הגבר הישראלי שנורה למוות הבוקר (שבת) בקלקיליה, היה מוכר לסוחרים הפלסטינים בעיר שבשטחי הרשות הפלסטינית. גורם במנגנוני הביטחון הפלסטיניים אמר ל-ynet כי הנרצח - תושב המרכז בשנות ה-60 לחייו - "היה מוכר בקלקיליה ככזה שקונה ירקות כבר עשר שנים". ברכבו של הנרצח אותרה גם היום שקית ירקות, ומה שהביא אותו למקום הוא ככל הנראה קניות.
בינתיים, התחזק החשד שהרצח הוא פיגוע על רקע לאומני. "אלה שטחי A. אסור ומסוכן לאזרחים ישראלים לנכוח שם. אין לצבא דרך להגן עליהם", אמר בצהריים גורם ביטחוני. לדבריו, הנרצח, שגם רכבו הוצת לאחר שנורה, נהג לערוך קניות בעיר לעיתים תכופות.
הרכב שהוצת, הכוחות שנכנסו לקלקיליה: התיעוד מהבוקר

4 צפייה בגלריה
אזרח ישראלי נורה בקלקיליה
אזרח ישראלי נורה בקלקיליה
הרכב עולה באש אחרי הירי בישראלי, והוצאת שרידיו לאחר מכן
4 צפייה בגלריה
קלקיליה
קלקיליה
"לצבא אין דרך להגן על אזרחים שם"
(צילום: יובל חן)
לאחר התקרית, כוחות צה"ל רבים נכנסו לעיר כדי לבדוק את נסיבות האירוע. דובר צה"ל מסר כי "כוחות פועלים כעת בקלקיליה, לאחר שנקבע מותו של אזרח ישראלי, זמן קצר לאחר שנמצא ירוי במרחב. כוחות צה"ל ומשטרת ישראל חוקרים את נסיבות האירוע". עד כה, היו יותר מ-350 פעילויות בקלקיליה מתחילת המלחמה, בהם חמישה מבצעים חטיבתיים, ויותר מ-40 מחבלים חוסלו בעיר.
במערכת הביטחון מתמודדים כבר שנים עם תופעת הישראלים שחוצים את שטחי A ונכנסים לתוך כפרים ועיירות פלסטיניים באופן לא מסודר ולא מתואם. הכניסות לשטחים הפלסטיניים מתרחשות לרוב בשל ענייני מסחר, בגלל הפיתוי הגדול של מחירים נוחים וזולים - והן אינן קורות רק באזור אחד אלא בכל יהודה ושומרון.
כבר בחודש אוגוסט אשתקד, אז נרצחו אביעד ניר ואביו שי סיילאס ניגרקר בפיגוע ירי בחווארה, הזהירו גורמי ביטחון מהתופעה הפסולה והלא חוקית. "אנחנו משקיעים המון בהסברה בעניין הזה, ואנשים לא מבינים עד הסוף את הסכנה", הסביר אז גורם ביטחוני בכיר. קשרי המסחר בין היהודים לפלסטינים נמצאים בכל נקודה ביהודה ושומרון, ומאוד קשה לעקוב אחרי כל ישראלי שנכנס לשטחי A. מלבד העובדה כי מדובר בפיתוי כלכלי, ישנה תחושת מתעתעת של ביטחון שגורמת לאנשים להיכנס פנימה.
4 צפייה בגלריה
קלקיליה
קלקיליה
קלקיליה, היום
(צילום: יובל חן)
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בכניסה לקלקיליה
כוחות צה"ל בכניסה לקלקיליה
כוחות צה"ל בכניסה לקלקיליה
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
פעילות צה"ל בקלקיליה, אתמול

מוקדם יותר היום נודע כי תחילה הועבר הישראלי על-ידי הסהר האדום לקבלת טיפול ראשוני בבית החולים הממשלתי בקלקיליה, ובפעילות קציני המינהל האזרחי, הועבר הישראלי לאמבולנס של מד"א במוצב 422 - שם נקבע מותו כעבור דקות ספורות. החל מקבלת הידיעה על פציעתו של הישראלי, קציני מפקדת תיאום וקישור בחטיבת אפרים פעלו מול מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, במטרה לשמור על ביטחונו של הישראלי ומרגע אשפוזו בבית החולים ובמהלך העברתו לשטח ישראל, הוא אובטח על-ידי המנגנונים הפלסטיניים.
בחמאס בירכו על "מבצע קלקיליה ההרואי". לפי הודעת ארגון הטרור, "זו הדרך להתמודד עם פשעי הכיבוש".
הירי הקטלני בישראלי, בעיר הפלסטינית שנמצאת כאמור בשטח A ואסורה לכניסת ישראלים על-פי חוק, מגיע פחות מיממה לאחר ששני מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי חוסלו בקלקיליה. בתמונות וסרטונים שפרסמו הפלסטינים אתמול נראה חיסול המחבלים - סמוך לשוק המרכזי בעיר. אחד מהמחבלים תכנן לפי כוחות הביטחון לבצע פיגוע באזור.
בחודש אפריל האחרון פתחו בחטמ"ר אפרים במבצע אגרסיבי לדיכוי תשתית הטרור שניסו המחבלים להקים בקלקיליה. העיר קלקיליה מונה בין 60 ל-70 אלף תושבים. אין בה מחנה פליטים אך יש שכונות המזוהות עם טרור, בהן שכונת ניזאל ושכונת כפר סאבא. בשתיהן ישנה צפיפות גדולה. כמה חודשים עוד לפני המלחמה זיהו בצה"ל עלייה בפיגועי הטרור שיוצאים מהעיר.