דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר היום (רביעי) בריאיון לחדשות רשת כי אף שצה"ל קרוב להכרעה צבאית של חמאס, אי-אפשר להשמיד את ארגון הטרור. "חמאס זה רעיון", הסביר, "מי שחושב שאפשר להעלים אותו - הוא טועה. זה האחים המוסלמים". במסר לדרג המדיני, ציין כי "מה שאפשר לעשות זה להצמיח משהו אחר. משהו שיחליף אותו (את חמאס). משהו שיגרום לאוכלוסייה לדעת שמישהו אחר מחלק את האוכל, אחראי על השירותים הציבוריים. מי זה המישהו הזה? מה זה הדבר הזה? זה הדרג המדיני יחליט. אבל בשביל להגיע למצב שרוצים באמת להחליש את חמאס, זאת הדרך".
כשנשאל בתוכנית של אלמוג בוקר אם הרשות הפלסטינית יכולה להוות חלופה לחמאס ולהיכנס לרצועת עזה, השיב כי "אני לא מתייחס לחלופות, זה הדרג המדיני צריך להחליט - וצה"ל יישם. אבל העניין שאפשר להשמיד את חמאס, להעלים את חמאס, זה פשוט לזרות חול בעיני הציבור. אם לא נביא משהו אחר לעזה, אז בסופו של יום נקבל את חמאס".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ותא"ל דניאל הגרי
בנימין נתניהו ותא"ל דניאל הגרי
"להשמיד את חמאס? זה לזרות חול בעיני הציבור". תא"ל הגרי
(צילום: אלכס קולומויסקי, דובר צה"ל)
לשכתו של ראש הממשלה נתניהו מסרה בתגובה כי "הקבינט המדיני-ביטחוני הגדיר כאחת ממטרות המלחמה את השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. צה"ל כמובן מחויב לכך".
בתגובה לכך הגיב דובר צה״ל: "צה"ל מחוייב להשגת מטרות המלחמה כפי שהוגדרו על ידי הקבינט, פועל כך לאורך כל המלחמה לילות כימים וכך ימשיך. מפקדי צה״ל ומשרתיו נלחמים בנחישות ובהתמדה להשמדת היכולות הצבאיות והתשתית השלטונית והארגונית של החמאס בעזה, מטרה צבאית מובהקת. דובר צה"ל התייחס בדבריו להשמדת חמאס כאידיאולוגיה וכרעיון והדברים נאמרו על ידו באופן ברור ומפורש. כל טענה אחרת היא הוצאת הדברים מהקשרם".
לדברי הגרי, ישראל קרובה להכריע את חטיבת רפיח של חמאס. "חטיבת רפיח שהייתה חלק מ-7 באוקטובר קרובה להכרעה צבאית - ואנחנו נכריע את החטיבה הזאת.
"אחרי שנכריע את החטיבה נסביר לציבור מה ההישג שהשגנו מול חמאס, נסביר את זה קודם לדרג המדיני ומשם לציבור. זה קשור גם לזה שאנחנו מחדדים פה את המוכנות, פה את ההיערכות, כדי להכין את כל החלופות האפשריות לטובת קבלת החלטות וסוף מעשה במחשבה תחילה, מה אנחנו רוצים להשיג. גם בעזה וגם בצפון".
הוא התייחס גם ל"מבצע ארנון" לשחרור ארבעה חטופים - בהם שלומי זיו, אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן ונועה ארגמני - והודה: "לא ניתן לחלץ את כל החטופים במבצעים". לדבריו, "אנחנו כל היום עושים מסביב לשעון חשיבה מודיעינית מבצעית, שב"כ, צה"ל, אמ"ן, יחידות מיוחדות, מעלים הרבה מאוד רעיונות, הרבה מאוד דברים גם קורים, והציבור לא יודע כי החלטנו לא לבצע.
"מה שמוביל אותנו בעניין הזה זה דבר אחד – שאנחנו נעשה הכול כדי להחזיר הביתה אנשים בחיים", הבהיר. עוד הוסיף הגרי כי "צריך להגיד, גם במבצע ארנון היו סיכונים, וזה אף פעם לא מאה אחוז - ובכל זאת אנחנו נחושים לנסות לעשות את זה. אי-אפשר יהיה להחזיר את כל החטופים במבצעים צבאיים, גם זה דבר שצריך לומר לציבור".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבה   12 ברפיח
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבה   12 ברפיח
פעילות צה"ל ברפיח. קרובים להכרעת חטיבת חמאס באזור
(צילום: דובר צה"ל )
אין זו הפעם הראשונה שבה הגרי משמיע ביקורת נגד הצהרות פומפוזיות מצד הדרג המדיני, בהן כאלה שמשמיע ראש הממשלה בנימין נתניהו. בחודש שעבר, בריאיון מיוחד ב"ועידת האנשים של המדינה", התייחס להצהרות לפני הפעולה ברפיח - והבהיר: "אני רוצה להגיד לציבור, שלא נשלה אותו - גם אחרי שנטפל ברפיח יהיה טרור". את הדברים אמר אז גם ברקע דבריו של נתניהו בחודש אפריל, שטען כי ישראל נמצאת "כפסע מניצחון מוחלט".
בתשובה לשאלת ynet, בהצהרתו מוקדם יותר החודש התייחס לביקורת על אריכות המערכה - ואמר: "לוקח זמן לטפל בחמאס - ומי שאומר משהו אחר מציג אשליה לציבור. רפיח היא אחד האזורים המורכבים ביותר במזרח התיכון, אם לא בכל העולם. היו שם 1.4 מיליון תושבים - צה"ל פינה יותר ממיליון אזרחים. זה אירוע חסר תקדים בעולם".