הלימודים בחינוך העל-יסודי יושבתו היום (רביעי) לשעתיים בין השעות 08:00 ל-10:00. כך הודיע ארגון המורים כבר בשבוע שעבר. השביתה תצא לפועל, לאחר שבארגון הודיעו על עיצומים נוספים נגד משרד החינוך. ייתכן שבהמשך יודיעו המורים גם על שביתות נוספות, אך בכל אופן המתכונת המתוכננת היא להמשיך בעיצומים הללו עד לסוף השנה. "המאבק יימשך בסדרה של צעדים והשבתות עליהם נודיע במועדן", מסרו בארגון אמש.
1 צפייה בגלריה
רן ארז ובצלאל סמוטריץ'
רן ארז ובצלאל סמוטריץ'
רן ארז ובצלאל סמוטריץ'
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
זו הפעם השנייה שהארגון נוקט צעד כזה, אחרי שגם ב-30 באפריל הושבתו הלימודים בתיכונים לשעתיים. יו"ר ארגון המורים רן ארז מסר כי "לא נאפשר לאוצר להפריט את מערכת החינוך ולהפוך את המורים לעובדי קבלן".
ארז תקף בדיון בוועדה לביקורת המדינה בשבוע שעבר כי "האוצר רוצה להפריט את החינוך כמו בדואר, ועוד מעט יפריטו גם את הצבא. משבר מערכת החינוך אינו רק הסכם השכר, אלא סממן. אנחנו לא מדברים רק על תוספת כסף". ארז הוסיף כי "האוצר רוצה אותנו סמרטוטים. הממונה על השכר אמר לי שאם לא נסכים על חוזים אישיים, לא יהיה הסכם ואין על מה לדבר. חוזים אישיים מבחינתנו זה צלם בהיכל - ולכן אין התקדמות. אנחנו ממשיכים במאבק בצורה נמוכה כרגע כדי לא לפגוע בבגרויות, אבל כנראה שלא נפתח את שנת הלימודים".
סגן הממונה על השכר באוצר, אוהד אלקבץ אמר מנגד בוועדה כי "יש עיריות חזקות במרכז הארץ שמעסיקות מורים בחוזים אישיים, כמו מנהלים בתל אביב, והמטרה שלנו היא שיהיו חוזים אישיים גם בקריית גת". אלקבץ קבל על התקפות חברי הכנסת בוועדה על פקידי האוצר, ואמר: "בכל ישיבה אני שומע מחדש השתלחויות חסרות רסן כלפינו, כמו אמירות של תת-רמה".
ההכרזה על העיצומים מגיעה ברקע צו שהוציא בית הדין הארצי לעבודה, המורה למשרדי האוצר והחינוך להשיב עד היום לעתירת ארגון המורים להורות לממונה על השכר לבטל את הנחיותיו לקנוס ולנכות משכר המורים אלפי שקלים, בשל העיצומים הקודמים שנקטו. לטענת ארגון המורים, הממונה על השכר באוצר מנסה להלך אימים על המורים באמצעות קביעת "קנסות" שנועדו להעניש את עובדי ההוראה משום שהם מממשים את זכותם החוקתית להתארגן.
בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר ינוכו אלפי שקלים מהמורים החל מהמשכורת הקרובה של חודש במאי המשולמת ב-1 ביוני. מדובר בסכום של 2,400 שקלים שכבר שולמו למורים על חשבון הסכם השכר וסכומים נוספים בשל העיצומים הננקטים על-ידם. ארגון המורים טען באמצעות עו"ד סיגל פעיל כי הנחיית הממונה על השכר באוצר בלתי-חוקית, וכי עובדי ההוראה מבצעים את מלוא היקף משרתם ואינם מחסירים ולו דקה אחת.
"בנסיבות אלו, זכאים עובדי ההוראה לשכר מלא ואין שום עילה בדין להפחית משכרם או לקנסו אותם", ציינה עו"ד פעיל, שהוסיפה כי גם אילו האוצר היה סבור שעובדי ההוראה מבצעים עבודה חלקית, היה עליו לפנות לבית הדין שיקבע זאת ולא לנקוט בצעדים חד-צדדיים. בעתירה נטען עוד כי ההנחיה לניכוי צריכה להיות בטלה משום שהמורים קיבלו 2,400 שקלים מכוח הסכם קיבוצי שנחתם בחודש דצמבר וכן גם ההנחיה לנכות בשל העיצומים משום שהם מבצעים את משרתם במלואה. בנוסף נטען כי אין קורלציה בין העיצומים לבין גובה הקנס, וכי מדובר בעונש.
ארגון המורים חידש את המאבק במשרד האוצר לפני כחודשיים, ובכוונתו להחריף את הצעדים מיד לאחר יום העצמאות ולקיים שביתות ארציות ומקומיות לסירוגין, כדי לא לפגוע בטקסי יום השואה ויום הזיכרון. במסגרת העיצומים לא מתבצעות פעילויות מחוץ לכותלי בתי הספר כולל טיולים ופעילויות אחרות, לא מתקיימים טקסים ומסיבות ולא מועברים ציונים למשרד החינוך.
יו"ר הארגון ארז הזהיר כי בלי הסכם שכר, ארגון המורים לא יפתח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. ארז מאשים את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בסחטנות במטרה לפגוע בעבודה המאורגנת ובמורים באמצעות חוזים אישיים. לדבריו, הצדדים הגיעו להסכמות שאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, אך האוצר חזר בו ומתנה כעת את הסכם השכר בהסכמה על העקת עשרה אחוזים מהמורים ומהמנהלים בחוזים אישיים ללא שתעמד להם הגנה במסגרת ההסכם הקיבוצי.
פורסם לראשונה: 10:39, 09.05.24