ההחלטה על התקיפה בדאחייה התקבלה ביום רביעי האחרון, אבל טיסת ראש הממשלה יצאה לניו יורק כרגיל - בתור הטעיה, במטרה לשדר עסקים כרגיל. בישראל חיכו למודיעין מדויק. הייתה התלבטות אם ראש הממשלה יטוס, אך בסופו של דבר הוחלט לשדר עסקים כרגיל.
נתניהו עוקץ את נסראללה בניו יורק

ההרס בדאחייה אחרי התקיפה
(צילום: רויטרס)

לאורך כל הטיסה התקיימו התייעצויות ביטחוניות. בלילה שבין חמישי לשישי כונס הקבינט לדיון טלפוני (כל השרים קיבלו טלפון אדום) שהסתיים בארבע לפנות בוקר שעון ישראל, תשע שעון ניו יורק. הסיבה להתייעצויות היא החשש שהחיסול יביא למלחמה. נתניהו קיים את הדיון מחדרו במלון בניו יורק, ובסופו - ראש הממשלה ושר הביטחון הוסמכו להתקדם.
ב-10:00 שלשום, נתניהו קיים התייעצות הביטחונית נוספת עם שר הביטחון גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש המוסד דדי ברנע וגורמים נוספים. לפני הנאום באו"ם הגיע מידע מודיעיני, התקיימה התייעצות נוספת - וראש הממשלה אישר את הביצוע. התמונה שפורסמה אמש מהמלון - הייתה לפני הנאום.
נסראללה היה היעד כל הזמן, אבל ביום רביעי הוחלט "ללכת עליו", כשנשאר רק לחכות למודיעין. הייתה התלבטות אם נתניהו יטוס או לא, והוחלט כאמור לשדר עסקים כרגיל. במהלך הטיסה של ראש הממשלה היו התייעצויות ביטחוניות, והקבינט התכנס טלפונית בלילה בין חמישי לשישי כאמור, כשנתניהו ניהל את ההתייעצויות מחדרו במלון. בסוף הדיון הקבינט הסמיך את נתניהו ואת ושר הביטחון יואב גלנט לקבל החלטה - כשיודעים שהדבר עלול לגרום למלחמה.
1 צפייה בגלריה
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת אישור המתקפה בביירות
התמונה שפרסם נתניהו מניו יורק
לכל השרים חילקו טלפון אדום, וביום שישי ב-10:00 בבוקר שעון ישראל, נתניהו קיים התייעצות מצומצמת עם גלנט, הלוי, מפקד חיל האוויר תומר בר וגורמים נוספים. הדיון נגמר אחרי שעה, ובהמשך התקיימה התייעצות נוספת ומצומצמת יותר. חצי שעה לפני הנאום של נתניהו באו"ם הגיע המידע המשמעותי, וכשראש הממשלה עלה לנאום הוא ידע שזה יקרה. הוא ביצע התייעצות ביטחונית נוספת, קיבל פרטים על המבצע - ואישר. התמונה מהחדר שלו במלון צולמה חצי שעה לפני הנאום.

העקיצה של נתניהו

אמש, אחרי החיסול, תועדו נתניהו ופמלייתו בקבלת שבת עם השגריר באו"ם דני דנון, הקונסול הכללי בניו יורק אופיר אקוניס. "משפחות החטופים מייצגות כאן את הכמיהה והחלום של כולנו", אמר. "אנחנו נאבקים על הקיום. אין פה שום הגזמה. האויבים שלנו חשבו שאנחנו קורי עכביש, כך אחד מהם נהג לומר (מתכוון לנסראללה). איזה קורי עכביש? יש פה גידי פלדה, גם של רצון וגם של עוצמה".
לדברי נתניהו, "עם ישראל חי, וכשהוא צריך הוא גם בועט. היום בעטנו כהוגן ולא רק היום. ואנחנו נמשיך. אנחנו רוצים להמשיך את נצח ישראל ואנחנו מחויבים לנצח ישראל. מקווה שתהיה שבת שקטה יחסית". רעייתו, שרה, השיבה כי "הייתה צריכה להיות (שבת) אחרת", זכר אולי לכך שבמקור תוכננו השניים לשהות כמה ימים בניו יורק, ונתניהו ענה לה: "בסדר, זה מה יש".
קודם לכן נתניהו הודה לשגריר דנון ולקונסול אוקוניס, שאמרו שהם יישארו בניו יורק כדי להתמודד עם האו"ם, ושלח עקיצה למזכ"ל גוטרש: "אל תשלח תודה מיוחדת למזכ"ל האו"ם".
העקיצה למזכ"ל האו"ם

בשבועיים האחרונים ישראל יזמה ולא ניהלה שיקולי קבלת החלטות לפי מה שחיזבאללה יעשה, למרות שהדרג המדיני דן גם בזה - כשבישראל נכונים להתמודד עם האיום שארגון הטרור יציב לה, ולטפל בכך בכל הרמות. ההנחה היא שאם פוגעים בנסראללה יוצרים משוואה חדשה להגיע להסדר עם לבנון. כש"מבצע הביפרים" יצא לדרך בשבוע שעבר, בישראל כבר ידעו על המשך החיסולים בדרך - כולל זה של נסראללה - והוא לא האחרון.