נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ניצב בפני שורה ארוכה של מאבקים משפטיים וקנסות ענק, וגם עדיין לא הוכתר רשמית כמועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות - כשמולו מתמודדת עדיין ניקי היילי. אך למרות זאת, טראמפ כבר בתהליך חיפוש מועמד לתפקיד סגן הנשיא שיעמוד לצידו בבחירות הכלליות בחודש נובמבר.
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: AP)
בריאיון לפוקס ניוז אמר טראמפ כי יש לפחות שישה שמות ברשימה הקצרה שלו: טים סקוט, הסנטור מדרום קרוליינה; רון דה סנטיס, מושל פלורידה; ויוואק רמאסוואמי, יזם הביו-טכנולוגיה שהתמודד בפריימריז הרפובליקניים; ביירון דונלדס, חבר קונגרס מפלורידה, וגם שתי נשים: קריסטי נואם, מושלת דרום דקוטה, וטולסי גבארד, לשעבר חברת קונגרס דמוקרטית מהוואי שעשתה בשנים האחרונות מעבר חד לצד הימני הקיצוני.
דה סנטיס (45), השם המוכר ברשימה, היה עד לאחרונה התקווה הגדולה להנהגה אחרת במפלגה. הוא זכה לפני שנה בניצחון סוחף בבחירות האמצע לכהונה שנייה כמושל פלורידה, מה שהוביל את עיתון הבית של מרדוק והמפלגה לייצר סביבו את הכותרת DeFuture ("העתיד"), ולפמפם אותו כמועמד הכמעט ודאי הבא לנשיאות.
איך זה נגמר כולם יודעים: דה סנטיס, צעיר ופוטוגני, אומנם זכה לבולטות בארה"ב משום מדיניות מקלה בקורונה שקסמה לרפובליקנים ולמתנגדי חיסונים רבים, וכן בשל מלחמות תרבות קולניות נגד דיסני ואף צנזורת ספרים - אבל ברגע שהחל המאבק האמיתי מול טראמפ, "טראמפ גרסה 2.0" התגלה כגרסת 0.5: נטול כריזמה מספקת וקסם אנושי להגיע לתפקיד.
6 צפייה בגלריה
רון דה סנטיס
רון דה סנטיס
עד לאחרונה - התקווה הגדולה להנהגה אחרת במפלגה. דה סנטיס
(צילום: Alex Wroblewski ,AFP)
6 צפייה בגלריה
ארה"ב טים סקוט מועמד פריימריז רפובליקניים לנשיאות בחירות
ארה"ב טים סקוט מועמד פריימריז רפובליקניים לנשיאות בחירות
נתלו בו תקוות להיות הרבה יותר ממה שהוא. סקוט
(צילום: AP)
סקוט (58) הוא מתמודד נוסף מהשלבים המוקדמים בפריימריז שנתלו בו תקוות להיות הרבה יותר ממה שהוא. סנאטור אפרו-אמריקני מהמדינה המתנדנדת דרום קרוליינה, שגדל בבית עני אבל משם צמח להיות רפובליקני גאה וקפיטליסט מושבע. לכאורה מועמד ממלכתי, מיינסטרימי ורך לשון, אבל בפועל מהרגע שפרש מהמרוץ הוא מתפקד כחייל נאמן של טראמפ בכל פורום.
רמאסוואמי (38) הוא עוד כוכב לשנייה וחצי בפריימריז שמהם פרש ממש כשהתחילו. הוא הגיע למקום הרביעי באייווה בלבד, אחרי חודשים של רעש וצלצולים, אך פרק הזמן הזה הפך אותו לשם מוכר בארה"ב ולאורח קבוע באולפנים ומהחודשיים האחרונים - למעריץ של טראמפ, המסביר למה כל הממסד נגדו.
בדומה לטראמפ בסיבוב הפותח ב-2016, גם הוא מתגאה בכך שאין לו ניסיון פוליטי והוא "לא חלק מוושינגטון". בהיותו יזם ביוטק בעל כמה הצלחות מרשימות וכמה כישלונות, רמאסוואמי אוהב להציג אידאולוגיה ליברטריאנית ושמרנית - התחייבות לפטר 75% מעובדי המדינה בארה"ב, ביטול אפליה מתקנת, וגם צמצום של הסיוע לישראל. הוא גם פלרטט עם תיאוריות קונספירציה, כולל של 11 בספטמבר.
דונלדס (45) הוא חבר קונגרס אפרו-אמריקני מפלורידה, וכמו דה סנטיס, הוא צעיר ו"טראמפיסט" בנשמה. הבנקאי לשעבר טוען בין היתר כי ג'ו ביידן "אינו הנשיא הלגיטימי של ארה"ב", דבר שלבטח קוסם לטראמפ.
