אלוף במילואים עמוס גלעד, שכיהן בעבר כראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון וכראש חטיבת המחקר באמ"ן, הזהיר היום (שבת) מפני "אסון כבד" אם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ימונה לשר הביטחון, כפי שזה דרש בעבר. יודגש כי כלל לא ברור אם סמוטריץ' יקבל את מבוקשו במסגרת המו"מ הקואליציוני, ובדיונים השונים עלתה גם דרישה לקבל את תיק האוצר. באירוע שבתרבות בבאר שבע הזהיר גלעד כי סמוטריץ' לא יוכל "להתכחש לחוגים שמהם הוא בא" וכי אם "יערער את האיזון" הקיים ביהודה ושומרון הוא יפעל באופן שישרת את מטרותיו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ', עמוס גלעד
בצלאל סמוטריץ', עמוס גלעד
סמוטריץ' ועמוס גלעד
(צילום: מוטי קמחי, אביגיל עוזי)
"סמוטריץ' לא יכול להתכחש לעצמו. הוא בנאדם עם חוט שדרה. הוא לא יתכחש לחוגים מהם הוא בא", טען גלעד. "אם הוא יערער את האיזונים העדינים בשומרון, זה יערער את היחסים עם מדינות האזור. זה בדיוק מה שסינוואר רוצה. זה כמעט נס תנ"כי מה שקורה פה. יש לנו יחסים מדהימים עם מדינות ערב. איראן חותרת להשמיד אותנו. היא רוצה נשק גרעיני. הרבה תלוי ביהודה ושומרון. היא חייבת להיות שקטה כדי שצה"ל יתעסק במשימות שלו".
גלעד הזהיר בנוסף כי אם הממשלה החדשה תוביל לעימות מדיני מול הממשל האמריקני, הדבר עלול לפגוע בביטחון המדינה. "אין לצה"ל חלופה לסיוע האמריקני. אני צופה חיכוך הולך וגדל. הוא (אבו מאזן – א.ק) כבר פתח במערכה נגד ישראל", אמר גלעד.
בהתייחסות לבנימין נתניהו הוא הוסיף: "ראש הממשלה החדש-ישן אדם מאוד מנוסה. האם הוא רוצה מלחמה? אין אדם כמוהו שמבין מה זה מלחמה ואת המשמעות שלה. עלולה להיות הידרדרות שכבר נמצאת בשטח". גלעד הזהיר בין היתר מהידרדרות בשטח במקרה של חיכוכים ופעולות של העדפת האוכלוסייה היהודית ביו"ש או "תחושת חופש לפורעים". לדבריו, סמוטריץ' "בא מהחוגים האלה. הוא לא יכול להתנער מהם. אומרים יש מנהיגים שהתמתנו. הוא לזכותו אדם אידיאולוג. אם הוא יממש את זה אני צופה אסון כבד. אסון כבד. רואים את זה באופק. כמו שרואים בתחזית מזג האוויר סופה מתקרבת".
גלעד הדגיש בדבריו את הסכנה הרבה שקיימת משינוי אפשרי של הסטטוס-קוו הקיים בהר הבית, ובהקשר זה הזהיר גם ממינויו המסתמן של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשר לביטחון הפנים. לדברי גלעד, "החלום של סינוואר" הוא "פיצוץ" של המתיחות בהר הבית, שיביא להצתה של עימות דתי בין ישראל לעולם המוסלמי – ולא רק עם העולם הערבי.
"נניח שעולים להר הבית, מגיע השר לביטחון פנים, מלווה ב-300 שוטרים, זה מיד יפגע ביחסים עם ירדן", אמר גלעד. "יש שיתוף פעולה מדהים עם ירדן. אם אנחנו נערער את זה על ידי מהלכים פשוטים כל יחסי הביטחון שלנו יתערערו. חייבים לשמור שם על הסטטוס-קוו. אסור לשנות. כי אם ניתן ליצרים להשתולל נפגע בביטחון. המנהיגות מאוד חשובה".