1 צפייה בגלריה
אבי דיכטר
אבי דיכטר
דיכטר והאנדרטה
(צילום: שגרירות ישראל באוזבקיסטן)
שר החקלאות אבי דיכטר מבקר בימים אלה באוזבקיסטן ובאזרבייג׳ן, ובין השאר השתתף בכנס הביטחון התזונתי של ארגון החקלאות והמזון של האו"ם (FAO). מעבר לתפקידו, לדיכטר - בן לשורדי שואה - סיפור משפחתי שקשור באופן הדוק לטשקנט שבאוזבקיסטן, והדבר לא נעלם מעיני מארחיו.
בימי מלחמת העולם השנייה, אמו של דיכטר, מלכה, ברחה מהגטו יחד עם חמש נערות. בדרך לא דרך היא מצאה מקלט בטוח בטשקנט, שם שהתה עד סוף המלחמה. כך ניצלו חייה. כעת, במהלך ביקורו הפתיע צוות שגרירות ישראל באוזבקיסטן את השר בטקס זיכרון לאם, שהתקיים באנדרטה המיוחדת שהוקמה בטשקנט לפני כשנה וחצי לזכר קורבנות השואה.
מכיוון שאין עדות למקום שבו שהתה אמו של השר דיכטר בתקופת המלחמה, האנדרטה היא המקום הכי קרוב שבו היה יכול הצוות לחבר אותו לסיפור האישי שלו, של משפחתו ושל העם היהודי.
האנדרטה, הממוקמת בפארק הניצחון, מוקדשת לבני העם האוזבקי שקלטו פליטים יהודים ממזרח אירופה בזמן השואה. במהלך הטקס שיתף דיכטר בעדות המרגשת של סיפור הישרדותה של אמו מלכה. לראשונה, נחשף השר גם למסמכים על תקופת שהותה של אמו בטשקנט.
השר אבי דיכטר מסר: "ידעתי שיום אחד אגיע לטשקנט, רק לא ידעתי מתי. אני נרגש להיות כאן, מבחינתי זו סגירת מעגל. בתור יהודי וישראלי, הייתה לי הזכות לשרת את המדינה בתפקידיי לאורך השנים במערכת הביטחון, וגם כעת, כשר בממשלת ישראל.
"מגיל 18 לא עשיתי דבר אחר מלבד לשרת את המדינה, כדי שאף אחד מהיהודים בישראל לא ילך עוד כצאן לטבח. כאיש מודיעין בעברי, לראות כאן לראשונה מסמכים על שהותה של אמי בטשקנט, זהו רגע מרגש ביותר. אני שמח שאנחנו כאן כחלק ממשלחת רשמית של מדינת ישראל, יכולים לשלב בין ענייני החקלאות והמזון לבין מורשתנו כיהודים ולהודות למארחים על אצילותם בימי השואה".