עימות חריף פרץ היום (יום א׳) בישיבת הממשלה סביב האירוע הממלכתי לציון טבח 7 באוקטובר במלאת שנה למתקפת הטרור האכזרית. במהלך הישיבה ביקשה השרה הממונה על הפקת האירוע, מירי רגב, לבטל את אחד מאירועי הסליחות שאמור להתקיים באותו תאריך בבריכת הסולטן בירושלים. שר המורשת, עמיחי אליהו, התנגד בתוקף ואמר שהוא עובד על הטקס הזה כבר שבעה חודשים.
4 צפייה בגלריה
מירי רגב ועמיחי אליהו
מירי רגב ועמיחי אליהו
השרה רגב והשר אליהו
(צילום: מארק ישראל סלם פול, שלו שלום)
רגב אמרה שזה לא הגיוני ולא מכובד שיתקיים טקס כזה במקביל לטקס הזיכרון הממלכתי ודרשה לבטל אותו. אולם, השר אליהו טען כי משרד המורשת עובד כבר שבעה חודשים על אירוע סליחות בשיתוף פורום הגבורה והתקווה ופצועי המלחמה וביטולו יפגע במשפחות השכולות. האירוע הזה מוגדר ממלכתי - והוא אחד מחמישה אירועי סליחות שמוגדרים ממלכתיים. נתניהו הופתע וענה לו: "מי עובד על אירוע שבעה חודשים?".
השרה רגב השיבה לשר המורשת: "עמיחי, אתה כנראה שוכח עם מי אתה מדבר. אני מנהלת כבר עשר שנים את כל טקסי הזיכרון. אל תספר לי סיפורים. כמו שביום העצמאות והזיכרון אין עוד טקסים - גם כאן לא יהיה". השר קיש גיבה את השרה: "נכון, לא עושים טקסים מקבילים".
מזכיר הממשלה פוקס התערב: "אבל רגע, סליחות זה יותר מאוחר בערב, אולי זה לא יתנגש?". השר בוסו התייצב לימינו של השר אליהו: "מה קשור, סליחות זה לא תאריך לבחירה". רגב ענתה כי "יש כמה ימי סליחות, לא חייבים לעשות אירוע דווקא ב-7 באוקטובר". רה"מ נתניהו התערב בויכוח והודיע שהוא יטפל בזה.
טקס יום הזיכרון הממלכתי ב 7 באוקטובר יתקיים באולם בדרום ויתקיים במתכונת טקס המשואות כך שיצולם מראש ויערך ללא קהל. יהיו בו נאומים מוקלטים של רה"מ. יהיו גם צילומים באתרי הזוועה.
מלשכת השרה רגב נמסר כי בישיבה שהתקיימה הבוקר, היא "לא דרשה בשום שלב מהשר עמיחי אליהו לבטל את אירוע הסליחות". לדבריהם, "עם זאת, לאור החלטת הממשלה על קיומו של טקס ממלכתי ב-7 באוקטובר, השרה רגב, ציינה, כמו גם חברי ממשלה נוספים, כי נכון יהיה להזיז את אירוע הסליחות ביום אחד - שכן מנהג הסליחות מתפרש על פני חודש ובמהלכו מתקיימים אירועי סליחות רבים, ואילו 7 באוקטובר הינו מועד ייחודי, שבו אנו מציינים את הטבח הנורא. משרדי הממשלה אינם מקיימים ארועים מקבילים לארועים ממלכתיים. כמקובל בימי הזיכרון ויום העצמאות וכך יש לנהוג גם ב-7 באוקטובר".

המחלוקות סביב המינוי

מינוי השרה רגב על הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר גרר גם תגובות ממשפחות החללים טבח חמאס. אחד המבקרים הקולניים של הממשלה בכלל והמינוי בפרט, הוא יונתן שמריז, אחיו של אלון שמריז ז"ל שנהרג בעודו חטוף בעזה. "לתת למירי רגב להיות אחראית על טקס ה-7/10 זה כמו לתת לנסראללה להניח אבן פינה לכבוד יישוב חדש בצפון", כתב ב-X (טוויטר לשעבר).
"הטקס הזה הוא בגללכם", חרץ. "אתם באופסייד כל כך גדול שאין לכם מושג. ביזיון הנספים, ביזיון לכולנו". גם מצדה בוכריס, סרן במילואים ואחות שכולה, הצטרפה לגינויים. ב-7 באוקטובר מצדה איבדה את אחיה רס"ן חן בוכריס, ס' מפקד יחידת מגלן, בן 26 בנופלו.
4 צפייה בגלריה
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
(צילום: מתוך האלבום הפרטי)
"הוא לא חיכה שיקפיצו אותו, יצא דרומה על דעת עצמו והיה עם הכוח הראשון שהגיע לנחל עוז", סיפרה מצדה. "אח שלנו ש', קצין אג"מ חטיבתי, הספיק לראות אותו בשטח כשנלחם. יש לנו אח נוסף בשירות מילואים כחובל ואני בעצמי שירתי במילואים לפני שחן נהרג וחזרתי אחרי השבעה לתפקיד, עד היום אני בתפקיד בפיקוד הדרום. גדלנו בבית על ערכים של נתינה למדינה ושירות משמעותי בצה"ל", סיפרה.
