1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בליכוד מתקשים למצוא פתרונות. נתניהו ודרעי
(צילום: שאול גולן, אלכס קולומויסקי )
שר הרווחה יעקב מרגי מש"ס אמר הבוקר (רביעי) כי אם יו"ר מפלגתו אריה דרעי לא יוכל להישאר שר בעקבות הכרעת בג"ץ הצפויה בעניינו - הם יפרקו את הממשלה. "אם אריה דרעי לא בממשלה - אין ממשלה", אמר בריאיון לכאן רשת ב'. בהמשך ניסה מרגי לעדן את המסר: "אני אמליץ למועצת חכמי התורה שאם אריה דרעי לא בממשלה אין ממשלה, זו דעתי".
גורם נוסף בש"ס אמר כי "לא יהיה מצב שהממשלה תתקיים ללא דרעי. זאת הבעיה של הליכוד ושימצאו דרך לפתור את זה". ח"כ אריאל קלנר (הליכוד) אמר ל-ynet radio כי הוא "מבין את הלכי הרוח של ש"ס, של ציבור עצום שאומר 'מזלזלים בנו'. נצטרך למצוא לזה פתרונות".
שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) התייחס להחלטת בג"ץ הצפויה בציוץ בטוויטר. "אם בג"ץ יחליט שחיות היא ראש הממשלה מעתה ועד עולם, בניגוד לחוק יסוד הממשלה, האם לא נגן על הדמוקרטיה שלנו?! ברור שכן. זו החלטה בחוסר סמכות ובעזות מצח. רגע, אבל זו בדיוק המשמעות של להתערב לראש הממשלה במינוי השרים בניגוד לחוק יסוד הממשלה, לא?", כתב קרעי.
השבוע הבהיר דרעי שגם אם בג"ץ יפסול אותו הוא לא יתפטר, ואמר בשיחות סגורות: "האחריות היא על נתניהו, הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת". אלא שגם בליכוד מתקשים למצוא פתרונות יצירתיים שישאירו את דרעי בממשלה באופן חוקי, ובמפלגה אף מעריכים כי הוא יצטרך להישאר חבר קואליציה בלבד, מבלי לכהן כשר.
הצעה אחת שכבר עלתה בעבר בליכוד היא לבטל את עילת הסבירות. עדיין לא ברור אם הביטול יחול רטרואקטיבית על הכרעות בג"ץ לפני אישור החוק, ובכלל - גם הליך החקירה עצמו מערים קשיים לקואליציה: הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי גורמים בליכוד העבירו מסר לדרעי, שלפיו לא ניתן להעביר בהליך בזק חוק כזה. "זה חוק שייקח זמן להעביר", אמר גורם במפלגה. לדברי ח"כים בליכוד, מאחר שראש הממשלה נתניהו לא מתכוון להפר את פסיקת בג"ץ - יו"ר ש"ס והשותף הנאמן ביותר שלו עלול להישאר תקופה ארוכה מחוץ לממשלה. תרחיש כזה עלול ליצור משבר קואליציוני משמעותי.
(צילום: בראל אפרים, אבי חי)

במקרה שבג"ץ יפסול את דרעי ונתניהו יסרב לכבד את הפסיקה, תהיה זו החלטה תקדימית של ראש הממשלה, שלמעשה לא יציית להחלטה שיפוטית ואז צפוי להיפתח נגדו הליך על ביזיון בית המשפט. אפשרות נוספת היא שנתניהו ימנה את דרעי לראש ממשלה חליפי, ויחזיר אותו לתפקידו כשר אחרי ביטול עילת הסבירות.
תרחיש אפשרי אחר הוא שבית המשפט העליון יטען שתיקון חוק יסוד הממשלה, שאפשר את מינוי דרעי, צריך להתבטל או להדחות לכנסת הבאה. במקרה כזה, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט נעם סולברג, יידרש לקבוע האם יש קלון במעשי דרעי. בכל מקרה, הכנסת תוכל לחוקק פסקת התגברות שתבטל את הכרעתו.
בש"ס ניכרת הדריכות לקראת פרסום החלטת בג"ץ. אתמול אמר ח"כ אברהם בצלאל מהמפלגה בריאיון לערוץ כנסת שאם מינוי דרעי ייפסל - שופטי בג"ץ "יורים לעצמם בראש". לדבריו, "הם יודעים את הרגישות שיש כרגע". כשנאמר לו שדבריו נשמעים מאיימים, השיב: "אני לא חושב שזה מאיים בכלל". אחרי הריאיון הוא הוציא הבהרה לדבריו, ואמר: "לא הובנתי כהלכה ואני מצר על כך, כוונתי הייתה שאם החלטת בג"ץ תפסול את בחירתם של יותר מ-400 אלף אזרחים - הדבר יפגע קשות באמון הציבור בבית המשפט".