שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פועל במוצהר נגד הרשות הפלסטינית, ובמערכת הביטחון מתריעים כעת מקריסתה – ומההשלכות של תרחיש כזה בשעה שהכסף מאיראן ממשיך לזרום ליהודה ושומרון, במטרה לקדם פיגועי טרור. לאחרונה אף העבירו בשב"כ התרעה אסטרטגית לדרג המדיני ולמערכת הביטחון, על כך שמספר מהלכים שבוצעו בשנים האחרונות אל מול הרשות הפלסטינית עלולים להביא לקריסתה הכלכלית.
עבור חמאס, כך נראה, מדובר בתרחיש אידיאלי. אחת משאיפותיו הגדולות ביותר של מנהיג ארגון הטרור ברצועת עזה יחיא סינוואר, ושל חמאס בכלל, היא להבעיר את הגדה המערבית – באמצעות פיגועים קטלניים ביהודה ושומרון וגם בלב ישראל, ולאחר מכן לגרום לכך שאלפי פלסטינים יצאו להתעמת עם חיילי צה"ל ויחוללו הפרות סדר המוניות. חמאס מקווה להגיע בכך למצב קיצון של פרוץ אינתיפאדה חדשה.
5 צפייה בגלריה
חמושים פלסטינים המחנה הפליטים ג'נין
חמושים פלסטינים המחנה הפליטים ג'נין
חמושים פלסטינים המחנה הפליטים ג'נין
(צילום: רויטרס/Raneen Sawafta)
"מבחינה ביטחונית קריסה של הרשות יכולה לייצר כאוס בשטח, ולערער את היציבות שקיימת כרגע – גם ביטחונית וגם קריסה של המערכת האזרחית. המצב הכי גרוע שאנחנו יכולים להגיע אליו זה שבתי החולים יפסיקו לתפקד ונצטרך להכניס לטיפולים בבתי חולים ישראליים", מזהיר גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו רואים שהעניין הכלכלי תופס מקום משמעותי בכל מה שקשור לגיוס מחבלים לארגוני הטרור ביו"ש, אפילו יותר מהפן הדתי-קיצוני. לפעמים בשביל הביטחון של האזרחים צריך לבחור בפתרון הכי פחות גרוע, אנחנו לא רוצים להגיע למצב של איים איראניים בתוך יהודה ושומרון".
עדויות לקשר שבין חמאס-עזה לחמאס-יו"ש אפשר למצוא כל העת. רק לפני כמה ימים פרסם שב"כ אודות מעצרו על-ידי צה"ל ושב"כ של מחמוד בשיר תנירה, פעיל ב"מחלקת העבודות" (יחידה ב"מטה הגדה" אשר אמונה על הכוונת פעילות טרור בשטחי איו"ש). הוא נעצר ברצועה, והועבר לחקירת שב"כ. ל-ynet נודע כי המידע שהתקבל בחקירתו של תנירה חיזק את מה שהיה ידוע בשב"כ על שיטת העבודה הייחודית של מחלקת העבודות ב"מטה הגדה".
השיטה נוגעת לשלבי הגיוס, המימון והחימוש הנדרשים לטובת הוצאתו של פיגוע לפועל, וכן לרצף של מגויסים וסייענים. חלק מאותם מגויסים ביו"ש היו מודעים לכך שפעילותם נעשית בהכוונת חמאס, בעוד שאת חלקם הונו וגרמו לחשוב כי הם לוקחים חלק בפעילות עסקית לגיטימית בתחום הכספים או השליחויות. כל אחד מהמגויסים הופעל בנפרד, במידור וללא היכרות עם המגויסים המקבילים אליו כדי שלא יוכל להביא לחשיפת התשתית, שפעלה ביו"ש. בנוסף, במסגרת החקירה התקבל מידע על המשרדים בהם עבד תנירה, הממוקמים בבנייני משרדים תחת כיסוי ושילוט של חברה אזרחית. את המשרדים עצמם שכר החמאס בזהויות בדויות, כדי להסוות את פעילותם גם אל מול האזרחים מהם השכירו את המשרדים.
תיעוד מפעילות מסתערבים בשכם
(צילום: דוברות המשטרה )

5 צפייה בגלריה
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
הצהרה - שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
המדיניות שלו תביא לקריסת הרשות? סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום )
5 צפייה בגלריה
חברון
חברון
הרשות בדרך לפשיטת רגל?