מצדה כאמור משרתת במילואים ומפאת תפקידה אינה נחשפת לחדשות בתדירות יום-יומית. אולם, כשהיא נחשפה לדיווח לפיו הממשלה אישרה את מינוי השרה רגב כאחראית על הטקס לציון שנה לאסון 7 באוקטובר - זה צרם לה. "אין פה שום עניין פוליטי, של שמאל או ימין – זה עניין של מימוש אחריות. איפה היא, בתור שרת התחבורה של ישראל, הייתה באותה שבת שחורה?", הסבירה מצדה.
"למה השרה לא סייעה לכל אותם לוחמים שהתחננו לסיוע להגיע לשטח, בשבת בבוקר. איפה המקום שלה לקחת אחריות על הכישלון שלה בביצוע התפקיד שלה באותו היום ועד עכשיו", אמרה. "באותה שבת שחורה מימד הזמן היה משמעותי ביותר. עכשיו לא רק שתיקח אחריות – אלא גם תוביל את בניית הטקס לציון שנה לאסון? היא עלולה לקבע עיוותי מציאות בטקס שהמטרה שלו לזכור את אותו היום".
4 צפייה בגלריה
מצדה בוכריס
מצדה בוכריס
״השרה עלולה לקבע עיוותי מציאות בטקס הזיכרון הממלכתי״, מצדה בוכריס
לטענת מצדה מי שצריך להוביל את הטקס אלו מועמדים ראויים מבני משפחות שכולות, משפחות חטופים, פצועים משתקמים וחברי עמותות וארגונים חברתיים שתומכים את הקהילות שנפגעו. "האנשים שהצילו אותנו כעם ביום הזה ראויים להוביל את הטקס. אלו שעזבו הכל ונרתמו להציל חיים באותו היום, ומאז ועד היום – פועלים בשביל החברה שלנו. הם חלק מהזיכרון אבל גם מהתקומה שלנו כעם. מהמחדל לטקס הזיכרון - האם הממשלה ראויה להנציח את קורבנות כישלונה?", סיכמה.
לעומתה, ורד אנסבכר, אחותו של רס"ן יהודה כהן ז"ל, מ"פ בסיירת גבעתי, בן 25 בנופלו, מברכת על עצם קיום הטקס - ללא קשר למי שתנהל אותו. "אני חושבת ש-7 באוקטובר היה יום קשה ויום אסון למדינת ישראל וחשוב מאוד שמציינים אותו", אמרה ורד.
"זה גם יום של גבורה של חיילים ואזרחים, של מסירות נפש, יום שבו ראו את האכפתיות האדירה שיש כאן לכל אחד ואחד מתושבי ישראל, את הלכידות החברתית שלא תמיד רואים ושומעים, והיא הרבה יותר עמוקה ממה שדמיינו והיה אפילו מי ששאל על עצם קיומה", שיתפה. "לכן חובה עלינו שזה יהיה יום שיתן גם כוחות לעם ישראל ולא רק יתעסק במוות ובבכי, כי יש הרבה כוחות אדירים שפרצו מהעם שלנו ביום הזה וממשיכים להתבטא עד היום".
4 צפייה בגלריה
ורד אנסבכר
ורד אנסבכר
"יום של גבורה של חיילים ואזרחים", ורד אנסבכר
(צילום: קובי קואנקס)
אל המבקרים הצטרף גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שכתב בחשבון X שלו: "בממשלה שמכירה באחריותה על האסון שהיא נושאת באחריות לו, לעולם לא היה מוטל על שרת התחבורה לנהל את טקס הזיכרון הממלכתי לשבעה באוקטובר, אלא על שר התרבות שהיה מקים ועדת היגוי משותפת עם אנשי העוטף והמשפחות השכולות".
גנץ אף הוסיף: "בממשלה שמכירה בגודל הכאב והאובדן, שרת התחבורה ושר המורשת, לא היו מעזים להתווכח על קרדיט בנוגע לטקסי יום השנה לשבעה באוקטובר. בממשלה שהייתה לה קצת יושרה, היו דואגים שעד השבעה באוקטובר 2024, שנה לאסון, יתקיימו בחירות, ויוחזר האמון בין העם לנבחריו. בממשלה הזו - אין לקיחת אחריות, אין הבנה לכאב והאובדן, אין יושרה, וכנראה שאין גם בושה".
בנוסף לאירוע הזיכרון בשבעה באוקטובר, תתקיים אזכרה ממלכתית מידי שנה בתאריך העברי. השנה תחול האזכרה בתאריך 27 באוקטובר.
השרה רגב הגיבה על מינויה הערב: "בכובד ראש, ובתחושת שליחות עמוקה, קיבלתי על עצמי את המינוי להוביל את הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח הנורא בשבעה באוקטובר. ביום זה פלש ארגון הטרור חמאס למדינתנו וביצע פשעים נגד האנושות בבנות ובבני עמנו".
"מאז ועד היום אנו בעיצומה של מלחמה צודקת להגנת ביתנו ועתידנו", אמרה השרה. "כפי שהובלתי את טקס המשואות בצל המלחמה, עם כל הרגישות המתבקשת, כך אני מתכוונת להוביל את הטקס בשבעה באוקטובר. אנחנו במציאות קשה, כואבת ומורכבת, שבה 115 חטופים עדיין מצויים בשבי בעזה, רבים עדיין מפונים מבתיהם והמלחמה עדיין בעיצומה. על כן, נערוך את הטקס ברגישות ובאחריות ונביא לידי ביטוי את הזיכרון, הגבורה והתקווה".