עידן רול: האמריקנים מבינים שישראל מתנגדת לקונסוליה בירושלים
(צילום: סטס קופולו)

סגן שר החוץ עידן רול (יש עתיד) אמר היום (ראשון) כי ארצות הברית יודעת שישראל מתנגדת לקונסוליה אמריקנית במזרח ירושלים, ואף רמז בזהירות כי זה לא יקרה. "הם מבינים את המורכבות הפוליטית ואת הרגישות והנושא נמצא בטיפול מולם", אמר רול בשיחה עם אולפן ynet.
רול התייחס גם להודעת הגינוי האמריקנית להחלטה של שר הביטחון גנץ להגדיר שישה ארגונים אזרחיים פלסטיניים כארגוני טרור ואמר כי אין מתיחות בנושא מול משרד הביטחון. "אני מבין את הרצון לתקוע איזשהו טריז או לייצר כל מיני רכילויות בין משרדי החוץ והביטחון. אין פה סוגיה פוליטית, יש פה עבודה משותפת של משרד החוץ, משרד הביטחון, השב"כ וגם משרדים נוספים מול הארגונים האלה. עבודה מבוססת מודיעין שנעשתה בצורה מתואמת. אנחנו בהסכמה על הנושא הזה".
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
"לא מאמין בלהפתיע את האמריקנים". עידן רול
(צילום: ראובן קסטרו)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"יחסים מצוינים בין הממשלים". ביידן ובנט
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
ה קונסוליה האמריקנית ארה"ב ב ירושלים
הקונסוליה האמריקנית לשעבר בירושלים, שסגר טראמפ
(צילום: AFP)
אז למה יש תקלה? למה האמריקנים לא מבינים? מישהו פישל בהסברה. "האמריקנים עודכנו וזה נמצא בבדיקה, אבל גם פה אין עניין. בנושאים האלה אין ספקות, מדובר בארגונים שהוקמו לגייס כספים ממדינות זרות ובעצם להעביר אותם לארגון כמו החזית העממית לשחרור פלסטין, ולכן מתבצעת ההגדרה המחודשת שלהם כארגוני טרור. זו לא סוגיה פוליטית, זו סוגיה ביטחונית ומתייחסים אליה ככזו".
רול אמר כי הממשלה לא אישרה לאמריקנים לפתוח קונסוליה במזרח ירושלים. "האמריקנים מבינים את המורכבות הפוליטית סביב הסוגיה, שמעתי פרסומים שאומרים שאישרנו לאמריקנים, או אמרנו להם שאנחנו מוכנים שיפתחו קונסוליה. זה כמובן פייק, הם מבינים את הרגישות סביב הסוגיה והנושא נמצא בטיפול מולם".
-כלומר ישראל מתנגדת לדבר הזה והאמריקנים מבינים את זה. האירוע יורד מהפרק? "אני לא יודע לנבא. האמריקאים מבינים את זה, וכן, ויש לנו יחסים מאוד טובים. אנחנו לא מאמינים בלהפתיע אותם, לא חושב שהם ינסו להפתיע אותנו. יחסים מאוד מכבדים, היא השותפה הכי חשובה ואמיצה שלנו ולכן תמיד יש דיונים. אני שומע לא מעט כותרות על היחסים בין הממשלים, והיחסים מצוינים".
אם יתעקשו על הקונסוליה, מה תהיה תגובת ישראל? "אני לא מתכוון אפילו להתייחס לזה, לא מפאת חוסר כבוד, אלא מתוך כבוד לאמריקנים. אם יקרה משהו שהוא שונה ממה שאנו מבינים ומתכננים, נמצא את הדרך לדבר עם האמריקנים ולפתור איתם את זה. אני האחרון שייתן כל מיני הכרזות ואיומים על הממשל האמריקני, זה לא הסגנון שלי ולא של המשרד שלי. הנושא הזה מאוד מורכב פוליטית, אני מאמין שיש סיבה טובה לזה שזה לא יתרחש".
סגן שר החוץ התייחס גם להסכמי אברהם שנחתמו בתקופת נתניהו ורמז כי ייתכן ויתרחבו למדינות נוספות. "אנו עובדים כל הזמן לצקת עוד תוכן לתוך הסכמי אברהם, המון סביב משבר האקלים שמדאיג את כולם פה, סביב אנרגיות מתחדשות, טכנולוגיה וחדשנות וגם כמובן ברמה הממש רשמית של ההכרה, ואני מאמין שאנחנו נחזה בהרבה חדשות מבורכות".
סגן שר הביטחון: "אי-הבנה בממשל האמריקני"
(צילום: ליהי קרופניק, סטס קופולו)
4 צפייה בגלריה
אלון שוסטר
אלון שוסטר
אלון שוסטר
(צילום: קובי קואנקס)
גם סגן שר הביטחון אלון שוסטר (כחול לבן) התייחס להודעת הגינוי האמריקנית בסוף השבוע. "מדובר בארגונים אזרחיים לכאורה, או שעוסקים בנושאים אזרחיים ונוגעים בטרור, ביהודה ושומרון בעיקר", הסביר שוסטר. "עשינו עבודה מסודרת מאוד, ביוזמת השב"כ, משרד הביטחון ובמעקב אדוק של הייעוץ המשפטי. הגורמים הרלוונטיים בממשל האמריקני מודעים ומבינים היטב את המעורבות המסיבית והנכלולית בין נושאים אזרחיים לגיטימיים לחלוטין כמו חקלאות ודאגה לזכויות אדם לבין פעילות טרור. אני מעריך שזה סוג של אי-הבנה בממשל האמריקני והדברים יובהרו".
-אני קורא שיש מתיחות ביניכם לבין משרד החוץ כי אתם מאשימים אותם ביצירת המשבר. "אני מבקש מחבריי בעבודה ומרצ לא למהר ולקפוץ למסקנות, גנץ היה אצל יו"ר הרשות הפלסטינית, אנחנו מובילים את הקו האזרחי של חיים בצוותא ואנחנו בוודאי לא שוללים את החובה של מדינת ישראל בחיזוק האזרחים וארגונים אזרחיים. יחד עם זה, יש עדויות ברורות, אחרי חקירה מודיעינית של סוכנויות הביטחון במשך חודשים, שישנם ארגונים שנגועים בשחיתות טרוריסטית ואנחנו נאבק בהם בכל דרך שהיא. גם במסלול הכסף, גם במסלול האישי וכמובן במסלול הביטחוני".
"נכנסנו לממשלה שבה היה ברור שיהיו מתחים כי המציאות תאתגר אותנו שוב ושוב, בתחומים שונים, לא רק בתחומי ביטחון ומדיניות אלא גם בנושאים אחרים, כלכליים אולי, הגנת הסביבה ועוד", הוסיף שוסטר.
בתוך כך, הנציג הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור פנה בסוף השבוע במכתב לנשיא מועצת הביטחון של האו"ם בדרישה לגנות את הכרזת ישראל על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור. "לאור ההתפתחויות האחרונות, עליי שוב להפנות את תשומת הלב הדחופה של הקהילה הבינלאומית למדיניות הבלתי חוקית של ישראל בפלסטין הכבושה. ישראל ממשיכה בהתיישבות על אדמתנו ובדיכוי של עמנו באופן שיטתי ללא עונש, ובידיעה שלא תישא באחריות על פי החוק", כתב מנסור. "ההכפשה השקרית והדיבה הזו היא חלק ממערכה שיטתית נגד החברה האזרחית הפלסטינית".