נואם (52), מושלת המדינה הנידחת דרום דקוטה, שגדלה בחווה, היא עוד אחת מהתומכות הנאמנות של טראמפ במפלגה. היא הספיקה לעשות סיבוב בוושינגטון כחברת קונגרס בשנים 2019-2011, עשתה את המוות לברק אובמה וסייעה רבות לטראמפ כמצופה ממנה, ובעיקר התמקדה בצמצום הוצאות.
גבארד (42) היא במידה רבה השם האקזוטי ביותר ברשימה והחלום הרטוב של שמרנים רבים: דמוקרטית ש"התפכחה". היא הייתה חברת קונגרס דמוקרטית במשך שמונה שנים מטעם הוואי, תמכה במדיניות ליברלית ואף התמודדה מול ביידן בפריימריז הדמוקרטיים ב-2020 (ואז פרשה ותמכה בו). והינה מהפך: ב-2022 פרשה מהמפלגה בטענה כי הפכה ל"מועדון סגור, אליטיסטי ומחרחר מלחמה". מאז היא מופיעה בתוכניות האירוח ובוועידות השמרניות, ותומכת בכל הנרטיבים של טראמפ.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי ל נשיאות ויווק רמסוואמי
ארה"ב עימות רפובליקני שלישי ל נשיאות ויווק רמסוואמי
הפך לשם מוכר בארה"ב ולאורח קבוע באולפנים. רמאסוואמי
(צילום: Joe Raedle/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
"טראמפיסט" בנשמה. דונלדס
"טראמפיסט" בנשמה. דונלדס
"טראמפיסט" בנשמה. דונלדס
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
טולסי גבארד גברד דמוקרטית רצה לנשיאות ארה"ב פריימריז
טולסי גבארד גברד דמוקרטית רצה לנשיאות ארה"ב פריימריז
דמוקרטית ש"התפכחה". גבארד
(צילום: AP)
מאחר שמדובר בטראמפ, הרשימה הזו יכולה להשתנות לגמרי תוך יום, אבל יש בה כמה דברים בולטים: ראשית, טראמפ מתנתק לגמרי, גם למראית עין, ממה שמקובל להיחשב "הממסד הרפובליקני". ב-2016 הוא הסכים בחוסר חשק לקבל את מייק פנס כסגנו, הפעם הרשימה כוללת אך ורק את נאמניו הברורים.
שנית, שניים מהשישה (סקוט ודונלדס) הם שחורים, ורמאסוואמי הוא ממוצא הודי. סקרים מראים כי טראמפ עשוי להעביר אליו אחוז מספק של בני מיעוטים, בעיקר גברים, כדי לפגוע ממשית בנשיא המכהן ביידן.
בנוסף, הכללתו ברשימה של דה סנטיס: טראמפ זעם על כך שדה סנטיס בכלל ניסה לרוץ לנשיאות והקדיש שנה להתקפות ועלבונות נגדו, אבל כשדה סנטיס פרש מהמרוץ הוא חזר מיד לתמיכה מלאה בטראמפ, ואולי זה סלח לו.
מועמדת נוספת ששמה הוזכר בשבועות האחרונים היא אליס סטפניק (40), חברת הקונגרס הרפובליקנית השנויה במחלוקת, שהפכה לכוכבת אחרי שניהלה את השימוע המפורסם נגד נשיאות האוניברסיטאות הגדולות אחרי 7 באוקטובר.
עם כל ההתניות וההסתייגויות, נראה כי אם טראמפ היה חייב להחליט על סגנו היום, הוא היה בוחר בטים סקוט. הסנטור מדרום קרוליינה, שהשתתף בפריימריז הרפובליקניים, מעולם לא העביר אפילו שביב ביקורת על טראמפ - ומהרגע שפרש מהמרוץ הוא צמוד אליו בכל מקום.
אף שהגיע לקונגרס כמינוי של ניקי היילי, כשזו הייתה מושלת דרום קרוליינה, סקוט התייצב אוטומטית מאחורי טראמפ לקראת הפריימריז במדינה בשבת והפך לאחד מדובריו הנאמנים ביותר. "הרבה אנשים מדברים על האיש הזה", אמר טראמפ בריאיון לפוקס והצביע על סקוט. "הוא תומך גדול שלי. טים סקוט היה יותר טוב עבורי מאשר עבור עצמו. הוא לא אוהב לדבר על עצמו, אבל הוא אוהב לדבר על טראמפ. אני אומר את זה בצורה הכי חיובית".