דיווח מנתב"ג, היום
(צילום: אבי חי, סטס קופולו)

כל מי שינחת בשבועיים הקרובים בישראל יידרש לבידוד של לפחות שלושה ימים - אבל לפחות בינתיים התחבורה הציבורית בנתב"ג צפויה להמשיך לפעול כסדרה. בוועדת החוקה, שדנה באישור התקנות החדשות מול זן האומיקרון, העלה יו"ר הוועדה גלעד קריב את הסוגיה הזו - ולפי שעה אין פתרון לפארסה. בינתיים, החלו מתמודדות מיס יוניברס לנחות בארץ - ושר התיירות כבר הודיע כי התחרות שאמורה להתקיים באילת לא תבוטל.
7 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
הישראלים פחות לחוצים. נוסעים בנתב"ג, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
"בשביל זה התחסנו שלוש פעמים". נתב"ג, הבוקר
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: AFP)
במהלך הדיון הופתעו חברי ועדת החוקה לגלות כי קבינט הקורונה עדיין לא אישר צו שמאפשר את הפסקת התחבורה הציבורית מנתב"ג למשך שבועיים עם החלת התקנות לכניסה לבידוד מכל מדינות העולם. לפיכך, אם הצו לא יאושר עד חצות - התחבורה הציבורית שכוללת רכבות ואוטובוסים תימשך. נציגי משרד הבריאות ומשרד המשפטים ציינו כי יש כוונה לנסות ולאשר את הצו עד כניסת התקנות לתוקף. גם כיום ישראלים נדרשים לבידוד של 24 שעות עם חזרתם לארץ, והתחבורה הציבורית פועלת.
במשרד התחבורה בוחנים את הפסקת שירות הרכבות בלבד והפעלת שאטלים מנתב"ג לטובת הנוחתים מאילת, אלא שבמקביל פועלים גם קווי אוטובוס מנתב"ג וייתכן שהם דווקא ימשיכו לפעול. עד כה לא נמסרה תגובה רשמית ממשרד התחבורה בנוגע לסוגיה.
הנושא עלה ביתר שאת לאחר שהתברר כי המאומתת הראשונה לזן החדש, עובדת זרה ממלאווי, נסעה באוטובוס לאילת. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ציינה כי למשרד הבריאות אין כל דרך להגיע ל-12 אנשים שהיו באוטובוס שבו נסעה הנדבקת בזן האומיקרון מתל אביב לאילת, ואמרה בהתייחסה לשימוש באיכוני שב"כ לצמצום שרשראות הדבקה כי "אין רצון להפעיל את איכוני השב"כ בצורה רוחבית אלא ככלי משלים לנסות לזהות מגעים אקראיים שהמאומת לא יודע להגיד".
אלרעי פרייס מסבירה על הזן החדש בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת )

