דרמה בפתח ישיבת הסיעה השבועית של עוצמה יהודית: קרובי חטופים הגיעו בצהריים (שני) לישיבת הסיעה בדרישה לקדם את ההצעה הישראלית שחשף נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - ויו"ר המפלגה איתמר בן גביר נמלט בעקבות זאת לחדר אחר ובחר לקיים בו את ההצהרה.
מחאת משפחות החטופים במהלך ישיבת סיעה עוצמה יהודית

בהודעה הרשמית של בן גביר נכתב כי "בשל חוסר מקום בחדר סיעה, ההצהרה תיערך באולם שפרינצק". עינב צנגאוקר, שהגיע לחדר שבו הייתה אמורה להיערך ישיבת הסיעה, ניסתה להיכנס לאולם שפרינצק - אך במקום החלו מהומה ועימותים.
"השר פחדן, מותר לי להיכנס", אמרה אמו של החטוף מתן צנגאוקר. בנוסף הגיעו לישיבת הסיעה בין היתר גם אלה בן עמי שאביה אוהד בשמי חמאס, גיל דיקמן שקרובת משפחתו כרמל גת בשבי ובני משפחתו של החטוף קית' סיגל. הם נותרו בחוץ, וצעקו: "בושה". אילנה גריצ'בסקי, ששוחררה מהשבי ובת זוגו של מתן קראה: "בן גביר משחק איתנו כמו שחמאס שיחקו איתי (מחבואים, מ"א)".
אחרי שהשר יצא מישיבת הסיעה, צעקה לעברו גריצ'בסקי, בזמן שהוא עזב את המקום במהירות: "אני מספיק טובה לשבת במנהרה אבל לא מספיק בשביל להיפגש איתי? אתה אשם אם החטופים לא פה! הדם על הידיים שלך! יכולת לרצוח גם אותי! לאן אתה בורח?".
בהצהרתו פנה בן גביר לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר לו: "מה יש לך להסתיר?". השר לביטחון לאומי טען כי מתווה שהוצג הוא של "עסקה מופקרת. ראש הממשלה הבטיח לנו לראות טיוטה, בצהריים התקשר צחי הנגבי ומפאת כבודו לא אגיד הכול, אבל שרטט את קווי הקבינט המצומצם. אם העסקה אינה מופקרת, ואם אין הסכמה לסיום המלחמה מדוע אתם מסרבים להראות לי את הטיוטה שהבטחתם להראות לי? הסיבה להסתרות, למריחות ולסחבת זה כי מדובר בטיוטה מופקרת שיש ניסיון לעשות לה הלבנה".
הצהרת נתניהו, סמוך לזמן הצהרת בן גביר
(צילום: דוברות רה"מ )

בן גביר חזר על איומו: "אני אומר לראש הממשלה: אם תחתום על עסקה מופקרת בלי להביא חיסול חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה". בהצהרתו, טען בן גביר: "פרטי העסקה, כפי שהוצגו על ידי הנשיא ביידן כביכול בשמה של ישראל, מלמדים כי מדובר בעסקה שמשמעותה כניעה של ישראל וסיומה של המלחמה ללא השגת יעדה העיקרי של השמדת החמאס".
כאמור, הוא ציין כי למרות שנתניהו הבטיח לו כבר במוצאי שבת שיראה את טיוטת ההסכם, "מאז חלפו 48 שעות, שכללו רק מריחות, והרבה עמימות". השר טען כי למרות ההבטחה, "התקשר אליי ראש המל"ל, צחי הנגבי, וביקש 'להסביר לי את הקווים עליהם סיכם הקבינט הקטן'. חזרתי על דרישתי לצפות בעיניי בטיוטת ההסכם, אך לתדהמתי ראש המל"ל הכחיש כי קיימת טיוטה כזו".
מוקדם יותר, הבטיח בן גביר שיגיע לתמוך במאהל תושבי הצפון שנמצא סמוך לכנסת. המוחים ציפו לו וחיכו בשמש, אך אחרי ההצהרה נשלחה מטעמו הודעה שלא יוכל להגיע כי ״היה בלאגן שלם בישיבת סיעה״. תושבי הצפון התאכזבו מההודעה, וניסו ללחוץ עליו שיגיע בכל זאת.
ראש הממשלה נתניהו מסר התייחסות משלו להסכם בסמוך להצהרת בן גביר, ובהודעה מצולמת אמר: "אנחנו פועלים באינספור דרכים כדי להחזיר את החטופים שלנו. אני חושב עליהם כל הזמן, על המשפחות שלהם, על הסבל שלהם". לדבריו, "לכן הלכנו כברת דרך ארוכה כדי להחזיר אותם, אבל תוך כדי הפעולה הזאת שמרנו על מטרות המלחמה, בראשן חיסול החמאס. אנחנו מתעקשים שאנחנו נשלים גם את זה וגם את זה. זה חלק מהמתווה, זה לא משהו שאני מוסיף עכשיו, זה לא משהו שאני מוסיף כי לחצו עליי בקואליציה, זה משהו שסיכמנו עליו בקבינט המלחמה פה אחד".