בישראל אופטימיים ומאמינים שהגעה לעסקת חטופים תוך שבועיים-שלושה היא דבר אפשרי – אבל אומרים שפשוט זה לא יהיה. ביום שאחרי תשובת חמאס להצעה לעסקה, שהוגדרה על-ידי גורמים שונים "הטובה ביותר עד כה", ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר להוציא את משלחת המשא ומתן בעניין החטופים. הוא עשה זאת עוד לפני כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני בשעה 19:00, ולפני הדיון הביטחוני בשעה 22:00 עם השרים גלנט, דרמר ודרעי - שבו ייקבע המנדט של צוות המו"מ.
( צילום: ירון ברנר)

1 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
הפגנה נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
הלחץ סוף-סוף עבד? מפגינים למען שחרור החטופים בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
לפי דיווחים שונים, העסקה מחלוקת לשלושה שלבים שונים - כשבשלב א' שיימשיך שישה שבועות ישתחררו כל הנשים בשבי, לצד המבוגרים והחולים. תוך כדי ביצוע השלב הזה, שבו צפויים להשתחרר 33 חטופים חיים ומתים, יתנהל משא ומתן על שלב ב' בעסקה - שבחמאס דרשו עד כה שיכלול נסיגה מלאה של צה"ל מרצועת עזה, דבר שישראל עד כה סירבה לו. בשלב זה ישתחררו יתר החטופים החיים. בשני השלבים האלה ישתחררו מאות מחבלים מבתי הכלא הישראליים, גם כאלה עם דם על הידיים. לאחר מכן - בשלב ג'- ישתחררו גם הגופות.
לפי גורם מדיני, נתניהו "חזר והדגיש שהמלחמה תסתיים רק לאחר השגת כל יעדיה ולא רגע אחד לפני". לכן, ההסכם המתגבש שומר למעשה לישראל את האפשרות לחזור למלחמה, אם במהלך השלב הראשון לא יושגו הסכמות על השלב השני. אם לא הייתה נשמרת האפשרות הזו, הסיכוי לנהל מו"מ על הגברים והחיילים שיוותרו בשבי אחרי שלב א' היה יורד פלאים.
בנוסף, בעבר חמאס סירב להכליל את התצפיתניות החטופות בפעימה ההומניטרית – וישראל עומדת על כך שהן ייכללו בה. "מי שירצה להוציא אותן, יהרוס את ההסכם כולו", הזהירו אותם גורמים.
בישראל מבהירים כי אין מדובר בהסכם "מושלם", אבל גורמים המעורים בנושא אמרו כי "הסוגיות המרכזיות מאחורינו. המשא ומתן עכשיו הוא על פרטים ולא על עקרונות, כי את העקרונות כבר סיכמנו". הצוותים, נציין, מנסחים את תשובת חמאס שהגיעה הן בערבית והן בעברית, כדי לבחון שאין תרגילים או תחבולות.
הסיבות שהובילו לשינוי הכיוון, ולאופטימיות היחסית לפיה תיתכן עסקה בקרוב, הן הלחץ של ארצות הברית לצד זה של קטאר ומצרים; ההבנה של חמאס שהקרע בין ישראל וארצות הברית לא מתרחב; וגם תקוות חמאס שלא התממשה שעצימות הלחימה בעזה תלך ותפחת.
נציין כי קודם לאישור על הוצאת המשלחת, בכיר ישראלי אמר כי אין לפסול את האפשרות שבימים הקרובים תתקיים פסגה עם ראש ה-CIA והמתווכות במטרה להגיע לעסקה. בינתיים, ההערכה היא שהשלב הבא יהיה שיחות קרבה - שעדיין לא ברור היכן יתקיימו ובאיזה דרג - אם בנוכחות ראש המוסד או באמצעות דרג מקצועי בלבד.