(צילום: HAZEM BADER / AFP)
עוד עלה כי המחלקה ב"מטה הגדה" שבה פעל הכווינה והוציאה אל הפועל פיגועים רבים ביו"ש במהלך השנים 2023-2022, כולל מספר פיגועים קטלניים – בהם נרצחו שמונה ישראלים ונפצעו נוספים. בין היתר מדובר בפיגוע הירי בחומוסייה סמוך ליישוב עלי, אשר בוצע על-ידי שני מחבלי חמאס מהכפר עוריף ביוני 2023, ובו נרצחו הראל מסעוד, אלישע אנטמן, עופר פיירמן ונחמן שמואל מורדוף ז"ל, ונפצעו שניים נוספים; פיגוע הירי מחוץ ליישוב קדומים, אשר בוצע ביולי 2023 על-ידי פעיל חמאס תושב אזור בנימין, ובו נרצח סמ"ר שילה אמיר ז"ל; פיגוע הירי שבוצע באוגוסט 2023, במכון לשטיפת מכוניות בחווארה, על-ידי תושב השומרון ובמסגרתו נרצחו שי ניגרקר ובנו אביעד ניר ז"ל; וכן פיגוע הירי לעבר רכב סמוך לחברון, באוגוסט 2023, בו נרצחה בת שבע נגרי ז"ל.
המאמץ של חמאס ואיראן להדליק את הגדה, אם כן, לא פוסק ואף מתגבר. הגורמים הללו מכניסים כסף רב לתוך הגדה על מנת לגייס כמה שיותר פעילים. למול זה, כך מסבירים גורמי ביטחון, בישראל מנהלים מדיניות בפועל של החלשת הרשות על-ידי אי-הכנסת הפועלים לישראל, קיזוז כספי הרשות ועוד. זאת מתוך מטרה להקריס אותה – דבר שעל-פי גורמי הביטחון יגרום לעליית החמאס ורצף פיגועי טרור, כפי שרואים כעת בעיקר בצפון השומרון.
לפי ההתרעה שהעבירו כאמור שב"כ לדרג המדיני, הפסקת העברת כספי הסילוקין יחד עם קידום מהלכים נוספים יביאו את הרשות אל סף פשיטת רגל כלכלית. הדבר יביא לכך שהרשות לא תוכל לפרוע את חובותיה, תצמצם משמעותית את המשכורות לעובדיה וגם את השירותים לאזרחיה. בשב"כ ציינו כי בניסיון להתמודד עם המשבר הרשות ביצעה קיצוץ נוסף במשכורות ועצרה העברת תקציבים למשרדי הממשלה שלה. כתוצאה ישירה מכך קוצצו המשכורות של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים באופן משמעותית – מה שעלול לעודד לפי שב"כ זליגה שלהם לארגוני טרור, בדגש על הכסף האיראני שמוזרם אל השטח, וכן ירידה באפקטיביות פעולות הסיכול שלהם מול חמאס באיו״ש.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל מחנה פליטים בלאטה שכם
כוחות צה"ל מחנה פליטים בלאטה שכם
אבו מאזן, וכוחות צה"ל בשכם
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed, AFP)
5 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ רונן בר. האזהרה הועברה לדרג המדיני
(צילום: יאיר שגיא)
אף שהרשות קידמה שורה של מהלכים לצמצום ההוצאות הכספיות שלה, בשב"כ התריעו כי אין בצעדים אלו כדי לבלום את מגמת ההידרדרות. גם במשק ביהודה ושומרון נראות מגמות כלכליות שליליות – שיעור אבטלה שהכפיל עצמו בתקופה האחרונה, ותמ"ג שירד באופן משמעותי. אלו מביאים לירידה בכוח הקנייה והסתפקות במוצרים חיוניים בלבד, משיכת חסכונות ולקיחת הלוואות, מכירת רכוש ונכסים, עבודות זמניות בשכר נמוך, ירידה באיכות הרפואה הציבורית ועוד. על-פי הניתוח המחקרי שנערך, המצב בשטח כיום עלול להביא את הרשות הפלסטינית למצב של "תת-תפקוד" בטווח של החודשים הקרובים. בשב"כ הזהירו כי התפתחות שכזו היא בעלת משמעויות "כבדות משקל".
מהשב"כ נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לשיח ולעמדות המובאות בפני הדרג המדיני".
הבוקר נחשף ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כי כ-40 אלף פועלים פלסטינים בלתי-חוקיים עובדים בישראל. גורמים במערכת הביטחון מסבירים כי סוגיית הפועלים הפלסטינים, שנותרה ללא מענה, פוגעת ביציבות הביטחונית ביהודה ושומרון. אותם גורמים יבקשו מהדרג המדיני לדון שוב בנושא ואף גיבשו מסמך המציג את דחיפותו, זאת לאחר שכבר ארבע פעמים לפחות היה אמור לעלות לדיון ונדחה.
אותם 40 אלף פועלים שנכנסים באופן בלתי חוקי פוגעים בביטחון בקו התפר ובלב הארץ, וגם ביכולת של מערכת הביטחון לאתר ולפקח על הנכנסים. למרות שאט-אט מספר השב"חים הולך ועולה, זה עדיין לא מתקרב לכמות הפועלים שהייתה קודם בישראל, ולכן ישנה השפעה דרמטית על הכלכלה הפלסטינית. העובדה כי אין אפשרות להיכנס באופן חוקי לעבודה בישראל מונעת גם מפועלים רבים שמחזיקים באישורים להסתנן לישראל, מחשש שייתפסו ויאבדו את אישור העבודה.