא קמלה האריס, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן. למחרת יישא נאום חגיגי בפני שני בתי הקונגרס.
חברות הקונגרס המוסלמיות רשידה טליב ואילהאן עומאר הודיעו שלא יגיעו לנאום הרצוג. "הנאום של נשיא ישראל, יצחק הרצוג, מגיע בשם הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל, בתקופה שבה הממשלה מבטיחה בגלוי 'לכתוש' את התקוות הפלסטיניות למדינה - ובעצם שמה מסמר בארון המתים של השלום ופתרון שתי המדינות", אמרה עומאר.
ביידן מתכנן להרצוג ביקור חם ומחבק וכזה שיוצר בידול בין העם בישראל שאותו הוא אוהב ומעריך ובין הממשלה וראש הממשלה שאותם הוא פחות אוהב. או כפי שהגדיר ביידן בריאיון ל-CNN: "זאת הממשלה הקיצונית ביותר מאז גולדה מאיר". עצם הזמנתו של הרצוג לוושינגטון, בפעם השנייה תוך פחות משנה, היא סוג של התרסה כלפי נתניהו שלא זוכה להזמנה כבר שבעה חודשים - פרק זמן חסר תקדים להזמנת ראש ממשלה לביקור לאחר שהקים את ממשלתו ובוודאי כשעל הפרק עומדים נושאים בוערים כמו איראן, הפלסטינים והמתיחות בלבנון.
שבוע לפני המראתו של הרצוג לארה"ב פרסם העיתונאי תומאס פרידמן בטורו ב"ניו יורק טיימס" מאמר שלפיו הנשיא ביידן התחיל ב"הערכה מחדש" של מערכת היחסים עם ישראל. הביטוי המאיים אינו חדש. הוא הופעל בפעם הראשונה כלפי ישראל בין השנים 1974 ל-1975 אז יחסי ישראל-ארה"ב התקררו עקב כעס אמריקני בשל סירובו של יצחק רבין להיענות לדרישות ארה"ב במשא ומתן להסכם הביניים בין ישראל למצרים. מי שיזם אז את ההערכה מחדש היה מזכיר המדינה דאז הנרי קיסינג'ר. ההערכה מחדש כללה אז גם הקפאת חבילות נשק מובטחות לישראל.
במשך השנים ממשלים אמריקנים ביצעו הערכה מחודשת של המדיניות כלפי ישראל, כמו למשל במרץ 2015 כאשר הנשיא אובמה אמר לנתניהו שארה"ב תעשה הערכה מחדש של האופציות שלה לאחר שהוא יצא נגד הקמת מדינה פלסטינית בקמפיין הבחירות, וגם התבטא נגד ערביי ישראל (הערבים נוהרים אל הקלפיות). עוד קודם לכן ממשל רייגן ביצע הערכה מחודשת מול ממשלת בגין, ממשל בוש האב מול ממשלת שמיר וממשל בוש הבן מול ממשלות ברק ושרון.
בהנחה שאכן ממשלת ביידן החלה בבחינה מחודשת של היחסים - מה זה אומר בעצם? אין לכך תשובה ברורה. גם לפי המאמר אין בחינה מחודשת של התמיכה הבטחונית והמודיעינית בישראל. אומנם ממשל אובמה מנע מישראל חימושים במהלך מבצע צוק איתן, אך לנוכח ידידותו האמיתית של ביידן כלפי ישראל ספק אם נראה פגיעה ביתרונה הצבאי האיכותי של ישראל. פרידמן מרמז לפגיעה בתמיכה המדינית ובגב של ארה"ב לישראל. אולי הכוונה לכך שארה"ב לא תטיל וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הבטחון וארגונים בינלאומיים, או שאולי לא תרסן את בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג מלחקור את ישראל.
פרידמן נחשב לאחד העיתונאים החשובים בעולם. פעמים רבות הוא אומר את מה שהוא שומע מביידן. בכירים בישראל מעריכים כי מה שכתב פרידמן הוא ביטוי של הלך הרוח בבית הלבן ובמחלקת המדינה. "הוא לא כותב את הדברים על דעת עצמו והם משקפים תפיסות עמוקות. יש משבר מאוד עמוק ביחסי ישראל ארה"ב. כל זה מנבא רעות. יש פה הרבה דברים שלא פועלים לטובתנו", הם ציינו.
(צילום: שמוליק דודפור)

בבית הלבן הגיבו אמש באופן רשמי למאמר וטענו כי "אין שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ישראל". גם בכירים אמריקנים המקורבים לביידן מכחישים שהוחלט על בחינה מחדש של היחסים: "תירגעו. פרידמן הוא כותב מאמרים. כולם צריכים לנשום עמוק. הנשיא ביידן כיוון בראיון ל-CNN את דבריו לסמוטריץ' ולבן גביר ולא לנתניהו".
גורם מדיני בכיר אמר אמש בתגובה רשמית: "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני, אבל בכל מקרה לא מדובר בתופעה חדשה". הגורם המדיני הבכיר הוסיף: "למרות 'הערכות מחדש' תקופתיות אלה וחילוקי דעות לאורך השנים, היחסים בין ישראל לארה"ב התהדקו במשך עשרות שנים והגיעו לשיא של כל הזמנים של שיתוף פעולה ביטחוני תחת הנהגת ראש הממשלה נתניהו. ראש הממשלה נתניהו ידאג שמגמה זו תימשך".
נשיא המדינה הרצוג נאם אמש בעצרת חטיבה 7 בסימן יובל למלחמת יום כיפור, ואמר: "אנחנו מקוטבים, אנחנו מפולגים. חייבים לעשות משהו. היחסים בתוכנו מסלימים, וכולנו מבינים את הסכנה הטמונה בכך. חייבים לשמוע את כל הדעות, ולהאזין לכל הקולות. חייבים לעצור את שנאת החינם".
בהתייחסו לביקורו בארה"ב אמר הרצוג כי "ישראל וארצות הברית הן דמוקרטיות איתנות ושותפות אסטרטגיות ראשונות במעלה. מותר לנו להתווכח. גם ויכוחים קשים. אבל הברית בין ישראל וארה"ב איתנה מתמיד. מי שינסה אותנו - ימצא אותנו נחושים, מאוחדים וחזקים".
ברקע המשבר המדיני, נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לעג השבוע לנתניהו על רקע המחלוקות בין ישראל לממשל הדמוקרטי של הנשיא המכהן ביידן, והעובדה שהאחרון מסרב להזמינו לבית הלבן ולהיפגש עמו. טראמפ, שדיבר מול מנהיגים יהודים אורתודוקסים בניו ג'רזי ביום שני האחרון, בנאום שרק כעת התפרסם, הזכיר את העובדה שנתניהו בירך את ביידן על ניצחונו בבחירות לנשיאות ב-2020, ברכה שטראמפ הביע כבר בעבר זעם רב עליה, על רקע הטענות השקריות שלו לזיוף תוצאות הבחירות ההן.