כמה דקות אחרי שהנושא עלה בוועדת החוקה, פרסם מטה ההסברה למאבק בנגיף הקורונה הודעה לציבור: "בעקבות זיהוי המאומתת לנגיף האומיקרון שחזרה ממלאווי ונסעה באוטובוס מתל אביב לאילת, משרד הבריאות קורא לכל מי שנסע ביום שני 22 בנובמבר בקו אוטובוס 390 של חברת אגד שיצא בשעה 14:30 מהתחנה המרכזית בתל אביב (קומה 6) לכיוון אילת, לגשת בהקדם ולהיבדק בבדיקת PCR באחד ממתחמי הבדיקות ולהיכנס לבידוד עד לקבלת תוצאת בדיקה שלילית".
למרות ההגבלות, שבמסגרתן כל מי שישוב בתקופה הקרובה ייאלץ להיכנס לבידוד ביתי או למלונית קורונה (אם ישוב ממדינות אדומות), במהלך היום צפויים לעבור בנתב"ג כ-41,800 נוסעים. 23,400 מהם ימריאו ב-157 טיסות, ואילו 18,400 נוסעים ינחתו בישראל ב-132 טיסות אחרות.
7 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
"נגן על עצמנו, נתנהג לפי ההנחיות". מטוסים בנתב"ג
(צילום: AFP)
החשש מזן האומיקרון אולי מורגש באירופה ובמשרדי הממשלה, אך נדמה שהישראלים שיוצאים לחו"ל פחות לחוצים. סלבה מתל אביב שטס למילאנו אמר במשדר הבוקר של ynet כי "אנחנו מגנים על עצמנו, כמו שמשרד הבריאות מורה. נעשה בדיקות בחזור, אנחנו כבר יודעים שנהיה בבידוד שלושה ימים. איטליה עדיין לא אדומה".
לדבריו מדובר בטיסת יום הולדת לבתו, בת 16, והם לא חשבו לרגע לבטל אותה: "אנחנו חוששים, אבל כבר תכננו הרבה, לבת שלי יש יום הולדת 16, הבטחתי לה. נגן על עצמנו ונתנהג לפי ההנחיות. נשב בבידוד ונעשה את כל הבדיקות".
אלמוג שטס אף הוא לאיטליה סיפר כי הוא לא חושש: "בשביל זה התחסנו שלוש פעמים. החשש לא גדול. יכול להיות שכשנחזור נהיה בבידוד שלושה ימים אבל זה לא אמור להשפיע. כבר ראינו את הסגרים, עברנו אותם".
7 צפייה בגלריה
ענבל גלאם
ענבל גלאם
הטיסה לשווייץ בוטלה, הכסף לא יחזור. ענבל גלאם
(צילום: מלי יפרח )
השחקנית ענבל גלאם הייתה אמורה לטוס מחר לשווייץ, אך זו סגרה את הכניסה לישראלים לשטחה אחרי שהווריאנט החדש אותר בישראל. גלאם, שכבר שילמה על החופשה מראש, חוששת שלא תוכל לקבל החזר כספי מלא. "עוד לא ענו לי בסוויס אייר", אמרה. "מהמלון לא אקבל החזר, וגם לא על הרכבות. זה מבאס, כי האחיינים והאחייניות ואחותי מחכים לנו. אני מקפידה מאוד, מחוסנת וגרה עם אמי המבוגרת. חיכיתי מאוד לראות את המשפחה, ואמא שלי גם הכינה להם מטעמים".

אלה הגבלות הטיסה החדשות

לפי ההחלטה שאושרה אמש בקבינט הקורונה, תיאסר לשבועיים כניסת זרים לישראל מכל המדינות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. גם תוקף יתר ההחלטות שהתקבלו לאחר שאותרה מאומתת ראשונה בווריאנט הדרום-אפריקני - עובדת זרה שהגיעה ממלאווי - הן לשבועיים.
7 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
(צילום: יריב כץ)
7 צפייה בגלריה
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
נוסעים יוצאים מהארץ בזמן התפשטות וריאנט הקורונה החדש
(צילום: יריב כץ)
ישראלים שמוגדרים מחוסנים או מחלימים לפי משרד הבריאות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשלושה ימים. הם יוכלו להשתחרר מבידוד בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום.
ישראלים לא מחוסנים יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשבוע. הם יוכלו להשתחרר מבידוד ביתי בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השביעי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצע את הבדיקה הנוספת ביום השביעי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום. בנוסף הוחלט על הטלת קנסות על נוחתים שלא עברו בדיקת PCR בסיום תקופת הבידוד.
ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. בינתיים מדובר בשתי מלוניות קורונה - דן פנורמה תל אביב ודן פנורמה ירושלים.
לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו המבודדים במלוניות להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הם ישוחררו מבידוד. בינתיים כוללת רשימת המדינות האדומות 50 מדינות אפריקניות - כל מדינות היבשת כולל איי סיישל, מדגסקר ומאוריציוס, ופרט למדינות צפון אפריקה.