הנשיא בריאיון ל-ynet. הריאיון המלא: מחר בערב
(צילום: שמוליק דודפור, ירון שרון)

נשיא המדינה סבור כי המשבר הנוכחי הוא החמור בתולדות המדינה, קורא "להרכין ראש ביחד" ביום הזיכרון הקרוב ובתשובה לשאלה על התעלמות ראש הממשלה בנימין נתניהו ממותו של יהונתן גפן הוא אומר כי "מייבאים לארץ את תרבות הפסילה, זה הבל הבלים".
בריאיון חג מיוחד ל-ynet, שיפורסם במלואו מחר (ראשון) ב-20:00, כינה הנשיא יצחק הרצוג את העימות סביב המהפכה המשפטית כ"משבר הפנימי החמור ביותר מאז קום המדינה, משבר שמשפיע בהרבה מאוד גזרות" - והוסיף כי אם המגעים לפתרון ייכשלו "אני לא אתבייש להגיד מי לדעתי אשם".
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון ל-ynet
נשיא המדינה יצחק הרצוג בריאיון ל-ynet
הרצוג בריאיון למורן אזולאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הוא גילה כי דחה הצעה להתפטר מתפקידו, על רקע קידום החקיקה והמחאות נגדה: "אני נהנה מאמון גדול בציבור מכל חלקי העם. קיבלתי הצעות שונות לגבי פעולות ומעשים שאני יכול לנקוט והייתה גם ההצעה הזאת. דחיתי אותה והיא לא נראית לי נכונה בכלל".
בתשובה לשאלה אם הוא סבור שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שגתה בכך שלא אפשרה לנתניהו להתערב במהפכה המשפטית, ענה הנשיא: "חשבתי שנכון שנתניהו יהיה מעורב, הוא ראש הממשלה, ראש הרשות המבצעת. לאחר מכן כבר הגיעו גם חוות דעת ופסיקות. לא התערבתי יותר".
הרצוג ביקש להעביר מסר מאחד, על רקע הקריאות להשאיר פוליטיקאים מחוץ לבתי העלמין ביום הזיכרון הקרוב: "פגשתי משפחות שכולות בממשלה הקודמת, שבאו עם אותן טענות וביקשו להחרים, ושכנעתי אותן שזה טעות מרה. יש לנו מדינה אחת, יש לנו סמל מדינה אחד, ואנחנו צריכים להרכין ראשנו ביחד ולהתאפק. לנשום עמוק, לחשק שפתיים".
אביב גפן סופד אתמול לאביו. נתניהו עוד לא הגיב
(צילום: נדב אבס)

מסר דומה העבירו אתמול גם ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושני ראשי מפלגות האופוזיציה הגדולות - יאיר לפיד ובני גנץ. בקריאה משותפת חריגה שפרסמו לפני יום הזיכרון הם כתבו: "זה יום שבו דוממות המחלוקות. ב-75 שנות המדינה היו ימי הזיכרון סמל לאחדות, כך צריך להיות גם השנה. מעל קברי יקירינו כולנו אחים".
אתמול הובא למנוחות בנהלל יהונתן גפן, מענקי התרבות של ישראל, שלא חסך בביקורת כלפי נתניהו. מאז פטירתו ביום רביעי, ראש הממשלה לא הגיב לכך במילה. כשנשאל על כך, ענה הרצוג: "אני הבעתי תנחומים מעומק ליבי, אני חושב שהם מבטאים את רחשי לב הציבור ואני בכלל מציע לעשות דבר כזה - להפריד בין דעותיו של אדם לבין תרומתו העצומה למדינה, לחברה, עשייתו הטובה. אנחנו מייבאים לארץ תרבות שנקראת Cancel culture, תרבות הפסילה. אם אתה אומר משהו שאני לא אוהב אתה פסול לחלוטין. זה הבל הבלים".